Motywy literackie, Materiały pomocnicze, Motywy literackie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Język polski
M jak matura
Motywy literackie 2
•Cierpienie•Lekarz•Przyjaźń•Rodzina
•Taniec•Totalitaryzm•Wędrówka•Wieś
Język polski
M jak matura
Motywy literackie 2
Cierpienie • Lekarz • Przyjaźń • Rodzina
• Taniec • Totalitaryzm • Wędrówka • Wieś
Katarzyna Sawinda-Dziadecka • Barbara Sędziak
Warszawa
Projekt okładki
Janusz Obłucki
Opracowanie redakcyjne i korekta
Agnieszka Łodzińska
Redaktor koordynujący
Sabina Bauman
Skład i łamanie
Kasjopeja
Leszek Markowski
Usługi poligraiczne
© Copyright by Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o
Wszelkie prawa zastrzeżone. Żadna część tej książki nie może być kopiowana ani odtwarzana
w jakiejkolwiek formie i przy użyciu jakichkolwiek środków – bez pisemnej zgody Wydawcy.
Wydawnictwo Langenscheidt Polska Sp. z o.o
ul. Grażyny 13
02-548 Warszawa
tel. 022 44 08 391 (do 397); fax. 022 44 08 395
e-mail: lpo@langenscheidt.pl
www.langenscheidt.pl
infolinia: 0 801 9999 10
ISBN 978-83-7476-997-6
SPIS TREŚCI
CIERPIENIE
Cierpienia młodego Wertera
Johann Wolfgang Goethe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Dziadów część III
Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Dzika kaczka
Henryk Ibsen . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Medaliony
Zo a Nałkowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
ĆWICZENIE 1 – czytanie ze zrozumieniem –
Świat jako wola i przedstawienie
Arthur Schopenhauer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
LEKARZ
Mit o Asklepiosie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
Wybór
Bajek
Ignacy Krasicki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Siłaczka
Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Ludzie bezdomni
Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Dżuma
Albert Camus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Zdążyć przed Panem Bogiem
Hanna Krall . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Lekcja anatomii
Stanisław Grochowiak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
ĆWICZENIE
2 – czytanie ze zrozumieniem –
O jakości życia sprzyjającej zdrowiu
(Fragmenty rozmowy z prof. dr. Julianem Aleksandrowiczem) . . . . . . . . . 83
ĆWICZENIE
3 – czytanie ze zrozumieniem –
Technopol
Neil Postman . . . . . . . . . . . . . . . 89
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
PRZYJAŹŃ
Iliada
Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
Przyjaciele
Adam Mickiewicz. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
Niepewność
Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Zbrodnia i kara
Fiodor Dostojewski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 104
Dżuma
Albert Camus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Początek
Andrzej Szczypiorski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
ĆWICZENIE
4 – czytanie ze zrozumieniem – Ks. Kazimierz Bukowski
W co wierzę?
. . . . . . 116
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
5
SPIS TREŚCI
RODZINA
Odyseja
Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
Żywot człowieka poczciwego
Mikołaj Rej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
Skąpiec
Molier . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Powrót posła
Julian Ursyn Niemcewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 134
Konrad Wallenrod
Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Nie-Boska komedia
Zygmunt Krasiński . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 149
Kamizelka
Bolesław Prus . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
Nad Niemnem
Eliza Orzeszkowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
Ludzie bezdomni
Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 166
Granica
Zo a Nałkowska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 170
Przedwiośnie
Stefan Żeromski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
ĆWICZENIE
5 – czytanie ze zrozumieniem – Claude Levi-Strauss
Rodzina
. . . . . . . . . . . . 181
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 186
TANIEC
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 188
Pan Tadeusz
Adam Mickiewicz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Wesele
Stanisław Wyspiański . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 194
Ta ng o
Sławomir Mrożek . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
ĆWICZENIE
6 – czytanie ze zrozumieniem –
Krótki zarys historii tańca i baletu
Irena Turska Fragmenty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 201
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
TOTALI TARY ZM
Mistrz i Małgorzata
Michał Bułhakow . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Folwark Zwierzęcy
George Orwell. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
Który skrzywdziłeś…
Czesław Miłosz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
Rozmowy z katem
Kazimierz Moczarski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Mała Apokalipsa
Tadeusz Konwicki. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 231
Potęga smaku
Zbigniew Herbert . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 236
ĆWICZENIE
7 – czytanie ze zrozumieniem –
Hańba domowa
Jacek Trznadel . . . . . . . . . . 239
KONSPEKT PREZENTACJI MATURALNEJ
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 245
WĘDRÓWKA
Odyseja
Homer . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Księga Wyjścia
Biblia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
Legenda o świętym Aleksym
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 258
6
[ Pobierz całość w formacie PDF ]