Mosty podwieszone w Polsce, STUDIA budownictwo, SEMESTR VI, mosty
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
geotechnika
Nowa klasyfikacja gruntów
44 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele
04/2006 (11)
geotechnika
według normy PN-EN ISO
mosty
– historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
Fot. 1. Kładka nad Dunajcem w Sromowcach Niżnych.
pieszych) zbudowano według projektu Józefa
Szulca i Włodzimierza Główczaka [4] w roku 1959
przez Dunajec w Tylmanowej. Dalsze realizacje to przeważnie
kładki lub nieduże mosty drogowe, jak np. w Dębicy (1960),
Tylmanowej (1961), Ustroniu )1969), Warszawie (1972), Mikołaj-
kach (1976), Sieradzu (1979), Bydgoszczy (1979), itd.
W tab. 1 zestawiono w porządku chronologicznym powstałe
w Polsce obiekty podwieszone w okresie 1959–1990. W po-
czątkowym okresie wielki wkład we wdrożenie do polskiego
mostownictwa konstrukcji tego typu wniosła Pracownia Pro-
jektowa Krakowskiego Przedsiębiorstwa Konstrukcji Stalowych
i Urządzeń Przemysłowych MOSTOSTAL M5 w Krakowie. Za
Fot. 3. Kładka w Mszczonowie
Fot. 2. Obiekty podwieszane typu landmark (od góry): wiadukt w ciągu
ul. Obornickiej w Poznaniu, kładka nad S1 we Wrzosowej, kładka nad A4
w Rudzie Śląskiej, most nad Nysą Kłodzką w Skorogoszczy (wizualizacja).
60 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele
04/2006 (11)
mosty
Mosty podwieszone w Polsce
– historia, stan
W
Polsce pierwszy most podwieszony (kładkę dla
mosty
mosty
– historia, stan obecny i perspektywy rozwoju
Fot. 4. Wiadukt nad ul. Robotniczą we Wrocławiu
polskich pionierów konstrukcji podwieszonych należy uznać
pracowników tej pracowni, J. Szulca i Wł. Główczaka.
Pierwsze obiekty to konstrukcje [4] całkowicie stalowe, czę-
sto z pomostami drewnianymi. Jedynym wyjątkiem jest żelbe-
towy pylon kładki w Ustroniu (1969).
Oceniając osiągnięcia tamtego okresu (rys. 2), należy pod-
kreślić, że pierwszy nowoczesny most podwieszony powstał
w Strömsund zaledwie 4 lata wcześniej. Szkoda, że osiągnię-
cia tego pionierskiego okresu nie zostały rozpowszechnione
w Polsce i na świecie.
Pierwsze polskie zastosowania żelbetu lub betonu sprężo-
nego na przęsła obiektów podwieszonych to realizacja nastę-
pujących kładek dla pieszych (rys. 3):
Fot. 5. Technologie stosowane do budowy polskich mostów podwieszonych.
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele
04/2006 (11)
61
obecny i perspektywy rozwoju
mosty
– nad ulicą Wilczą w Szczecinie (1999), obiekt z przęsłami
żelbetowymi, zaprojektowany przez K. Żółtowskiego [10];
– w Będzinie (1999), obiekt o przęsłach z betonu sprężonego
wykonany według projektu S. Jendrzejka;
– trzy kładki nad autostradą A4 (2000) o pomostach z betonu
sprężonego [1], zaprojektowane przez ZB-P MOSTY-Wrocław.
W pierwszych kilkunastu realizacjach do podwieszania stoso-
wano wielowarstwowo zwite liny stalowe polskiej produkcji.
Stan obecny
Na przełomie tysiącleci wybudowano w Polsce kilka nowo-
czesnych, ciekawych architektonicznie, podwieszonych kła-
dek dla pieszych. Niektóre z nich pokazano na rys. 3
W roku 2005 w Polsce było ponad 30 obiektów mosto-
wych o konstrukcji podwieszonej. W tab. 2 zestawiono naj-
większe podwieszone konstrukcje mostowe ([3], [5], [6], [7], [8],
[9]) zbudowane w Polsce.
Na rys. 1 i 4 pokazano największe obecnie (rok 2005) mosty
podwieszone w kraju: Świętokrzyski w Warszawie, III Tysiąc-
lecia im. Jana Pawła II w Gdańsku, Siekierkowski w Warsza-
wie, Milenijny we Wrocławiu oraz przez Wisłę w Płocku. Trzy
pierwsze mosty mają żelbetowe pylony i przęsła o konstrukcji
zespolonej. Most w Płocku wykonany został jako konstrukcja
całkowicie stalowa, a most wrocławski ma przęsła i pylony be-
tonowe. Most Siekierkowski w Warszawie i III Tysiąclecia im.
Jana Pawła II w Gdańsku, to konstrukcje wykonane według
polskich projektów.
Należy podkreślić, że w okresie kilku lat (1998–2005) po-
wstało w Polsce 5 dużych mostów podwieszonych. Porów-
nywalną liczbę dużych mostów podwieszonych w ostatnim
okresie wybudowano tylko w Chinach.
Wymienione mosty zostały wzniesione przy zastosowaniu
różnych technologii:
– most Świętokrzyski [5] i Siekierkowski [11] zmontowano
nasuwając ustroje nośne. Stosowano podpory montażowe.
W przypadku mostu Siekierkowskiego nasuwano konstruk-
cję stalową razem ze współpracującą płytą żelbetową;
– mostu III tysiąclecia im. Jana Pawła II [7], montowano przę-
sło nurtowe, wspornikowo podnosząc z barek segmenty
długości 12 m i masie 200 t (segmenty miały wykonaną płytę
żelbetową);
– przęsło nurtowe mostu w Płocku wykonano metodą mon-
tażu wspornikowego [13] podnoszono z barki segmenty
o długości 22,50 m i masie do 250 t.
Tablica 2. Największe mosty podwieszone w Polsce* (stan
w roku 2004).
* W roku 1976 rozpoczęto budowę mostu Toruńskiego
w Warszawie o konstrukcji podwieszonej i rozpiętości głów-
nego przęsła 240 m; budowę tą przerwano w roku 1977
zamieniając projekt na belkowy.
** Wysokość pylonów stalowych mierzona od górnej po-
wierzchni betonowego trzonu filarów.
– most Milenijny we Wrocławiu [8,12] wybudowano metodą
betonowania wspornikowego, stosując segmenty długości
10,55 m.
Wszystkie pylony polskich dużych mostów, oprócz mostu
w Płocku, wykonano z żelbetu, stosując nawet beton klasy B-60.
Na podwieszenie użyto głównie kabli z nil 7
Rys. 1. Przekroje poprzeczne i widoki lub wizualizacje polskich mostów:
a) Świętokrzyski w Warszawie, b) III Tysiąclecia im. Jana Pawła II w Gdańsku,
c) Siekierkowski w Warszawie, d) Tysiąclecia we Wrocławiu,
e) przez Wisłę w Płocku
Rys. 2. Wybrane polskie realizacje z lat 1959-1982
5. Tylko w mo-
ście Świętokrzyskim zastosowano wanty z drutów prostych.
Budowa i projektowanie odbyły się przy zaangażowaniu
nadzorów naukowych. Dla mostu III Tysiąclecia im. Jana Paw-
ła II i mostu Siekierkowakiego wykonano szczegółowe analizy
oddziaływania wiatru na te obiekty.
∅
Fot. 6. Wiadukt nad autostradą A4
62 GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele
04/2006 (11)
mosty
mosty
mosty
Lp.
Lokalizacja lub nazwa
obiektu
Rozpiętości przęseł
w m
Liczba
pylonów
Projekt
Rok
ukończenia
budowy
1
I Kładka przez Dunajec
w Tylmanowej
78,00
2
J.Szulc Wł.Główczak
PPKPKSiUP MOSTOSTAL
Kraków
1959
2
Kładka przez Wisłokę
pod Dębicą
18,00+60,00+18,00
2
A.Mika PPKPKSiUP
MOSTOSTAL Kraków
1960
3
II Kładka przez Dunajec
w Tylmanowej
100,00
2
BIPROSTAL Kraków
1961
4
Kładka przez Wisłę w
Ustroniu
10,42+44,90+10,75
2
A. Jarominiak J.M. Grycz
H. Czudek J. Cebulok
1969
5
Kładka nad ul. Jagieloń-
ską w Warszawie
2x32,00+11,60
1
K. Cywiński W.Witkow-
ski TRANSPROJEKT
Warszawa
1972
6
Kładka dla pieszych w
Mikołajkach
58,50+28,00
1
R.Piekarski W.Humięcki
WPKSiUP Warszawa
1976
7
Most przez Wartę w
Sieradzu
9,13+75,88+3x19,00
1
Z.Holtoś Płockie PRM
1979
8
Kładka dla pieszych
przez Brdę w Bydgosz-
czy
16,00+50,00+16,00
2
T.Kabat Biuro Projektów
Budownictwa Przemy-
słowego w Bydgoszczy
1979
9
Kładka dla pieszych nad
Odrą w Raciborzu
53,35+34,75
1
Brak danych
Prawdopodobnie
około roku 1979
10
Kładka nad ulicą Opol-
ską w Krakowie
2x39,00
1
Wł.Główczak W.Grygow-
ski COBPKM MOSTO-
STAL COM Warszawa
Oddział Kraków
1982
11
Most
przez Wkrę
w Goławicach
15,00+20,00+65,00
1
Z.Białobrzeski K.Gej
J.Żelaśkiewicz
1984
12
IV Kładka przez Dunajec
w Tylmanowej
20,50+72,00+21,50
2
W.Grygowski COBPKM
MOSTOSTAL COM War-
szawa Oddział Kraków
1984
13
Akwedukt nad Wisłą w
Krakowie
156,00+156,00+39,00+40,50
1
W. Główczak
MOSTOSTAL
Kraków
1987
14
Kładka przez Wisłok w
Rzeszowie
64,00
2
A.Brudkowski
COBPKM
MOSTOSTAL COM
1997
Tab.1. Pierwsze podwieszone obiekty mostowe w Polsce.
Perspektywy
Na podstawie przeglądu ostatnich realizacji i projektów
czekających na urzeczywistnienie (rys. 1, 4; fot. 2, 5) można
stwierdzić, że:
- w Polsce zostały opanowane różne technologie wznoszenia
mostów podwieszonych; montaż i betonowanie wsporni-
kowe, nasuwanie podłużne oraz montaż i betonowanie na
rusztowaniach;
- stosowano różne rozwiązania konstrukcyjne i materiały;
- opracowano metody monitoringu procesu budowy i eks-
ploatacji;
- dysponujemy dość liczną kadrą inżynierów mających do-
świadczenie projektowe i realizacyjne w obszarze mostów
podwieszonych;
- pojawiają się nowe ciekawe architektoniczne projekty
(fot. 4);
- istnieje przychylność inwestorów dla stosowania konstruk-
cji podwieszonych.
Wydaje się, że w najbliższych latach zostanie w Polsce wybu-
dowanych wiele mostów i kładek oryginalnie ukształtowanych
o konstrukcji podwieszonej.
LITERATURA
[1] BILISZCZUK J., MACHELSKI Cz., ONYSYK J., WĘGRZY-
NIAK M., PRABUCKI P.: Kładki dla pieszych jako punkty
orientacyjne na autostradzie. Inżynieria i Budownictwo, nr
11/2001.
[2] BILISZCZUK J. i inni: Examples of new buit footbridge
in Poland. Design and dynamic behaviour of footbridges.
Footbridge 2002. Proceedings. Paris, November 20-22, 2002.
[3] FILIPIUK S., STEFANOWSKI T., BILISZCZUK J.: Projekt
mostu Siekierkowskiego w Warszawie. Inżynieria i Budow-
nictwo, nr 9/1999.
[4] GŁÓWCZAK W.: Wiszące i podwieszone kładki w Po-
łudniowej Małopolsce. Monografia. Projektowanie, budo-
wa i estetyka kładek dla pieszych. Politechnika Krakow-
ska. Wydawnictwo Katedry Budowy Mostów i Tuneli PK.
Kraków 2003.
GEOINŻYNIERIA drogi mosty tunele
04/2006 (11)
63
[ Pobierz całość w formacie PDF ]