Modele barw, ewsie, Grafika komputerowa, 6GKW Artur Gola
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Grafika
komputerowa
komputerowa
Zadaniem grafiki komputerowej jest przedstawienie
za pomocą komputera obrazów barwnych, które
będą postrzegane przez człowieka tak samo jak
odpowiadające im obrazy naturalne.
Barwa
Wrażenia człowieka związane z odbiorem barwy
zależą od otoczenia obserwowanego obiektu, jego
oświetlenia i widoczności. Są one subiektywne,
dlatego też jest stosowana obiektywna, ilościowa
metoda określania barw – kolorymetria.
Grafika
Wrażenia barwne
●
Wrażenia barwne powstają w wyniku
obserwacji światła.
●
Wyróżniamy:
–
jedną cechę ilościową – jasność.
Jasność jest związana z natężeniem oświetlenia E
dla oka zaadaptowanego do warunków oświetlenia.
–
dwie cechy jakościowe określają barwę.
Opis fizyczny
●
Światło jest promieniowaniem
elektromagnetycznym leżącym w
zakresie fal 380 – 780nm.
j(l)
[W/nm
]
j(l)
400 700
l [
nm
400 700
nm]
]
l [
Fizyczny opis barwy
●
Odcień barwy – zależy od dominującej
długości fali.
●
Nasycenie – długość przedziału, w jakim
występuje obserwowane
promieniowanie (krótszy przedział
większe nasycenie.
●
Jasność – odnosi
się do strumienia
światła.
Dominująca
długość fali
Czystość
pobudzenia
400 700
l [
nm]
j(l)
Fizyczny opis barwy
●
Oko ma różną czułość, która zależy od
długości fali.
●
Największa czułość występuje dla długości
fali ok. 555nm (barwa żółtozielona).
●
Barwy achromatyczne
(od czerni do bieli)
- różnią się jasnością.
●
Biel równoenerge-
tyczna E, światło
dzienne o temperaturze
6500K - biel D
6500
.
400 555 700
l [
]
j(l)
nm
[ Pobierz całość w formacie PDF ]