Moduł emisja, ochrona środowiska
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->1Mikroeko(logia) - makroeko(nomia)Programy wdrażania rozwiązań prośrodowiskowychw przedsiębiorstwachMATERIAŁY SZKOLENIOWEMODUŁEKOSZKODYStańczyk JarosławGalińska JustynaSzymańska MałgorzataBoruchalska IwonaMagnuszewska AnetaGdaniec-Rohde BarbaraPilecki AdamFabrykiewicz Rafałopracowanie zbiorowe:Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego31.Ochrona środowiska w procesie inwestycyjnymW dniu 15 listopada 2008 r. weszła w życie ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiuinformacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska orazo ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227, z późn. zm.; ustawa ooś).Zagadnienia objęte tą ustawą dotychczas uregulowane były w ustawie Prawo ochrony środowiska.Wprowadzone zmiany zasad i trybu postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowiskoplanowanych przedsięwzięć były w znacznej mierze konsekwencją uwzględnienia wytycznychKomisji Europejskiej.Ponadto omawianą ustawą utworzono nowe organy administracji ochrony środowiska. Przejęłyone kompetencje w zakresie ocen oddziaływania na środowisko, ochrony obszarów Natura 2000i innych obszarów przyrodniczo cennych oraz zwalczania szkód ekologicznych.Ocena oddziaływania na środowisko (environmental impact assessment) dalej: OOŚ, jestjednym z podstawowych instrumentów zarządzania i prawnej ochrony środowiska, która musibyć przedmiotem analizy każdego Inwestora zamierzającego zrealizować przedsięwzięcieinwestycyjne, w celu potwierdzenia albo wyeliminowania konieczności przeprowadzania OOŚ dlarealizowanego projektu. Podstawową rolą przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowiskojest uzyskanie informacji o planowanym przedsięwzięciu w zakresie jego ingerencji w środowiskooraz korzyści wynikających z realizacji przedsięwzięcia, które rekompensować powinny stratywynikające z tej ingerencji.Celem OOŚ jest przewidywanie potencjalnych zagrożeń środowiskowych na etapie planowaniainwestycji oraz skali tych zagrożeń, a w ich wyniku przeciwdziałanie tym zagrożeniom lub ichograniczanie oraz minimalizowanie negatywnych skutków realizacji planowanej inwestycji.OOŚ obejmuje w szczególności: weryfikację raportu o oddziaływaniu na środowisko, uzyskaniewymaganych ustawą opinii i uzgodnień oraz zapewnienie możliwości udziału społeczeństwaw postępowaniu administracyjnym.W ramach OOŚ określa się, analizuje oraz ocenia:- wpływ (bezpośredni i pośredni) przedsięwzięcia na środowisko, w tym na: stan powietrza,wód oraz gruntów (środowisko naturalne), stan przyrody – fauny i flory (środowiskoprzyrodnicze), zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki kultury (środowiskospołeczne) oraz wzajemne powiązania pomiędzy nimi, jak i na dostępność do złóż kopalin;- możliwości i sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania naśrodowisko;- niezbędny zakres monitoringu, który w przypadku przedsięwzięć „bardziej uciążliwych”4umożliwi określenie rzeczywistych (nie tylko planowanych) oddziaływań na środowisko jużw trakcie realizacji oraz pozwoli na ewentualną zmianę przyjętych środków łagodzącychnegatywne oddziaływania na środowisko.Organem właściwym – rzeczowo – do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest:1. wójt, burmistrz, prezydent miasta – z wyjątkiem, gdy organem właściwym jest:2. regionalny dyrektor ochrony środowiska – w przypadku:- przedsięwzięć będących mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko: dróg,linii kolejowych, napowietrznych linii elektroenergetycznych, instalacji do przesyłu ropynaftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, sztucznych zbiornikówwodnych, obiektów jądrowych, składowisk odpadów promieniotwórczych;- przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych;- przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich;- zmiany lasu, niestanowiącego własności Skarbu Państwa, na użytek rolny;- przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego;- inwestycji w zakresie terminalu;- inwestycji związanych z regionalnymi sieciami szerokopasmowymi;- przedsięwzięć polegających na zmianie lub rozbudowie przedsięwzięć wymienionychpowyżej;- przedsięwzięć polegających na realizacji inwestycji w zakresie budowliprzeciwpowodziowych;3. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska – w przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektuenergetyki jądrowej i inwestycji;4. starosta – w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów;5. dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych – w przypadku zmiany lasu, stanowiącegowłasność Skarbu Państwa, na użytek rolny;Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach powinien być sporządzonyzgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego (kpa) i określać:1. imię, nazwisko (nazwę) oraz adres Inwestora;2. dotyczące planowanego przedsięwzięcia i rodzaju decyzji wymaganej do jego realizacjiuzyskiwanej po decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach;3. podpis Inwestora;4. załączniki wskazane w ustawie OOŚ;Na stronach internetowych większości gmin znajdują się gotowe wzory wniosków do pobrania.Postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko kończy się uzyskaniem przez Inwestoradecyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach).5Decyzję wydaje się również, jeżeli organ ją wydający nie stwierdzi konieczności przeprowadzeniaoceny oddziaływania na środowisko.Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach jest to decyzja administracyjna, która określaśrodowiskowe warunki, przy spełnieniu których, planowana realizacja przedsięwzięcia może byćprzeprowadzona.Zasadą jest, że dla jednego przedsięwzięcia wydawana jest jedna decyzja środowiskowa,również wtedy gdy dla danego przedsięwzięcia wymagane jest uzyskanie większej liczby decyzjiinwestycyjnych (budowlanych) lub uzyskiwane są odrębne decyzje dla poszczególnych etapówjego realizacji. Wyjątki dotyczą obszaru Natura 2000.Uzyskanie takiej decyzji wymagane jest dla planowanych przedsięwzięć mogących zawszeznacząco oddziaływać na środowisko oraz dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znaczącooddziaływać na środowisko.Decyzja ta nie zawsze poprzedzona jest przeprowadzaną wcześniej OOŚ. Jeżeli nie przeprowadzanoOOŚ (w przypadku przedsięwzięć grupy II), organ w decyzji musi stwierdzić brak potrzeby jejprzeprowadzania.Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzje inwestycyjne, którychwydanie musi poprzedzać wydanie decyzji środowiskowej (katalog takich decyzji inwestycyjnychzawiera art. 72 ustawy OOŚ).Długość trwania procedury oceny oddziaływania na środowisko OOŚ zależy między innymi odczasu, którego potrzebuje Inwestor na ewentualne uzupełnienie dokumentów formalnych:wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (Decyzja o środowiskowychuwarunkowaniach) wraz z załącznikami, w tym m.in. kartą informacyjną przedsięwzięcia dlaprzedsięwzięć z grupy II lub z grupy I (w przypadku zapytania o zakres raportu) lub raportemo oddziaływaniu planowanego przedsięwzięcia na środowisko dla przedsięwzięć z grupy I (należypamiętać, iż zgodnie z art. 35 § 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowaniaadministracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) do terminuprzeprowadzenia OOŚ i wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie wlicza sięterminów przewidzianych dla dokonania określonych czynności, m.in. przez organy uzgadniające,inwestora, strony postępowania,).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]