Modul 5 Zarzadzanie jakoscia i ...

Modul 5 Zarzadzanie jakoscia i konfiguracja, Zarządzanie projektem informatycznym. Włodzimierz Mrozek 2005

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Zarządzanie jakością i konfiguracją
Wstęp 2
1. Zarządzanie jakością (
Quality Management
— QM)
3
2. Zarządzanie konfiguracją (
ConfigurationManagement
— CM)
9
Zakończenie
17
Bibliografia
18
Wstęp
W module tym zostaną zaprezentowane dwa procesy: proces zarządzania jakością
oraz proces zarządzania konfiguracją.Proceszarządzaniajakościąnabierawprojek-
tach coraz częściej dużego znaczenia ze względu na fakt, iż zleceniodawca — przy
bardzo dużej konkurencji na rynku wśród firmrealizującychprojekty—oczekuje,
że produkt, jaki zamówił będzie najwyższej jakości. W ramach tego procesu zostaną
zaprezentowane poszczególne procesy podrzędne, realizowane w kolejnych fazach
projektu.
Kolejny proces, będący przedmiotem zainteresowania tego modułu, to zarządzanie
konfiguracją. Jest to proces oniezwykle istotnym znaczeniu dla projektu, zuwa-
gi na to, że zapewnia on właściwą koordynację wszelkich zmian i modyfikacji,ja-
kie są nieuniknione podczas realizacji każdego przedsięwzięcia. Dla tego procesu
— podobnie jak i dla innych, wcześniej omawianych — zostaną zaprezentowane
wszystkie procesy podrzędne realizowane w poszczególnych fazach projektu.
2
1. Zarządzanie jakością
(
Quality Management
— QM)
Realizacja procesu w obszarze zarządzania jakością:
W związku z realizacją procesu zarządzania jakością konieczne jest wykonanie
przez zespół projektowy pięciu procesów podrzędnych, które przebiegają w kolej-
nych fazach projektu. Są to:
— zdefiniowaniestrategii,standardówiprocedurzarządzania,
— przegląd jakościowy,
— audyt jakościowy,
— pomiar jakościowy,
— ocena jakości.
3
 Poniżej zostaną zaprezentowane poszczególne procesy podrzędne z podziałem na
pojedyncze czynności, jakie są do wykonania oraz omówione zostaną zakresy za-
dań i odpowiedzialności poszczególnych uczestników projektu.
QM.010. Zdefiniowaniestrategii,standardówiprocedurzarządzaniajakością
W ramach tego procesu podrzędnego należy sformułować lub uaktualnić plany de-
finiującesposób,wjakiprocesyobszaruzarządzaniajakościąbędąwspomagaćre-
alizację zakresu, celów i podejścia do projektu.
Część standardów może zostać zdefiniowanapodczasformułowaniaplanujakości,
ale mimo to będą musiały powstawać dodatkowe standardy zarządzania jakością
w miarę postępu prac związanych z realizacją projektu. Niniejszy podproces umoż-
liwia progresywne formułowanie i aktualizację standardów i procedur zarządzania
jakością wraz z postępem prac w ramach projektu.
Dokumentacja bazowa powinna obejmować:
— zakres, cele i podejście (CR.010) — dokument ten służy do sformułowania fun-
damentu strategii, standardów i procedur zarządzania jakością,
— politykę zarządzania jakością — w której należy przeanalizować znaczące ele-
menty polityki konsultingowej, dotyczące zarządzania jakością, w celu okre-
ślenia jej oddziaływania na projekt; klient może kierować się własną polityką
zarządzania jakością
oraz opcjonalnie:
— plan jakości (CR.030).
Realizacja zadania w rozbiciu na poszczególne etapy:
Zakres odpowiedzialności:
Stanowisko
Zakres odpowiedzialności
Specjalista ds. jakości Sformułowanie strategii, standardów i procedur. Uwaga: jeśli do projektu nie został przydzielo-
ny specjalista ds. jakości, zakres odpowiedzialności przechodzi na kierownika projektu
(np. w małych projektach).
Kierownik projektu Przegląd i akceptacja całości strategii, standardów i procedur.
Dyrektor projektu
z ramienia klienta
Akceptacja wymagań dotyczących zarządzania jakością, określenie polityki klienta, wpływającej
na przyjęte podejście.
QM.020. Przegląd jakościowy
W ramach niniejszego procesu podrzędnego przeprowadzane są przeglądy produk-
tów, mające na celu upewnienie się, iż spełniają one przyjęte standardy i potrzeby
projektu. Sprawdzane jest, czy są one pełne, prawidłowe, spójne i zwięzłe.
4
Przeglądy jakościowe należy przeprowadzać podczas realizacji projektu, zgodnie
z założeniami przyjętymi w planie jakości. Do każdego z przeglądów należy przy-
gotować arkusz uwag z przeglądu.
Dokumentacja bazowa powinna obejmować:
— plan jakości (CR.030) — zawierający strategie zarządzania jakością,
— procedurę przeglądu jakościowego (QM.010) — określającą sposób realizacji
podrzędnego procesu przeglądu jakościowego.
Realizacja zadania w rozbiciu na poszczególne etapy:
Zakres odpowiedzialności:
Stanowisko
Zakres odpowiedzialności
Członkowie zespołu projektowego Uczestnictwo w przeglądach.
Audytor
Przeprowadzenie przeglądu, uzupełnienie arkuszy dotyczących przeglądu, wdroże-
nie całości podjętych działań.
Specjalista ds. jakości
Przegląd i akceptacja wniosków.
Kierownik projektu
Umożliwienie przeprowadzenia przeglądu oraz akceptacja wniosków.
Klient
Uczestnictwo w wybranych przeglądach.
QM.030. Audyt jakościowy
W ramach tego procesu podrzędnego przeprowadzane są audyty projektu, mają-
ce na celu dokonanie oceny stopnia jego realizacji w stosunku do przyjętego planu
oraz jego zgodności ze standardami i procedurami.
Celem niniejszego procesu jest potwierdzenie, że procedury zostały zdefiniowane,
są wdrażane i właściwe z punktu widzenia projektu.
Audyty jakościowe należy przeprowadzać przez cały czas realizacji projektu, zgod-
nie z założeniami planu jakości. Przed przeprowadzeniem kolejnych audytów na-
leży przygotować i uzupełnić raporty z poprzednich badań oraz formularze zakre-
su działań, w celu zdefiniowania kwestii spornych wymagających uwagi. Kwestie
sporne rozwiązywane są albo w ramach struktur zespołu projektowego, albo są
przenoszone na wyższy stopień zarządzania — do grupy doradczej.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl