Modele jednorównaniowe, ZARZĄDZANIE UMK, Ekonometria Wiśni
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->PODSTAWY EKONOMETRIIdr Dariusz KaraśZADANIA DO ĆWICZEŃEstymacja i weryfikacja jednorównaniowego modelu ekonometrycznegoPolecenie do poniższych zadań:Na podstawie przedstawionych danych zapisać hipotezę modelową dla wskazanych zależnościi oszacować parametry strukturalne modelu. Dla oszacowanego modelu przeprowadzić badanie istotności parametru modelu,autokorelacji składnika losowego i normalności rozkładu składnika losowego.Zadanie nr 1Dział Marketingu firmy produkującej naturalne soki owocowe określił zależność pomiędzy liczbą reklam wyświetlanychdziennie w telewizji (sztuk) a wysokością obrotów (w mln zł).ReklamyObrotyZadanie nr 2Na podstawie danych z kolejnych lat utworzono model ekonometryczny opisujący dzienną liczbę turystów w mieście w okresiewakacyjnym (osób) w zależności od wydatków na promocję ponoszonych przez miasta przed tym okresem (w tys. zł).LataTuryściPromocjaZadanie nr 3W firmie ubezpieczeniowej system premiowy zakłada wysokość dodatku do wynagrodzenia (w zł) w zależności od liczbypodpisanych umów w danym miesiącu oraz ilości przebytych kilometrów na spotkania biznesowe.PremiaumowydrogaZadanie nr 4Fabryka Wyrobów Cukierniczych ustala cenę czekolady z nadzieniem wykorzystując model ekonometryczny, uwzględniającilość zużytych do nadzienia orzechów i kokosów.Cena czekolady (zł)Orzechy (g)Kokos (g)Zadanie nr 5W osiedlowym sklepie spożywczym opracowano dane statystyczne dotyczące 12 miesięcy 2012 roku w zakresie: sprzedażyprzedsiębiorstwa (w mln zł), przeciętnych płac miesięcznych w mieście (w tys. zł) oraz wydatków sklepu na reklamę (w tys. zł).Utwórz modele ekonometryczne, w których: 1) sprzedaż sklepu wyjaśniona jest przez przeciętne płace, 2) sprzedaż sklepuwyjaśniona jest przez wydatki na reklamę, 3) sprzedaż sklepu wyjaśniona jest przez przeciętne płace i wydatki na reklamę.12,5010152,9012153,1012213,2014223,5015254,0018284,2020304,50223522044024055025075027088030010110330111203501213038014150200695082007110010200812501220091450142010170016201119501820122100206115101338142101501214814151PODSTAWY EKONOMETRIIMiesiącSprzedażPłaceWydatki11,81,81,021,81,71,132,11,80,942,91,90,553,01,91,364,11,91,774,41,91,684,62,01,594,82,11,8105,02,41,0dr Dariusz Karaś115,12,60,8125,22,70,9Polecenie do poniższych zadań:Na podstawie przedstawionych danych oszacować parametry strukturalne modelu i dokonaćweryfikacji modelu w takim zakresie, w jakim jest to możliwe.Zadanie nr 6W restauracji chińskiej cena dostawy na wynos zależy od liczby zamówień dnia poprzedniego (szt.) i czasu dostawy do klienta(min.).Zadanie nr 7W przyszkolnej budce cena hamburgera uzależniona jest od ceny pieczywa i ceny przetworów mięsnych (wszystkie w zł).;Zadanie nr 8;Wartość średniej dziennej sprzedaży w placówkach sieci Biedronka (w tys. zł) uzależniona jest od liczby czynnych kas (w szt.) iliczby mieszkańców osiedla (w tys. osób).;Zadanie nr 9Cena jednej butelki wytrawnego wina włoskiego (w euro) zależy od wielkości zbiorów winogron (w tys. sztuk) oraz liczbypunktów przyznanych przez krytyka win Roberta Parkera.Zadanie nr 10Na podstawie danych z ostatnich 13 lat utworzono model ekonometryczny opisujący PKB w Liechtensteinie (w mld euro)wzależności od wartości eksportu (w mln euro) oraz inflacji.;2
[ Pobierz całość w formacie PDF ]