Moduł I andragogika

Moduł I andragogika, PRZEDSZKOLE, SCENARIUSZE 1, UROCZYSTOŚCI, moje p-le, Krotkie lekcje zycia - cz.1, ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->                                                                                                                                                          MODUŁ I 1 ANDRAGOGIKA, CZYLI JAK PRACOWAĆ Z DOROSŁYMI?  Wstęp  Celem  kursu,  który  oddajemy  w  twoje  ręce,  jest  przekazanie  wiedzy  i  umiejętności potrzebnych do pełnienia funkcji moderatora w programie Aktywna edukacja realizowanym w  ramach  projektu  Wdrożenie  podstawy  programowej  kształcenia  ogólnego w przedszkolach i szkołach. Wszystkie działania edukacyjne w projekcie ukierunkowane są na wsparcie koordynatora. To on ma przekazywać nauczycielom ze swojej szkoły wiedzę zdobytą na kursie e‐learningowym CEO.  Zadaniem  trenerów  i  moderatorów  jest  natomiast  wspieranie  koordynatorów.  Kurs stanowi  uzupełnienie  warsztatów  stacjonarnych  poświęconych  różnym  aspektom  pracy moderatora i jest skorelowany z przebiegiem kursu dla koordynatorów. Najistotniejszą  częścią  kursu  są ćwiczenia wymagające  wykorzystania  zdobytej  wiedzy i umiejętności  w  praktyce.  Szczególnie  ważny  jest  moduł  poświęcony  andragogice,  czyli dyscyplinie  dotyczącej  uczenia  dorosłych.  Wiedza  na  ten  temat  może  się  bardzo  przydać w pracy moderatora.  Na poniższym schemacie wsparcia podrzędne pole diagramu oznacza osobę, która otrzymuje bezpośrednie wsparcie od osoby wskazanej w nadrzędnym polu diagramu. Warto podkreślić, że moderatorzy  w  naszym  programie  pełnią  również  funkcję  mentorów  w  kursach e‐learningowych dla koordynatorów.     Rodzaj wsparcia             KOORDYNATOR SZKOLNY  bierze udział w kursie e‐learningowym dla KOORDYNATOR PRZEDMIOTOWY  bierze udział w kursie e‐learningowym dla DYREKTOR MODERATOR: wspiera koordynatorów szkolnych i przedmiotowych (kurs e‐learningowy dla koordynatorów) bierze udział w kursie stacjonarnym i e‐learningowym dla moderatorów, by udoskonalić swój warsztat pracy  TRENER  prowadzi szkolenia dla moderatorów i spotkania sieci 2koordynatorów oraz w spotkaniach sieci koordynatorów oraz w spotkaniach sieci Na czym polega specyfika pracy z dorosłymi?1 Proces uczenia się dzieci i dorosłych jest bardzo podobny, szczególnie pod względem naszych mechanizmów  poznawczych  oraz  sposobu  przyswajania  nowej  wiedzy  i  umiejętności. Najnowsze  odkrycia  neurobiologii  dotyczące  funkcjonowania  mózgu  oraz  ustalenia psychologii rozwojowej zdają się potwierdzać teorie konstruktywizmu i socjokonstruktywizmu  –  nurtów  dydaktycznych  reprezentowanych  m.in.  przez  Lwa Wygotskiego i Jeana Piageta. Zainteresowanym polecamy artykuł Stanisława Dylaka:                                                         1 Moduł  opracowany  na  podstawie:  J.  Holwek, Prowadzenie  warsztatów  szkoleniowych.  Podręcznik  trenera biznesu, rozdziały 6‐7, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012.   Pomocny może być również artykuł Jacka Strzemiecznego i Danuty Sterny:  Niemniej jednak nauczanie ludzi dorosłych ma swoją specyfikę, którą warto uwzględnić, jeśli chce  się  w  efektywny  sposób  prowadzić  szkolenia  czy  moderować  spotkania.  Specyfika  ta wynika  z  gromadzonego  przez  lata  bagażu  doświadczeń,  wiedzy,  przekonań,  stereotypów oraz  rutynowych  zachowań.  Powodują  one, że dorośli  czasami  trudniej  nabywają  nową wiedzę  i  umiejętności,  szczególnie  wtedy,  gdy  wiąże  się  to  z  weryfikacją  dotychczasowego obrazu świata i oduczaniem się silnych nawyków myślenia i reagowania. Żeby zatem  skutecznie  nauczać  osoby  dorosłe,  warto  zdać  sobie  sprawę  z  najważniejszych problemów, które się z tym wiążą oraz poznać zasady, których wdrożenie pozwala zwiększyć efektywności procesu edukacyjnego. Ważne problemy, które napotkamy w nauczaniu dorosłych, to: Korzystanie  z  nabywanej  wiedzy  przez  pryzmat  posiadanej  już  wiedzy,  nawyków i przekonań. Lęk  przed  oceną,  która  może  osłabić  budowany  do  tej  pory  wizerunek  i  związane z nim poczucie tożsamości. Opór  przed  nowymi  rozwiązaniami,  które  mogą  podważyć  dotychczasowy  dorobek oraz  przekonania  na  temat  siebie,  otaczającego świata oraz  sposobu  jego funkcjonowania. Trudność w zmianie rutyn i przyzwyczajeń. 3Oczywiście  zjawiska  te  mogą  dotyczyć  również  dzieci  i  młodzieży.  Niemniej  jednak  nasilają się one z wiekiem. Dziecko, które żywiło jakieś przekonanie na temat siebie i świata lub które utrwalało jakąś rutynę postępowania przez np. trzy lata, będzie miało mniejszy problem z ich zmianą, niż osoba dorosła, która korzystała z nich przez dwadzieścia lat.   Warunki efektywnego nauczania dorosłych2 Jeden  z  najważniejszych  przedstawicieli  andragogiki  –  Malcolm  Knowles  –  zauważył, że dorośli uczą się efektywniej, gdy: Sami decydują, czego się uczą oraz biorą za to odpowiedzialność. Wiedzą, dlaczego potrzebują się uczyć. Uczą się przez doświadczenie. Ich uczenie się polega na rozwiązywaniu problemów. Temat szkolenia stanowi dla nich wartość bezpośrednią. 4Dlatego  też  szczególnie  ważne  jest  powiązanie  procesu  edukacji  z  zainteresowaniami i potrzebami  uczestników  szkoleń,  skorelowanie  przekazywanej  wiedzy  i  umiejętności  z  ich osobistymi  doświadczeniami  w  danej  dziedzinie  oraz  nastawienie  na  efekt  w  postaci możliwości natychmiastowego wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności. Wskazówki dla osób pracujących z dorosłymi Z  wyżej  opisanych  zjawisk  wynikają  bardzo  poważne  implikacje  dla  twórców  i  realizatorów szkoleń dla dorosłych. Należy dbać o: 1. Oparcie szkoleń i spotkań o realne potrzeby uczestników. 2. Jasność celów i intencji prowadzącego szkolenia i spotkania. 3. Budowanie bezpiecznej i partnerskiej relacji. 4. Bazowanie na przykładach z życia uczestników. 5. Nauczanie poprzez doświadczenie. 1. Oparcie szkoleń o realne potrzeby uczestników Jeżeli dorośli uczą się najlepiej, gdy temat szkolenia jest dla nich wartością bezpośrednią, to oznacza, że trener  czy  moderator  będzie  najbardziej  skuteczny,  jeśli  dowie  się,  co  dla                                                        2 M.  Knowles, Modern  Practice  of  Adult  education.  Andragogy  versus  Pedagogy, Assosiated  Press,  New  York 1972  [za:] Organizacja  procesu  dydaktycznego  szkoleń, R.  Neczaj,  K.  Turek,  Szkoła  Główna  Handlowa   uczestników  szkolenia  stanowi  taką  wartość.  To  oznacza, że jeszcze  przed  ułożeniem programu szkolenia, powinien sprawdzić: Jakie tematy są dla uczestników interesujące? Z jakimi problemami się borykają? Jakie są ich cele i zadania? Jakich umiejętności potrzebują, żeby wywiązywać się ze swoich obowiązków? Również  podczas  szkoleń  i  osobistych  spotkań  trener  i  moderator  powinni  wsłuchiwać  się w potrzeby  grupy, żeby wiedzieć,  które  fragmenty  są  dla  uczestników  ważniejsze  i  na  co położyć szczególny nacisk. 2. Jasność celów i intencji prowadzącego Ponieważ dorośli potrzebują informacji, dlaczego powinni się uczyć, podczas szkolenia trener i moderator muszą przedstawić sprawę możliwie jasno. Powinni: Precyzyjnie określić cele szkolenia. Wyjaśniać,  czemu  służą  kolejne  zadania  i  w  jaki  sposób  odpowiadają  potrzebom uczestników. Uzasadnić wybór formy spotkania. Tłumaczyć związek pomiędzy poszczególnymi częściami szkolenia. 53. Budowanie bezpiecznej i partnerskiej relacji Ponieważ dorośli chcą samodzielnie decydować, czego będą się uczyć oraz są gotowi wziąć za  to  odpowiedzialność,  a  jednocześnie  obawiają  się  oceny  i  podważania  ich dotychczasowego dorobku, prowadzący powinien zapewnić warunki współpracy, w których uczestnicy  spotkań  poczują  się  partnersko  traktowani  oraz  będą  mieli  poczucie bezpieczeństwa. Bezpieczną, partnerską relację buduje się przez: Język wolny od protekcjonalnych komunikatów, tzn. ocen, pouczeń i moralizatorstwa. Stymulowanie dyskusji i zachęcanie do wymiany doświadczeń. Zagwarantowanie prawa do posiadania i wyrażania własnego zdania. Uwzględnianie potrzeb każdego z uczestników.   [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl