Motywy aktywności człowieka (2), Pedagogika, Pedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NBPortal.pl
Temat: Motywy aktywności społecznej i zawodowej człowieka.
1 godzina lekcyjna
Autor:
Tomasz Rachwał
SKRÓCONY OPIS LEKCJI
Uczniowie w czasie lekcji uświadamiają sobie motywy aktywności społecznej i
zawodowej ludzi oraz odkrywają w sobie własne motywy aktywności.
CELE LEKCJI
−
uświadomienie motywów aktywności społecznej i zawodowej człowieka i ich
różnorodności;
−
rozróżnianie potrzeb człowieka.
SŁOWA KLUCZOWE
−
motywyaktywności zawodowej człowieka
−
aktywność zawodowa;
−
aktywność społeczna;
−
potrzeba;
−
hierarchiapotrzeb.
METODY REALIZACJI ZAJĘĆ
−
pogadanka,
−
mapamyśli (skojarzeń).
OCZEKIWANE REZULTATY
Po zajęciach uczeń:
−
jestświadomy, że motywy aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywności
gospodarczej ludzi są bardzo różne,
−
potrafiwymienić różne kategorie potrzeb człowieka;
−
potrafiodkryć w sobie i dokonać hierarchizacji własnych motywów zawodowych
NBPortal.pl
MATERIAŁY POMOCNICZE
−
Schemat mapy myśli rysowany na tablicy (wg załącznika 1).
−
Piramida potrzeb A. Maslowa (załącznik 2) – fakultatywnie
−
Schemat potrzeb wg S. R. Covey’a (załącznik 3) – fakultatywnie
−
CD-ROM „Podstaw przedsiębiorczości” z zestawem multimedialnym do wyświetlania
(fakultatywnie).
PROPONOWANY PRZEBIEG ZAJĘĆ
1.
Poinformuj uczniów, że celem lekcji jest uświadomienie motywów aktywności społecznej i
zawodowej człowieka. Jeśli uznasz to za celowe, możesz już na początku podać
uczniom, co rozumiesz po pojęciem aktywności społecznej zawodowej (zwróć jednak
uwagę, że taką „definicję” mogą na końcu lekcji stworzyć z twoją pomocą sami
uczniowie. Przez aktywność społeczną i zawodową człowieka należy rozumieć jego
uczestnictwo w życiu społecznym i w procesie pracy. W Polsce do ludności aktywnej
zawodowo zalicza się wszystkich pracujących (a więc pracodawców, zatrudnionych –
pracowników i uczniów, którzy w zakładach pracy przyuczają się do zawodu i otrzymują
za to wynagrodzenie) oraz bezrobotnych. Do aktywności zawodowej należy więc zaliczyć
tzw. aktywność gospodarczą, polegającą na prowadzeniu własnego przedsiębiorstwa.
Aktywność społeczna wykracza zaś poza aktywność zawodową, gdyż polega na
zaangażowaniu się w sprawy społeczne, np. poprzez udział w akcjach charytatywnych,
ale obejmuje także zaangażowanie w rozwój podstawowej komórki społecznej jaką jest
rodzina (ze względu na fakt, że takie osoby faktycznie wykonują pracę w domu, w
niektórych krajach tzw. gospodynie domowe zaliczane są do osób aktywnych
zawodowo). Należy podkreślić, że aktywność społeczna i zawodowa bardzo często się
przenika, np. w przypadku polityków pobierających za swoją pracę „w służbie
społeczeństwu” wynagrodzenie, czy w przypadku osoby, która w organizacjach typu
nono-profit pracuje za wynagrodzeniem. Należy dodać, że uczniowie mogą się także
zetknąć z pojęciem – używanym w statystyce – „aktywność ekonomiczna ludności”.
Główny Urząd Statystyczny, zgodnie z zaleceniami Europejskiej Komisji Gospodarczej
ONZ i Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich (EUROSTATu), przyjmuje, że
NBPortal.pl
aktywność ekonomiczna ludności oznacza bierność lub aktywność zawodową. Uczniowie
mogą się też spotkać z terminem „współczynnik aktywności zawodowej”, który w
statystyce oznacza udział osób aktywnych zawodowo w liczbie ludności ogółem.
2.
Narysuj środek mapy myśli (motywy aktywności społecznej i zawodowej) i pierwszą gałąź
„co motywuje ludzi do działalności zawodowej”. Zwróć uwagę uczniom, że pod pojęciem
„motyw” rozumiemy bodziec skłaniający do działania, związany z poczuciem
niespełnienia, zakłócenia jakiegoś stanu bądź niezaspokojenia potrzeb. Następnie
poproś uczniów o zgłaszanie propozycji odpowiedzi na pytanie „co motywuje ludzi?”
zapisując je na mapie myśli.
4.
W czasie dyskusji na temat motywów powinna wyjść sugestia, że są one blisko związane
z niezaspokojonymi potrzebami ludzi. Narysuj więc następną gałąź „potrzeby” i poproś o
zgłaszanie propozycji potrzeb ludzkich, których niezaspokojenie wpływa na motywację
do podjęcia działalności zawodowej. Potrzeby te możesz ująć wg grup wyróżnionych
przez A. Maslowa (możesz w tym celu pokazać uczniom schematyczną piramidę –
załącznik 2) lub S. Coveya (schemat – załącznik 3). Możecie poprzestać na zapisaniu
grup potrzeb lub do każdej grupy dopasować kilka konkretnych potrzeb. Jeśli chcesz
wprowadzić kilka ujęć potrzeb możesz dorysować kolejne gałęzie potrzeb,
przedstawiające inne ujęcia. Jeśli masz możliwość skorzystania z zestawu
multimedialnego (rzutnik+komputer) możesz uczniom zaprezentować animację potrzeb w
ujęciu Maslowa i Covey’a zamieszczoną na multimedialnym CD-ROM „Podstawy
przedsiębiorczości” Wydawnictwa Nowa Era. Możesz też polecić uczniom przyglądnąć
się tej animacji w domu.
5.
Następnie spytaj uczniów „skąd płyną bodźce motywacyjne?” i wpisz odpowiedzi na
kolejnej „gałęzi” mapy myśli. Zwróć uwagę, że bodźce te mogą płynąć z wewnątrz
(samomotywacja) lub z zewnątrz. W tym drugi przypadku możesz pozwolić uczniom na
doprecyzowanie źródeł zewnętrznych. A może potrafią doprecyzować źródła
wewnętrzne? Zwróć im uwagę, że źródła wewnętrzne są bardziej wartościowe, bo
trwalsze i silniejsze.
NBPortal.pl
6.
Następnie zwróć uwagę uczniom, ze aktywność zawodowa może się realizować w
różnych sferach życia. Narysuj więc gałąź „obszary aktywności – miejsca realizacji” i
zapisz propozycje uczniów
7.
Ponieważ aktywność społeczna i zawodowa człowieka może realizowana być nie tylko w
czasie wykonywania pracy najemnej lub poprzez prowadzenie własnego
przedsiębiorstwa, narysuj kolejną gałąź „sposoby realizacji się w życiu [społecznym i
zawodowym]”. Poproś uczniów o podawanie propozycji i zapisuj je na tablicy.
8. Jeśli ty lub twoi uczniowie mają jeszcze jakiś pomysł na kolejną gałąź związaną z
motywami aktywności człowieka to dorysujcie ją do mapy myśli i uzupełnijcie. Załącznik 1
jest tylko propozycją - mapa może się w kontrolowany sposób „rozrastać”, na tym
przecież polega ta metoda!
6. Po wypełnieniu mapy myśli poproś uczniów o podanie przykładów z życia wpływu
różnych bodźców na decyzje (reakcje) człowieka w zakresie aktywności społecznej i
zawodowej (wykorzystując hasła zapisane na mapie myśli), np.
a) zbyt niskie zarobki człowieka, który chce założyć rodzinę i w związku z tym kupić
mieszkanie (bodziec) motywują człowieka do poszukiwania lepiej płatnej pracy na
wyższym stanowisku (reakcja);
b) dobrze zarabiający właściciel firmy w wieku przedemerytalnym chce poświęcić dalsze
życie działalności społecznej, pomagając osobom ubogim (bodziec), sprzedaje udziały w
firmie i dysponując gotówkę zakłada i prowadzi fundację pomocy ubogim (żyjąc z
emerytury);
c) dobrze zarabiający, samotnie żyjący lekarz, dla którego ważnym ideałem jest pomoc
chorym ludziom w bardzo trudnej sytuacji (bodziec), wybiera się z misją
Międzynarodowego Czerwonego Krzyża w tereny klęsk żywiołowych i konfliktów
zbrojnych, niosąc pomoc ludziom, którzy nie mogą skorzystać z podstawowej opieki
zdrowotnej.
Staraj się nie dyktować powyższych przykładów, ale inspirować uczniów do ich
podawania (powyższe wykorzystując jako uzupełnienie bądź wyjaśnienie toku myślenia).
NBPortal.pl
7. Poproś uczniów, aby na swoich kartkach wypisali swoje motywy aktywności społecznej
i zawodowej oraz dokonali ich hierarchizacji. Ponieważ zapisy te mogą mieć charakter
bardzo osobisty pozwól uczniom zdecydować, czy chcą publicznie się pochwalić swoimi
przemyśleniami. Możesz to także zlecić jako zadanie domowe (pamiętaj, że jest to
zadanie, w którym nie ma złych odpowiedzi!). Na koniec uświadom uczniów, jeśli nie
wyniknęło to w czasie dyskusji podczas lekcji, że ważne jest uświadomienie sobie
kierunku, w jakim się w życiu zmierza: po co podejmuję aktywność społeczną i
zawodową? jakie są moje oczekiwania od życia - co chcę osiągnąć? zaspokojenie jakich
potrzeb jest w moim życiu najważniejsze? itp.
PROPOZYCJE SPRAWDZENIA WIEDZY
1) Wymień pięć motywów aktywności społecznej i zawodowej człowieka, które są wg
ciebie najważniejsze.
2) Do jakich rodzajów bodźców (zewnętrzne/wewnętrzne) zaliczyłbyś następujące
bodźce: nakaz rodziców (Z), zamiłowanie do nauki (W), konieczność zdobycia
dyplomu ukończenia szkoły (Z), „ciekawość” świata (Z).
BIBLIOGRAFIA
Covey S.R., 2003, 7 nawyków skutecznego działania, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Covey S.R., 2003, 7 nawyków szczęśliwej rodziny, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.
Covey S.R., Merrill R A., Merrill R., 2001, Najpierw rzeczy najważniejsze, Diogenes -
Grupa Wydawnicza Bertelsmann Media, Warszawa
Majewska-Opiełka I., 1998, Umysł lidera, Wydawnictwo Medium, Konstancin-Jeziorna.
Makieła Z., Rachwał T., 2005 Podstawy przedsiębiorczości. Zeszyt ćwiczeń dla LO, LP i
technikum, (wyd. czwarte zm.), Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa
Makieła Z., Rachwał T., 2005, Podstawy przedsiębiorczości. Podręcznik dla liceum
ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum (wydanie IV), Wydawnictwo
Nowa Era. Warszawa
Merrill R.A., Merrill R., 2004, Mądre życie, Świat Książki, Warszawa
Obuchowski K., 1995, Przez galaktykę potrzeb : psychologia d
ążeń ludzkich,
Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]