Motywowanie i ocena pracownika, Ekonomia, Ekonomia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Artykul : Motywowanie i ocena pracownika : kadry : nf.pl
Strona 1 z 11
Mój profil
Blogi
Grupy
Newslettery
RSS
portal wiedzy
dla biznesu
Motywowanie i ocena pracownika
2006-10-02 00:00:00
Agnieszka Dejnaka
|
Grupa Wydawnicza HELION SA Onepress.pl
Źródłem korzyści wynikających z posiadania przez firmę
długoletnich pracowników jest ich umiejętność kształtowania
więzi z klientami, która opiera się na długotrwałej znajomości
obu partnerów: firmy i klienta.
Motywacja.
Jest to szczególnie waŜne, gdy mamy do czynienia z firmą usługową. Wówczas sprzedaŜ usług
jest określana poprzez umiejętności pracowników tworzących usługę. Tym samym stanowi
zasadnicze źródło sukcesu w usługach. Fakt ten oznacza, iŜ umiejętność pozyskania i
motywowania
personelu o najwyŜszych preferowanych kwalifikacjach ma zasadniczy wpływ na moŜliwości
zaoferowania przez firmę obsługi na najwyŜszym poziomie jakości. Taką obsługę są w stanie
zagwarantować pracownicy oddani swoim klientom.
Uwaga:
Zadowolenie pracownika to pierwszy element prowadzący do uzyskania zadowolenia
klienta . Natomiast niezadowolony pracownik moŜe powodować niezadowolenie konsumenta.
Dotyczy to w szczególności pracowników kontaktujących się z klientami. Jeśli firma wymaga od
pracowników umiejętności usatysfakcjonowania klienta , powinna zarazem zaspokoić ich
potrzeby. Zadowolony pracownik to zadowolony klient — jest to główna zasada wszystkich firm. W
przypadku firm edukacyjnych (sprzedających usługi ) przekłada się to w ogromnym stopniu na
jakość tych usług. Niezadowolony pracownik sprzedający usługi szkoleniowe nie przekaŜe
16.01.2008
Artykul : Motywowanie i ocena pracownika : kadry : nf.pl
Strona 2 z 11
właściwie swojej wiedzy, nie zadba o doskonałą komunikację z uczniem. Nie będzie bowiem
motywowany. Aby pracownik sprzedający swoją wiedzę robił to odpowiednio, musi czuć, Ŝe jest
częścią firmy i mieć do niej zaufanie. Nie chodzi tutaj wyłącznie o motywację finansową, ale takŜe
o motywację psychiczną — Ŝe jest się częścią całości.
Motywacje moŜna podzielić na dwie części:
Rodzaje motywacji Źródło — opracowanie własne
Motywacja finansowa
, to motywacja pienięŜna oraz materialna. W szkolnictwie są to podwyŜki
za wyniki uczniów (olimpiady, konkursy), premie sezonowe, nagrody materialne za wysoką jakość
nauczania (rysunek 3.10).
Motywacja finansowa i pozafinansowa. Źródło — opracowanie własne
Motywacja pozafinansowa
, to nagradzanie pracowników za dobrą pracę poprzez zapewnienie
im poczucia pewności, Ŝe są częścią całej firmy i nie moŜna się bez nich obejść (część układanki
puzzli) oraz zagwarantowanie stabilności zatrudnienia.
Motywacja finansowa
jest mniej wiąŜącą formą motywowania. Wśród najczęściej stosownych
świadczeń dla pracowników wymienić moŜna samochód słuŜbowy, akcje i udziały, oferowanie
darmowych produktów, rabatów, udzielanie poŜyczek np. na cele mieszkaniowe, konsumpcyjne,
czy teŜ na dokształcanie.
16.01.2008
Artykul : Motywowanie i ocena pracownika : kadry : nf.pl
Strona 3 z 11
Atrakcyjność wybranych narzędzi motywacji. Źródło — opracowanie własne na podstawie badań
AG TEST Human Resources.
Jak wynika z Raportu Płacowego, opracowanego przez AG „TEST” Human Resources, telefon
jest najczęściej stosownym dodatkiem dla pracowników zarządu, marketingu i sprzedaŜy.
Rzadziej stosowanym narzędziem jest samochód słuŜbowy. Przykładowo, w grupie
przedsiębiorstw, które wzięły udział w badaniu wynagrodzeń przeprowadzanym przez TEST,
samochód słuŜbowy posiadało około 90% pracowników na stanowisku prezesa zarządu lub
dyrektora. Na niŜszych rangą stanowiskach samochód przyznawany był odpowiednio rzadziej,
w zaleŜności od działu i obowiązków na stanowisku. Dodatek ten z reguły nie przysługuje
samodzielnym pracownikom księgowości, finansów i administracji, ze względu na siedzący
charakter pracy i brak konieczności wyjazdów.
Kolejnym dodatkowym świadczeniem przyznawanym w ramach planów motywacyjnych są akcje i
udziały, które poprzez nadanie pracownikowi statutu współwłaściciela angaŜują go w takie
zarządzanie firmą, aby jej wartość wzrosła. Przyznawane są one najczęściej pracownikom na
wyŜszych
stanowiskach kierowniczych, trochę rzadziej pracownikom na
niŜszych stanowiskach kierowniczych i pracownikom samodzielnym. ZbliŜoną do poprzedniej i
jeszcze powszechniejszą formą dodatków jest przydzielanie bonów towarowych — stosowane
przez 65% wszystkich przebadanych przedsiębiorstw — oraz udzielanie rabatów na produkty i
usługi , które stosuje się średnio w 25% przebadanych przedsiębiorstw. Dzięki temu pracownicy
mogą nabyć na korzystnych warunkach, często po niŜszej cenie, towary produkowane przez ich
przedsiębiorstwo .
Inną, coraz częściej stosowaną metodą motywacyjną, jest wysyłanie pracowników na róŜnego
rodzaju szkolenia , które umoŜliwiają podnoszenie umiejętności i kwalifikacji. Organizowane są
one przez zewnętrzne firmy szkoleniowe lub przez doświadczonych pracowników
przedsiębiorstwa.
Najczęściej organizuje się szkolenia wewnętrzne, projektowane według potrzeb firmy , związane z
pracą na konkretnym stanowisku, np. doskonalące umiejętności menedŜerskie , handlowe,
negocjacyjne.
Motywowanie pracowników pozwala na stałe związanie ich z firmą oraz podnosi wydajność
pracy . MoŜna wyodrębnić takŜe dwa takie rodzaje motywacji, jak:
16.01.2008
Artykul : Motywowanie i ocena pracownika : kadry : nf.pl
Strona 4 z 11
motywacja wewnętrzna,
motywacja zewnętrzna.
Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna. Źródło — opracowanie własne.
Motywacja wewn
ę
trzna.
Motywacja wewnętrzna to osobiste pragnienia, interesy, samorealizacja.
Wzmocnienie motywacji wewnętrznej moŜna uzyskać poprzez:
1.
Współprac
ę
Zawiązywanie współpracy pomiędzy pracownikami oraz pomiędzy pracownikami, a zarządem
zwiększa motywację wewnętrzną członków firmy . Współpraca oznacza zaufanie do osoby, z
którą zaczyna się pracować oraz partnerskie relacje — a co za tym idzie, zwiększanie
pewności siebie, docenienie przez pracownika własnej wiedzy i umiejętności.
2.
Zadowolenie.
Zadowolony z pracy pracownik jest silniej zmotywowany od niezadowolonego. Zadowolenie z
pracy , to zarówno odpowiednie wynagrodzenie finansowe , jak i gratyfikacje pozafinansowe
(elastyczny czas pracy , uznanie kolegów itp.)
3.
Decyzyjno
ść
.
Czym większa będzie decyzyjność pracownika i jego odpowiedzialność za zadania i ludzi —
tym bardziej stanie się on zmotywowany do dalszego działania. Motywację stanowi sama
szansa wykazania się, pokazania swoich umiejętności i branie odpowiedzialności za innych.
4.
Zaufanie.
16.01.2008
Artykul : Motywowanie i ocena pracownika : kadry : nf.pl
Strona 5 z 11
Zaufanie do pracownika zwiększa jego motywację wewnętrzną i powoduje, Ŝe staje się on
lojalny. Zaufanie związane jest z odpowiedzialnością za wykonywane zadania.
Motywacja zewn
ę
trzna.
Natomiast motywacja zewnętrzna, to wpływanie na potrzeby i zmienianie zachowań
pracowników . Znane są trzy techniki zwiększania motywacji zewnętrznej:
1.
Zastraszanie.
Jedną z technik jest metoda zwana "zastraszaniem", popularna w czasach bezrobocia.
Pracownika skłania się do wydajniejszej pracy poprzez zastraszanie go czynnikami
negatywnymi:
utrata pracy ,
obniŜeniem pensji,
zdegradowaniem itp.
2.
Przyn
ę
ta.
Przynęta jest metoda często stosowaną wobec pracowników chcących otrzymać awans w
firmie. Obietnica awansu działa na nich motywująco i skłania ich do cięŜszej pracy .
3.
Mo
Ŝ
liwo
ść
rozwoju.
Ostatnią techniką jest danie pracownikowi moŜliwości rozwoju (np. indywidualne szkolenia ,
finansowanie studiów). Ta technika jest najbezpieczniejsza i najbardziej efektywna —
pracownik bowiem sam się motywuje
i po pewnym czasie nie trzeba stosować wobec niego Ŝadnych
technik, aby zmienić jego postawę wobec firmy .
Zastosowanie jednej z metod motywacji zewnętrznej jest teŜ związane z techniką zarządzania
promowaną przez firmę. W tym celu posłuŜymy się teoriami X i Y zarządzania zasobami ludzkimi.
Według teorii X ludzie nie lubią pracować, są mało odpowiedzialni. Natomiast według teorii Y
ludzie lubią pracować i są odpowiedzialni.
Motywacja zewnętrzna jest bardziej efektywna, jeśli jest połączona z teorią zarządzania Y.
Związane są z nią takie aspekty, jak:
1.
Chwalenie pracowników .
16.01.2008
[ Pobierz całość w formacie PDF ]