Moduł prawnosrodowiskowy, ochrona środowiska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Mikroeko(logia) - makroeko(nomia)Programy wdrażania rozwiązań prośrodowiskowychw przedsiębiorstwachMATERIAŁY SZKOLENIOWEMODUŁPRAWNOśROdOWISKOWYopracowanie zbiorowe:Stańczyk JarosławŁukasiak NorbertSzymańska MałgorzataWiercińska JolantaBoruchalska IwonaKlucha KatarzynaMagnuszewska AnetaStobnicka EwaGdaniec-Rohde BarbaraPilecki AdamTandek ŁukaszProjekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego2I.POdSTAWOWE POjęcIA PRAWA cYWILNEgO,gOSPOdARcZEgO, hANdLOWEgO.Hierarchię polskich aktów prawnych reguluje Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej.Według jej zapisów przedstawia się ona następująco:• Konstytucja – ustawa zasadnicza zawierająca przepisy o ustroju państwa, władz naczelnych,prawach i obowiązkach obywateli,• Ratyfikowane umowy międzynarodowe, wymagające zgody wyrażonej w ustawie,• Rozporządzenia, decyzje i dyrektywy Unii Europejskiej,• Ustawy i rozporządzenia z mocą ustawy (dekrety),• Uchwały (akty wewnętrzne wiążące), rozporządzenia, zarządzenia,• Akty prawa miejscowego, przepisy obowiązujące w ograniczonym zasięgu terytorialnym –wydawane przez organy samorządu terytorialnego oraz terenowe organy administracji rzą-dowej.hierarchia aktów prawnych Wspólnoty Europejskiej1. rozporządzenia: mają charakter wspólnotowy i nie trzeba ich przekształcać w prawo krajowe(mają bezpośrednią moc obowiązującą);2. dyrektywy: adresowane do konkretnych państw członkowskich, nakładają na nie obowiązekpodjęcia działań w celu osiągnięcia wskazanego celu (adresat ma swobodę doboru środkówi sposobu realizacji);3. decyzje: obowiązują w całości tych, do których są adresowane (istnieje również możliwośćwydawania decyzji niewskazujących adresatów);4. zalecenia i opinie, porozumienia międzynarodowe, podstawowe procedury i orzecznictwoTrybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.Jeśli istnieje konflikt między prawem UE i normami prawnymi poszczególnych krajów, prawo Unii manadrzędność w stosunku do prawa państw członkowskich.Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej• Organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Kontrolę wszczy-na się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia do-ręczenia zawiadomienia.• Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się, w przypadku gdy przepro-wadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środo-wiska naturalnego bądź niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wy-kroczenia.• Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalnościprzedsiębiorcy.Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontroli po okazaniu przed-siębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej legitymacji służbowej upoważniającej do wykony-wania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.3W przypadku podejrzenia bezpośredniego zagrożenia środowiska dopuszczalne jest podjęcie kontro-li po okazaniu legitymacji. W takim przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy albo osobieprzez niego upoważnionej nie później niż trzeciego dnia od wszczęcia kontroli.Kontrolę przeprowadza się w siedzibie kontrolowanego lub w miejscu wykonywania działalności go-spodarczej oraz w godzinach pracy lub w czasie faktycznego wykonywania działalności gospodarczejprzez kontrolowanegoCzynności kontrolne muszą być poprzedzone wpisem do książki kontroli, którą podmiot obowiązanyjest prowadzićCzas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym niemoże przekraczać:1. w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców - 12 dni roboczych;2. w odniesieniu do małych przedsiębiorców - 18 dni roboczych;3. w odniesieniu do średnich przedsiębiorców - 24 dni roboczYch;4. w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - 48 dni roboczych.Powyższe nie dotyczy przypadku gdy przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim za-grożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.Dowody zebrane w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów prawa w zakresiekontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, niemogą stanowić dowodu w żadnym postępowaniu pokontrolnym, administracyjnym, karnym.4II.PRZEPISY UNIjNE A PRAWO POLSKIERozporządzenia – akty prawne obowiązujące wprostImplementacja rozporządzeń uwzględnia:• organy właściwe do stosowania i egzekucji przepisów rozporządzenia• system kar za naruszanie warunków rozporządzeniadyrektywy – akty prawne wymagające implementacji do prawa krajowegoŻródło: produkty.lex.plW związku z ratyfikacją, z dniem 1 maja 2004r. wszedł w życie Traktat o przystąpieniu do Unii Euro-pejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republi-ki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Maltańskiej,Rzeczpospolitej Polskiej,Republiki Sło-wenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej– zwany dalejTraktatem Akcesyjnym (TA).Jest to dokument dotyczący warunków przystąpieniamiędzy innymi Polski do Unii Europejskiej.W Traktacie Akcesyjnym (TA) znajduje się11dyrektyw i1rozporządzenie Parlamentu Europejskiegoi Rady w obszarze środowiska naturalnego.5dyrektyw, tj. ok.40 %zadań dla Polski dotyczy jakościwody, ze szczególnym uwzględnieniem zrzutów substancji niebezpiecznych.Polska wynegocjowała okresy dostosowawcze w zakresie terminów wdrożenia części przepisów śro-dowiskowych UE. Większość terminów już upłynęła. Do realizacji pozostają:dyrektywa Rady 91/271/EWg z dnia 21 maja 1991 r. dotycząca oczyszczania ścieków komunal-nych, zmieniona dyrektywą Komisji Nr 98/15/WE)• W drodze odstępstwa od artykułów 3 i 4, artykułu 5 ustęp 2 i artykułu 7 dyrektywy 91/271/EWG, wymogów dotyczących systemów zbierania oraz oczyszczania ścieków komunalnychnie stosuje się w pełni w Polsce do 31 grudnia 2015 roku zgodnie z następującymi celamipośrednimi:5• do 31 grudnia 2005 r. zgodność z dyrektywą zostanie osiągnięta dla 674 aglomeracji co sta-nowi 69% całkowitego ładunku ścieków ulegających biodegradacji.• do 31 grudnia 2010 r. zgodność z dyrektywą zostanie osiągnięta dla 1069 aglomeracji co sta-nowi 86% całkowitego ładunku ścieków ulegających biodegradacji• do 31 grudnia 2013 zgodność z dyrektywą zostanie osiągnięta dla 1165 aglomeracji, co sta-nowi 91% całkowitego ładunku ścieków ulegających biodegradacjidyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawieograniczania emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznegospalania• W drodze odstępstwa od artykułu 4 ustęp 3 oraz części A załączników III i IV dyrektywy2001/80/WE, wartości dopuszczalnych emisji dla dwutlenku siarki nie stosuje najpóźniej do31 grudnia 2015 roku do 36 zakładów• W drodze odstępstwa od artykułu 4 ustęp 3 i części A załącznika VI do dyrektywy 2001/80/WE, wartości dopuszczalne emisji dla tlenków azotu stosowane począwszy od 1 stycznia 2016roku w obiektach o mocy cieplnej spalania wyższej niż 500 MW nie stosują się do 31 grudnia2017 roku do 21 obiektów• W drodze odstępstwa od artykułu 4 ustęp 3 i części A załącznika VII do dyrektywy 2001/80/WE, wartości dopuszczalne emisji pyłów nie stosują się do 31 grudnia 2017 roku w odniesie-niu do emisji pyłów 21 ciepłowni komunalnych
[ Pobierz całość w formacie PDF ]