Montaż układu rozrządu 2, Siłownia, Materiały na kurs-II oficer mechanik, Technologia remontow i napraw, ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Monta układu rozrząduW układach rozrządu czynnika roboczego okrętowych silników spalinowychistotny w zagadnieniu napraw jest rozrząd zaworowy, w którym mo na wyró nićcztery zasadnicze zespoły: przekładnia napędowa wału rozrządu, wał rozrządu,mechanizm przeniesienia napędu na zawory, grzybki zaworowe.Poni szy opis monta u układu rozrządu dotyczy silnika firmy B&W - MAN typuVT2BF zamontowanego na statku P M m/s „Generał Prądzyński”.11) Przekładnia napędowa wału rozrządu.Silnik wyposa ony jest w przekładnię łańcuchową. W wyniku zu ycia sięelementów łańcucha (rolek, sworzni i płytek) zwiększa się podziałka łańcucha–łańcuch wydłu a się. Przy nadmiernym wydłu eniu, rolki mogą trafiać na zęby kółłańcuchowych, co wywołuje przyspieszone ich zu ycie i drgania. Tak zu yte łańcuchymogą ulec zerwaniu. W rolkach i płytkach łańcucha mogą powstać pęknięciazmęczeniowe i dlatego nale y sprawdzać ka de ogniwo łańcucha podczas weryfikacji– wzrokowo z u yciem lupy o pięciokrotnym powiększeniu, a tak e metodamipenetracyjnymi, je eli wynik oględzin wskazuje na mo liwość obecności pęknięć.Poprzeczne drgania łańcucha powodują przyspieszone zu ycie i powstanie zadziorówna wewnętrznych powierzchniach jego płytek. Ta sama postać zu ycia występuje przyzmianie wymaganego wzajemnego poło enia kół zębatych i nieprostopadłości ich osiwzględem płaszczyzny ruchu łańcucha. Na współpracujących ze sobą powierzchniachrolek i sworzni łańcucha mogą powstawać ubytki spowodowane zu yciem, ospowatew ery i zadziory (obecność ostatnich jest niedopuszczalna). Równomierne zu ycienale y traktować jako zjawisko normalne nie powodujące konieczności wymianyogniw łańcucha. Równie ospowate w ery, występujące na obszarze nie większym ni25% powierzchni roboczych i nie mające progresywnej intensywności tworzenia się ipogłębiania, nie dyskwalifikują łańcucha lub jego ogniw z dalszej pracy.Wydłu enie łańcucha określa się suwmiarką przez pomiar długości najbardziejprostego odcinka łańcucha między skrajnymi kołami zębatymi. Bezpośrednio przedpomiarem wał korbowy silnika ustawia się w takim poło eniu, aby badany odcinekłańcucha naprę ył się. Regulacja napięcia łańcucha dokonuje się przez odpowiednieprzestawienie napinających kół zębatych. Zu yte koła zębate przekładni wymienia sięna nowe lub poddaje regeneracji. Zu yte ogniwa wymienia się na nowe stosującspecjalne przyrządy.22) Wał rozrządu.Przesterowanie krzywek od jazdy „na przód” i „wstecz” odbywało się przez ichkątowy obrót. Na statku nie dokonywano demonta u wału rozrządu. Na walezamontowane są krzywki napędu pomp paliwowych oraz napędu dźwignizaworowych.3) Demonta .Podczas remontów na statku jedynymi elementami układu rozrządu, które ulegałyDemonta owi, były: kosz zaworu wydechowego i laska popychacza z pomiędzydźwigni zaworowej i rolki popychacza. Podczas demonta u najpierw demontuje sięlaskę popychacza, a następnie odchyla się dźwignię zaworową. Następną czynnościąjest odbicie za pomocą młota pneumatycznego nakrętek mocujących kosz zaworowyna głowicy.Po demonta u dokonuje się regeneracji zaworu wydechowego poprzez szlifowanieprzylgni grzybka i gniazda zaworu za pomocą szlifierki pneumatycznej.4) Monta .Posadowienie kosza zaworowego na głowicy.Dokręcenie nakrętek mocujących kosz do głowicy za pomocą młotapneumatycznegoZamontowanie przewodów wody chłodzącej kosz zaworowy.Zamontowanie laski popychacza pomiędzy dźwignię zaworową i rolkę popychacza.5) Przebiegćwiczenia.W trakciećwiczeniaw dwuosobowych grupach dokonano demonta u i ponownegomonta u układu rozrządu silnika czterosuwowego. Demonta obejmował: Zdjęciedźwigni zaworowych, lasek popychaczy, pompy wtryskowej i krzywki paliwowej.Krzywka składała się z dwóch części połączonychśrubami.Krzywkę przed obrotemzabezpieczał kołek ustalający. Uniemo liwiał on obrót krzywki podczas monta u.Monta układu rozrządu przebiegał w odwrotnej kolejności do demonta u.3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]