Moduł I andragogika, PRZEDSZKOLE, SCENARIUSZE 1, UROCZYSTOŚCI, moje p-le, Krotkie lekcje zycia - cz.1, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//--> MODUŁ I 1 ANDRAGOGIKA, CZYLI JAK PRACOWAĆ Z DOROSŁYMI? Wstęp Celem kursu, który oddajemy w twoje ręce, jest przekazanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do pełnienia funkcji moderatora w programie Aktywna edukacja realizowanym w ramach projektu Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach. Wszystkie działania edukacyjne w projekcie ukierunkowane są na wsparcie koordynatora. To on ma przekazywać nauczycielom ze swojej szkoły wiedzę zdobytą na kursie e‐learningowym CEO. Zadaniem trenerów i moderatorów jest natomiast wspieranie koordynatorów. Kurs stanowi uzupełnienie warsztatów stacjonarnych poświęconych różnym aspektom pracy moderatora i jest skorelowany z przebiegiem kursu dla koordynatorów. Najistotniejszą częścią kursu są ćwiczenia wymagające wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce. Szczególnie ważny jest moduł poświęcony andragogice, czyli dyscyplinie dotyczącej uczenia dorosłych. Wiedza na ten temat może się bardzo przydać w pracy moderatora. Na poniższym schemacie wsparcia podrzędne pole diagramu oznacza osobę, która otrzymuje bezpośrednie wsparcie od osoby wskazanej w nadrzędnym polu diagramu. Warto podkreślić, że moderatorzy w naszym programie pełnią również funkcję mentorów w kursach e‐learningowych dla koordynatorów. Rodzaj wsparcia KOORDYNATOR SZKOLNY bierze udział w kursie e‐learningowym dla KOORDYNATOR PRZEDMIOTOWY bierze udział w kursie e‐learningowym dla DYREKTOR MODERATOR: wspiera koordynatorów szkolnych i przedmiotowych (kurs e‐learningowy dla koordynatorów) bierze udział w kursie stacjonarnym i e‐learningowym dla moderatorów, by udoskonalić swój warsztat pracy TRENER prowadzi szkolenia dla moderatorów i spotkania sieci 2koordynatorów oraz w spotkaniach sieci koordynatorów oraz w spotkaniach sieci Na czym polega specyfika pracy z dorosłymi?1 Proces uczenia się dzieci i dorosłych jest bardzo podobny, szczególnie pod względem naszych mechanizmów poznawczych oraz sposobu przyswajania nowej wiedzy i umiejętności. Najnowsze odkrycia neurobiologii dotyczące funkcjonowania mózgu oraz ustalenia psychologii rozwojowej zdają się potwierdzać teorie konstruktywizmu i socjokonstruktywizmu – nurtów dydaktycznych reprezentowanych m.in. przez Lwa Wygotskiego i Jeana Piageta. Zainteresowanym polecamy artykuł Stanisława Dylaka: 1 Moduł opracowany na podstawie: J. Holwek, Prowadzenie warsztatów szkoleniowych. Podręcznik trenera biznesu, rozdziały 6‐7, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2012. Pomocny może być również artykuł Jacka Strzemiecznego i Danuty Sterny: Niemniej jednak nauczanie ludzi dorosłych ma swoją specyfikę, którą warto uwzględnić, jeśli chce się w efektywny sposób prowadzić szkolenia czy moderować spotkania. Specyfika ta wynika z gromadzonego przez lata bagażu doświadczeń, wiedzy, przekonań, stereotypów oraz rutynowych zachowań. Powodują one, że dorośli czasami trudniej nabywają nową wiedzę i umiejętności, szczególnie wtedy, gdy wiąże się to z weryfikacją dotychczasowego obrazu świata i oduczaniem się silnych nawyków myślenia i reagowania. Żeby zatem skutecznie nauczać osoby dorosłe, warto zdać sobie sprawę z najważniejszych problemów, które się z tym wiążą oraz poznać zasady, których wdrożenie pozwala zwiększyć efektywności procesu edukacyjnego. Ważne problemy, które napotkamy w nauczaniu dorosłych, to: Korzystanie z nabywanej wiedzy przez pryzmat posiadanej już wiedzy, nawyków i przekonań. Lęk przed oceną, która może osłabić budowany do tej pory wizerunek i związane z nim poczucie tożsamości. Opór przed nowymi rozwiązaniami, które mogą podważyć dotychczasowy dorobek oraz przekonania na temat siebie, otaczającego świata oraz sposobu jego funkcjonowania. Trudność w zmianie rutyn i przyzwyczajeń. 3Oczywiście zjawiska te mogą dotyczyć również dzieci i młodzieży. Niemniej jednak nasilają się one z wiekiem. Dziecko, które żywiło jakieś przekonanie na temat siebie i świata lub które utrwalało jakąś rutynę postępowania przez np. trzy lata, będzie miało mniejszy problem z ich zmianą, niż osoba dorosła, która korzystała z nich przez dwadzieścia lat. Warunki efektywnego nauczania dorosłych2 Jeden z najważniejszych przedstawicieli andragogiki – Malcolm Knowles – zauważył, że dorośli uczą się efektywniej, gdy: Sami decydują, czego się uczą oraz biorą za to odpowiedzialność. Wiedzą, dlaczego potrzebują się uczyć. Uczą się przez doświadczenie. Ich uczenie się polega na rozwiązywaniu problemów. Temat szkolenia stanowi dla nich wartość bezpośrednią. 4Dlatego też szczególnie ważne jest powiązanie procesu edukacji z zainteresowaniami i potrzebami uczestników szkoleń, skorelowanie przekazywanej wiedzy i umiejętności z ich osobistymi doświadczeniami w danej dziedzinie oraz nastawienie na efekt w postaci możliwości natychmiastowego wykorzystania nabytej wiedzy i umiejętności. Wskazówki dla osób pracujących z dorosłymi Z wyżej opisanych zjawisk wynikają bardzo poważne implikacje dla twórców i realizatorów szkoleń dla dorosłych. Należy dbać o: 1. Oparcie szkoleń i spotkań o realne potrzeby uczestników. 2. Jasność celów i intencji prowadzącego szkolenia i spotkania. 3. Budowanie bezpiecznej i partnerskiej relacji. 4. Bazowanie na przykładach z życia uczestników. 5. Nauczanie poprzez doświadczenie. 1. Oparcie szkoleń o realne potrzeby uczestników Jeżeli dorośli uczą się najlepiej, gdy temat szkolenia jest dla nich wartością bezpośrednią, to oznacza, że trener czy moderator będzie najbardziej skuteczny, jeśli dowie się, co dla 2 M. Knowles, Modern Practice of Adult education. Andragogy versus Pedagogy, Assosiated Press, New York 1972 [za:] Organizacja procesu dydaktycznego szkoleń, R. Neczaj, K. Turek, Szkoła Główna Handlowa uczestników szkolenia stanowi taką wartość. To oznacza, że jeszcze przed ułożeniem programu szkolenia, powinien sprawdzić: Jakie tematy są dla uczestników interesujące? Z jakimi problemami się borykają? Jakie są ich cele i zadania? Jakich umiejętności potrzebują, żeby wywiązywać się ze swoich obowiązków? Również podczas szkoleń i osobistych spotkań trener i moderator powinni wsłuchiwać się w potrzeby grupy, żeby wiedzieć, które fragmenty są dla uczestników ważniejsze i na co położyć szczególny nacisk. 2. Jasność celów i intencji prowadzącego Ponieważ dorośli potrzebują informacji, dlaczego powinni się uczyć, podczas szkolenia trener i moderator muszą przedstawić sprawę możliwie jasno. Powinni: Precyzyjnie określić cele szkolenia. Wyjaśniać, czemu służą kolejne zadania i w jaki sposób odpowiadają potrzebom uczestników. Uzasadnić wybór formy spotkania. Tłumaczyć związek pomiędzy poszczególnymi częściami szkolenia. 53. Budowanie bezpiecznej i partnerskiej relacji Ponieważ dorośli chcą samodzielnie decydować, czego będą się uczyć oraz są gotowi wziąć za to odpowiedzialność, a jednocześnie obawiają się oceny i podważania ich dotychczasowego dorobku, prowadzący powinien zapewnić warunki współpracy, w których uczestnicy spotkań poczują się partnersko traktowani oraz będą mieli poczucie bezpieczeństwa. Bezpieczną, partnerską relację buduje się przez: Język wolny od protekcjonalnych komunikatów, tzn. ocen, pouczeń i moralizatorstwa. Stymulowanie dyskusji i zachęcanie do wymiany doświadczeń. Zagwarantowanie prawa do posiadania i wyrażania własnego zdania. Uwzględnianie potrzeb każdego z uczestników.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]