modul 7 scenariusze OK

modul 7 scenariusze OK, Pod red Jacka Pyżalskiego i Erlinga Rolanda Bullying a specjalne potrzeby edukacyjne ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Dorota Podgórska-JachnikWyższa Szkoła Pedagogiczna w ŁodziUczeń z uszkodzonym słuchemjako agresor i jako ofiara agresjiScenariusz zajęćWarsztaty edukacyjne– optymalnie 10-12 osóbCel zajęć:lepsze zrozumienie sytuacji głuchego dziecka wśród osób słyszących; umiejętnośćanalizy uwarunkowań zachowań agresywnych dzieci głuchych i wobec dzieci głuchych.Osiągnięcia uczestnika:uczestnik wyjaśni mechanizm zachowań agresywnych dzieckagłuchego lub wobec niego w konkretnej sytuacji, w oparciu o materiały dydaktyczne zaplanujedziałania prewencyjne oraz pomoc agresorowi i ofierze agresji.Warsztat 1.Wprowadzenie w problematykę – scenki dramoweA. Zachowanie osoby „niesłyszącej”.Grupa siedzi przy stole lub w kręgu. Dwie osoby zakładają słuchawki z muzyką maskującą głosyz zewnątrz. Grupa rozmawia na dowolny temat: krótkie wypowiedzi (1-5 zdań), swobodneprzejmowanie roli osoby mówiącej. Osoby ze słuchawkami starają się nadążyć wzrokiem za rozmowąi domyślić się, o czym mówi grupa. Pozostali, rozmawiając, obserwują „niesłyszących”. Potem zmianatematu i „niesłyszących”.Podsumowanie:jak się czuły osoby „niesłyszące”, co im sprawiało trudność; jak zachowywała sięzdaniem innych osoba „niesłysząca”; wnioski organizacyjno-dydaktyczne do pracy z grupą, w którejjest osoba niesłysząca.B. Głuchy nastolatek w tramwaju – dwóch zaczepiających go innych nastolatków.Zaczepiający siedzą za plecami „głuchego” chłopca – zaczynają od „dogadywania” i zaczepeksłownych. Sytuacja rozwija się. Stop klatka.Omówienie wrażeń uczestników i obserwatorów dramy.2Warsztat 2.Z doświadczeń nauczyciela grupy integracyjnej – materiały do dyskusjiw parach (lub do pracy indywidualnej)Przeczytaj fragment charakterystyki niesłyszącej dziewczynki Adriany, zamieszczony w artykule(str. 12), przedstawionej przez nauczycielkę amerykańskiej integracyjnej grupy przedszkolnej.Odpowiedz na pytania:W czym przejawia się problem w zachowaniu Adriany?Czy zachowania agresywne Adriany wynikają bezpośrednio z tego, że dziewczynka jestgłucha?Jaki jest mechanizm tych zachowań agresywnych?Jakie są ich skutki dla kontaktów interpersonalnych w klasie?Idąc za sugestiami nauczyciela i informacjami zawartymi jedynie w tym krótkim tekście, jakiedostrzegasz możliwości zmiany sytuacji:a. w związku z kompetencjami Adriany – jakiego rodzaju wsparcia należałoby jej udzielić?b. w związku z kompetencjami słyszących uczniów w klasie?c. w związku z rodzajem wspólnych doświadczeń, które należałoby zorganizować w tymzespole?Większość nauczycieli, po negatywnych doświadczeniach z zachowaniami agresywnymi jednegoniesłyszącego dziecka w klasie, zapewne nie chciałaby w przyszłości takich uczniów. Ten nauczycielwręcz przeciwnie: chciałby, aby w tym zespole pojawiło się więcej głuchych dzieci. Dlaczego?Warsztat 3.Projekcja filmu (lub zapoznanie się z filmem i tekstem artykułu)Dyskusja po filmie – osobiste doświadczenia z osobami niesłyszącymi: czy są podobne, czyinne? Co nowego wniósł film do wyobrażeń o głuchocie?Praca metodami aktywizującymi w grupach.Podział na dwie grupy: w oparciu o materiał filmowy (ewentualnie materiał filmowy i artykuł) jednagrupa dyskutuje problem „uczeń z uszkodzonym słuchem jako agresor”, druga – „uczeńz uszkodzonym słuchem jako ofiara agresji”.3„Burza mózgów” – na tej podstawie każda grupa opracowuje w punktach plakat:Czy można zapobiec temu, by uczeń z uszkodzonym słuchem był agresorem/ofiarą agresji?Co można zrobi, by to zjawisko ograniczyć/zapobiec mu?Jacy są sojusznicy nauczyciela w tych działaniach?Lista sygnałów alarmowych dla nauczyciela.Grupy przedstawiają plakaty i porównują zaproponowane strategie działań.Zebrane materiały po opracowaniu można włączyć do szkolnego programu profilaktycznego.Uwaga:do pracy w grupach można również wykorzystać książeczkiBullying and Deaf Children. A guide for schools,National Deaf Children’s Society, 2009, London.tblock3 (książeczki są w języku angielskim; można przeglądać w internecie, ściągnąć na komputerw pliku pdf lub wydrukować; stanowią wartościowe uzupełnienie modułu; mogą stanowić wzorzec doopracowania szkolnych procedur reagowania wobec przejawów agresji).4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl