Modulacja chromatyczna - Natalia Sopata, Ebooki i dok
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODULACJA CHROMATYCZNA
W tonacji wyj
Ļ
ciowej akord
gamowła
Ļ
ciwy
(dur lub moll) zmieniany jest
chromatycznie
tak,
aby stał si
ħ
jak
ĢĻ
wyra
Ņ
nie okre
Ļ
lon
Ģ
funkcj
Ģ
w tonacji docelowej
.
Ŗ
W GÓR
Ħ
KOŁA KWINTOWEGO
(obni
Ň
enie składnika alterowanego)
D D
°S
II
jako
<
D
>
D
7
7
5>
7
7
5>
Ř
W DÓŁ KOŁA KWINTOWEGO
(podwy
Ň
szenie składnika alterowanego)
- w dur:
- w moll:
D
7
S D D
7
S
6<
1<
7
5<
6
1<
Je
Ļ
li akordem wprowadzaj
Ģ
cym jest jaka
Ļ
forma
D
, bierzemy pod uwag
ħ
3 górne składniki
(za wyj
Ģ
tkiem D - 3 dolne składniki D)
7
5>
Je
Ļ
li akordem wprowadzaj
Ģ
cym jest forma
S
, bierzemy pod uwag
ħ
podstaw
ħ
akordu
wprowadzaj
Ģ
cego (
3 dolne składniki
)
Kadencje:
Ʊ
po alterowanej S
ŗ
D z podwójnym opó
Ņ
nieniem
Ʊ
po D
7
lub D
7
5>
ŗ
T
VI
Ʊ
po D
7
5
<
ŗ
T
MODULACJA CHROMATYCZNA
do tonacji odległych
Ɩ
przez S
w
Ŗ
koła kwintowego
osi
Ģ
gni
ħ
cie trójd
Ņ
wi
ħ
ku
S lub
Ʋ
S
przez
przesuni
ħ
cie trójd
Ņ
wi
ħ
ku
molowego
lub durowego
chromatycznie w gór
ħ
;
równocze
Ļ
nie – w głosie basowym - poruszamy si
ħ
dwoma diatonicznymi
sekundami małymi w dół, osi
Ģ
gaj
Ģ
c – opó
Ņ
nion
Ģ
przez septym
ħ
– sekst
ħ
S
tonacji docelowej;
ostatni pion
: º
S
7
II
kadencja
: po º
S
7
II
ŗ
D z podwójnym opó
Ņ
nieniem (...) T
Ɩ
przez (D7) VI
Ư
w
Ř
do tonacji durowych
Ŗ
do tonacji molowych
drog
Ģ
chromatyczn
Ģ
osi
Ģ
gamy
(D7) VI
, któr
Ģ
rozwi
Ģ
zujemy zwodniczo
ostatni pion
: S tonacji docelowej z podwojon
Ģ
3
kadencja
:
S
6
ŗ
D
z podwójnym opó
Ņ
nieniem (...) T
Ư
w
Ŗ
do tonacji durowych
drog
Ģ
chromatyczn
Ģ
osi
Ģ
gamy
(D7) VI
Ř
, któr
Ģ
rozwi
Ģ
zujemy zwodniczo
ostatni pion
: S tonacji docelowej z podwojon
Ģ
3
kadencja
:
S
6
ŗ
D
z podwójnym opó
Ņ
nieniem (...) T
Ư
w
Ř
do tonacji molowych
drog
Ģ
chromatyczn
Ģ
osi
Ģ
gamy
(D7) VI
Ŗ
, któr
Ģ
rozwi
Ģ
zujemy zwodniczo
ostatni pion
: S tonacji docelowej z podwojon
Ģ
3
kadencja
:
Ʋ
S
ŗ
D
z podwójnym opó
Ņ
nieniem (...) T
6
1<
[ Pobierz całość w formacie PDF ]