Motywacje i emocje materiały, Pedagogika w zakresie edukacji dorosłych z gerontologią, I rok, Psychologia ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Motywacjeiemocje
WykładyzpsychologiiUŁ
Podstawoweterminy
£
Motywtogotowość dozmierzaniaku
określonymcelom.Tatendencja,
któraukierunkowujenasze
zachowaniemoŜewystępować na
róŜnympoziomieświadomości
nieświadomości
£
MOTYW=PRAGNIENIE/UNIKANIE
Podstawoweterminy
£
Motywacjatowszystkiemotywyjakie
posiadamy
£
Motywacjatoprocespsychicznej
regulacji,odktórejzaleŜykierunek
ludzkichczynnościorazilość energii
jaką człowiekgotówjestpoświęcić na
realizację jakiegoś celu
Reykowski,1989
1
Cele,doktórychzmierzamy:
£
Celedodatnie
np.mieć domekz
ogródkiem,którewiąŜą się z
motywacją dodatnią
:cięŜkopracuję,
inwestuję ioszczędzam
£
Celeujemne
np.krytykazestrony
bliskich,którewiąŜą się z
motywacją
ujemną
:unikamkrytyki,starającsię
zasłuŜyć napodziw
Procesymotywacyjne:
£
Mają kierunektj.pobudzają doosiągania
lubunikaniaokreślonychstanówlubrzeczy
£
Mają natęŜenie– pobudzeniepragnień i
obawpowodujeprzyrostlubspadekenergii
cowyraŜasię wzachowaniu
£
Procesommotywacyjnymtowarzyszą
pozytywne(realizacjapragnień)lub
negatywnestanyemocjonalne(trudnościw
realizacjipragnień)
Funkcjemotywów
£
Motywjakozasadawyboru
£
Motywjakoczynnikwpływającyna
procesypoznawcze
£
Motywjakoenergiadodziałania
£
Motywjakoregulatorsprawności
działania
2
Motywjakozasadawyboru
£
Posiadaniemotywusprawia,Ŝe
podejmujemydecyzjecododziałań jakie
mają zostać zrealizowane(rzadkojestnam
wszystkojedno)
£
Selekcjadziałań poleganatym,Ŝe
wybieramytocopowalasię namprzybliŜyć
doprzedmiotupragnienia,luboddalić od
tegocojestniepoŜądane
£
Wyborypodejmowanewoparciuomotywy
są tymbardziejprawdopodobneimbliŜej
namdoprzedmiotunaszychpragnień lub
obaw
Motywjakozasadawyboru
£
Toczywwyborzedziałań kierujemy
się motywamizaleŜyodichsiły.
Małamotywacja– kierunekdziałań
niepewny,
Optymalnamotywacja– największe
prawdopodobieństwoosiągnięciacelu,
ZbytduŜamotywacja– sztywność
zachowania,trudnościwrealizacji
celu
Motywjakozasadawyboru
£
Motywydoraźneamotywy
długookresowe:
„Iść dokinaczyuczyć się do
egzaminuzpsychologii?”
3
Wpływmotywównafunkcje
poznawcze
£
Motywymogą modyfikować nasze
spostrzeganieimyślenie
£
Mają udział wkształtowaniusię
osobistegospojrzenianaświat
Wpływmotywównafunkcjepoznawcze
utrudnianie/ułatwianiedostępudoinformacji
£
Odbieraniewszystkiegocodziejesię
wokół nasprzekraczanaszezdolności
percepcyjne.DlategowaŜnym
mechanizmemadaptacyjnymjest
niedopuszczaniedo„obróbki” tegoco
dlanasnieistotne”
£
Bodźcesilniejszeibardziejznaczące
mają większaszansę bydotrzeć do
naszejświadomości
Wpływmotywównafunkcjepoznawcze
utrudnianie/ułatwianiedostępudoinformacji
£
Motywyudzielają swoistejprotekcjitym
bodźcom,którezwiązanesą z
dominującymii/lubaktualnymi
pragnieniami,dziękitemułatwiejje
zauwaŜamy
£
Jednakwsytuacjigdyrealizacjapragnienia
jestniemoŜliwa,moŜepojawić się tendncja
doniedostrzegania,pomniejszania,
niezwracania uwaginabodźcekojarzonez
danymmotywem
4
Wpływmotywównafunkcjepoznawcze
modyfikowaniepercepcji
£
Podwpływempragnienialubobawy,
tasamarzeczmoŜebyć spostrzegana
inaczejniŜ wsytuacjigdypragnienie
byłonieobecne
Wczasachdostatku:
Niecierpię owsianki!
Potygodniowejgłodówce:
Mm!WŜyciuniejadłam
takiejpysznejowsianki!
Wpływmotywównafunkcje
poznawcze
modyfikowaniepercepcji
PRAGNIENIE
SPOSTRZEGANIE
£
Wpływmotywów
uwidaczniasię w
spostrzeganiucech
ludzi– efekt
projekcji
£
Efektbłędnego
koła
Wpływmotywównafunkcje
poznawcze
motywyaprocesypamięci
£
Lepiejpamiętamyiprzypominamy
sobietonaczymnamzaleŜy
£
Wmrokachniepamięciginietocoz
punktuwidzenianaszychpragnień
jestnieistotnelubzwiązanez
motywemujemnym
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]