Monastery na wyspach

Monastery na wyspach, DAWNE KULTURY, CELTOWIE

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
PEREGRINUS CRACOVIENSIS Zeszyt 6, 1998
ISBN 83­907568­5­4 / ISSN 1425­1922
Bożena Gierek
Monastery na wyspach u zachodnich wybrzeży
Irlandii
Irlandia, która jest ojczyzną wielu znakomitych
uczonych, czy to świeckich, czy duchownych, była nazywana
przez starożytnych Greków „Świętą Wyspą”. Prawdopodobnie ma
to   związek   z   używaniem   różnych   określeń  w   stosunku   do
Irlandii, które były powszechne w świecie antycznym. W jęz.
łacińskim nazywano Irlandię Hibernią, Iverną lub Iuverną, w
jęz. rodzimym była po prostu  Eriu. Nazwy te łączy się z
nazwą plemienia Iwernów, Iverni (celtyckie Erainn), którego
pochodzenie mogło być przedceltyckie, iberyjskie. Natomiast
w jęz. greckim Irlandia była zwana Ierne, co kojarzyło się
im z  ier,  hieros  ­ święty.
1
  Pomimo tego, iż w Kościele
Iryjskim  brak jest męczenników za wiarę, to w Irlandii
znane   były  trzy  rodzaje  męczeństwa: białe  (báanmartre),
zielone   (glasmartre)   i   czerwone   (dercmartre).   Białe
męczeństwo   polegało   na   odejściu   z   domu,   od   przyjaciół,
cierpieniu   związanym   z   trudnościami,   wynikającymi   z
podjętej podróży, często przez surowy teren, bez komfortu
lub   nawet   odpowiedniego   zabezpieczenia   przed  żywiołami.
Niektórzy spośród tych, którzy opuścili dom już więcej tam
nie powrócili. Zielonego męczeństwa dostępowali ci, którzy
zostali   w   Irlandii,   ale   opuścili   dom   i   tych,   których
kochali, po to, aby zamieszkać w monasterach, gdzie mogli
1
 wielbić Boga. Niektórzy z nich żyli samotnie w pustelniach,
w   odosobnionych   miejscach.   Czerwone   męczeństwo   było
udziałem   tych   Iryjczyków   (Iroszkotów),   którzy   ponieśli
śmierć ewangelizując kontynent europejski.
Umownie przyjmuje się, że chrześcijaństwo zostało
wprowadzone do Irlandii przez Św. Patryka w 432 r., chociaż
jest   faktem   bezsprzecznym,  że   chrześcijaństwo   na   tych
terenach było już znane wcześniej, a Św. Patryk umocnił je
tylko,  rozszerzył  i   zajął  się sprawami  organizacyjnymi.
Misję Św. Patryka poprzedziła misja Palladiusza, wysłanego
z Rzymu w 431 r. przez papieża Celestyna I oraz działalność
Św. Ciarana (Kiarana). Kościół Św. Patryka był w głównej
mierze Kościołem episkopalnym, opierającym się na ogromnej
ilości biskupstw. Jednak pod koniec V w. znaczenie tych
biskupstw  zmalało  na  skutek  fundacji niesłychanie  dużej
liczby monasterów, które rozmnożyły się, jak przysłowiowe
„grzyby po deszczu”, szczególnie w VI i VII w. Z czasem
miały się one stać ważnymi ośrodkami kulturalnymi, które
przyniosły wielką chwałę Irlandii. Kardynał Newman (IX w.)
trafnie określił rolę irlandzkich monasterów pisząc że były
one   „magazynem   przeszłości   i   miejscem   narodzin
przyszłości”.
2
Monastycyzm   był   największym   oparciem   Kościoła
Celtyckiego. Nie był to jednak monastycyzm klasztorny, typu
europejskich   Benedyktynów,   ale   rodzaj   monastycyzmu
wschodniego, spotykanego w Egipcie i Syrii, o charakterze
eremitycznym  lub  cenobitycznym. Z  materiałów, które  się
zachowały wynika, że mnisi prowadzili ekstremalnie surowe i
ascetyczne życie, stosując najsurowsze kary. Jedną z takich
kar było samowygnanie, które od połowy VI w. było bardzo
często podejmowane przez mnichów, dobrowolnie skazujących
się na porzucenie ukochanego, rodzinnego domu, aby nauczać
2
 chrześcijaństwa w innych krajach (Szkocja, Anglia, Francja,
Niemcy,   Szwajcaria,   Austria,   Włochy).   „Dziki”   ascetyzm,
nierzadko   przedstawiany   celowo   z   przesadą,   był   tematem
zajmującym wiele osób po Synodzie w Whitby.
3
 Św. Aldhelm,
saski   opat   z   Melmesbury,   uczeń  celtyckiego   misjonarza,
zauważył,  że   brytyjscy   księża   spoza   rzeki   Severn   (tj.
Walii) „przejawiają wstręt do komunikowania się z nami, tak
że   odmawiają  modlenia  się  z nami  w  ich kościołach lub
zasiadania do wspólnego z nami stołu (...) to, co pozostaje
z naszego posiłku jest rzucane psom (...) a jeśli jeden z
nas mieszkałby w ich kraju, mieszkańcy nie weszliby z nim w
żaden   kontakt,   dopóki   nie   poddałby   się  40­dniowej
pokucie.”
4
 Elementy takiej ascezy można dzisiaj dostrzec w
niektórych   walijskich   zborach   lub   szkockich   kościołach
prezbiteriańskich.
Szczególny rodzaj monastycyzmu rozwinął się na
zachodnich wyspach Irlandii, które zostały zasiedlone przez
wspólnoty mnichów. Wyspy te tym samym zostały obdarzone
aurą duchową. Prawdziwe motywy wyboru takiego środowiska
naturalnego nie są do końca znane. Przeważa opinia, że było
to   idealne   miejsce   dla   irlandzkich   eremitów,   którzy
pragnęli wieść życie samotnie i w odosobnieniu, z dala od
świata  świeckiego.   Tutaj,   dzięki   naturalnym   warunkom
geograficznym, byli oni odcięci od reszty społeczeństwa.
Nierzadko   zdarzało   się,  że   przez   dłuższy   okres   czasu,
warunki atmosferyczne uniemożliwiały uzupełnienie zapasów
żywnościowych osad monastycznych, utrzymując je w zupełnej
izolacji.   Eremitów   irlandzkich   wysp   porównuje   się  do
eremitów egipskich pustelni. Panuje również przekonanie,
jakoby   wspólnoty   monastyczne   na   wyspach   były   ośrodkami
penitencjarnymi dla niezdyscyplinowanych mnichów z lądu.
Nie jest to jednak chętnie przyjmowana hipoteza.
3
 Terminy „transmarini” oraz „sea­faring monks” są
najczęściej   używane   na   określenie   mnichów   osiadłych   na
wyspach   oraz   odbywających   podróże   między   tymi   wyspami,
przeważnie w ramach pielgrzymki. Istnieją przekonywujące
dowody na to, że pierwsi misjonarze chrześcijańscy, którzy
przybyli do Irlandii, byli mnichami­żeglarzami pochodzącymi
z obszarów Morza Śródziemnego i północnych regionów Afryki,
które były pod wpływem sekty chrześcijaństwa koptyjskiego.
5
Do  transmarini  nawiązuje „Navigatio Brendani”, opowieść o
słynnej  żegludze  Św.   Brendana   Nawigatora.  Św.   Brendan
urodził się w okolicach Ardfert w hr. Kerry pod koniec V
w., a zmarł w 577 lub 583 r. w hr. Galway, w jednej z osad
monastycznych,   której   był   założycielem.   „Navigatio
Brendani” powstała prawdopodobnie w IX w., wzorując się na
wczesnych opowieściach o przygodach na oceanie. „Navigatio”
może być m.in. postrzegana jako jedyne dosłowne odbicie
autentycznych   pielgrzymek   na   wyspy   zachodnich   wybrzeży
Irlandii, podejmowanych nie tylko bezpośrednio z lądu, ale
również z poszczególnych wysp, tak, jak to miał czynić sam
Św. Brendan. 
O ruchu pielgrzymkowym morskim, zarówno w górę,
jak i w dół linii wybrzeża może świadczyć rozpowszechniony
kult „morskich świętych”, takich jak Brendan czy Kolumba
(Colmcille),   co   z   kolei   znajduje   odbicie   w   dedykacjach
kościołów i świętych studni na wyspach wzdłuż atlantyckich
wybrzeży Irlandii i Szkocji.
6
Prawie nic lub niewiele zachowało się do naszych
czasów   z   tego,   co   kiedyś  stanowiło   osady   mnichów,
pochodzące   z   wczesnego   okresu   chrześcijaństwa,   jako  że
materiałem budowlanym było tutaj drewno lub plecionka z
witek oraz glina, które uległy niszczącemu oddziaływaniu
czasu   i   warunków   atmosferycznych.   Na   szczęście   w
4
 kamienistych  okolicach, na zachodzie  kraju zachował  się
plan i wygląd małych monasterów, składających się z małych
cel eremitów w kształcie uli (bee­hive huts) oraz oratoriów
w kształcie odwróconych łodzi. „Rój” budynków był otoczony
murem, który oddzielał monastery od świata zewnętrznego.
Budowle nie powstawały według określonego planu, po prostu
„rosły”, pojawiały się w jakimkolwiek miejscu, które było
dla nich dostępne, możliwe do wykorzystania. Najbardziej
spektakularnym i najlepiej zachowanym monasterem jest bez
wątpienia Skellig Michael ­ monaster zbudowany na skalistej
wyspie, u płd.­zach. wybrzeży Irlandii w hr. Kerry. Skellig
Michael posiada pięć zupełnie nietkniętych kamiennych chat,
zwanych  clochán’ami
7
  oraz   dwa   oratoria.   Oratoria   są
zbudowane na prostokątnym planie. Zarówno dwie ściany o
trójkątnym zakończeniu sufitowym, jak i dwie ściany boczne
są ułożone pod pewnym kątem nachylenia do środka, począwszy
już od podstawy. Nachylenie jednak jest znacznie bardziej
zaznaczone w bocznych ścianach, które ostatecznie spotykają
się na długiej, prostej linii stropu (w części szczytowej).
Jako   materiał   budowlany   do   niektórych   „chat”   posłużyły
ogromne płyty kamienne. Ściany tych budowli nie są zbyt
grube.   Natomiast   inne   „chaty”   są  zbudowane   z   małych,
płaskich kamieni, a ich ściany prawdopodobnie są grubsze.
Niektóre „chaty” nie posiadają żadnych okien, inne w kopule
mają  małe   szpary,   które   dostarczają  potrzebnej   ilości
światła. Prawie wszystkie z nich posiadają wewnątrz małe,
prostokątne wydrążenia, które prawdopodobnie służyły jako
szafki. Z uwagi na to, że monaster jest zbudowany na wąskim
występie skalnym, w pobliżu szczytu stromej wyspy, budynki
znajdują  się  bardzo   blisko   siebie,   sprawiając   wrażenie
dramatycznie uczepionych skały. Interesującym elementem na
Skellig jest ogromna płyta kamienna w kształcie krzyża,
5
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl