morfing, Grafika, Cinema 4D, Tutoriale, balicki
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Morfing
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi
Wydział Grafiki i Malarstwa
Katedra Projektowania Graficznego
Jakub Balicki 28 XI 2005r.
1) Uruchom program Cinema4D. Poleceniem File -> Open załaduj plik 'stolek.c4d.'.
Zwróć uwagę na fakt, że obiekt przeznaczony do morfingu jest bryłą ściankową
(edytowalną)!
2) Zaznacz obiekt 'stolek' w palecie Objects i skopiuj go (Edit -> Copy), a następnie
wklej trzykrotnie (Edit -> Paste).
3) Zmień nazwy obiektów:
stolek.3 na stolek-podstawowy
stolek.1 na stolek-poza1
stolek.2 na stolek-poza2.
W edycję nazwy wchodzisz klikając podwójnie na nazwie obok obiektu.
4) Zaznacz poprzez kliknięcie w palecie Objects 'stolek-poza1' i przejdź do pracy
na ściankach. Następnie pracując narzędziami selekcji, przesunięcia i obrotu
zmień kształt tej bryły tak by wyglądało, że mebel wierzgnął jedną z nóg.
5) Zaznacz poprzez kliknięcie w palecie Objects 'stolek-poza2' i pracując na
ściankach narzędziami selekcji, przesunięcia i obrotu zmień kształt tej bryły tak by
wyglądało, że mebel przykucnął. Następnie wróć do pracy na całych obiektach.
6) Klikając w kropki widoczności obiektu w edytorze i rendererze pochowaj
całkowicie: stolek-podstawowy, stolek-poza1, stolek-poza2. Następnie przejdź do
layoutu animacyjnego (Window -> Layout -> Animation).
7) Na dole ekranu pojawiła się paleta Timeline, w której widać listę obiektów
istniejących w kompozycji. Potrzebujesz jednak tylko jednego - obiektu 'stolek'.
Przeciągnij go z palety Objects do palety Timeline.
7) Kliknij w Palecie Timeline prawym klawiszem myszy na prawo od obiektu
'stolek'. Z menu kontekstowego wybierz dodanie ścieżki morfingowej
(New Track -> Morph). Kliknij teraz w dowolnym miejscu ścieżki morfinku prawym
klawiszem myszy i dodaj klucz (New Key). Teraz w oknie Time podaj numer klatki
do której dodajesz klucz. Zrób w ten sposób 5-7 kluczy od klatki 0 do 90.
8) Zwróć uwagę, że pojawiły się klucze zaznaczone pionowymi prostokątami na
linni czasu (wskazują je górne strzałki), oraz ścieżki dynamiki zmiany kształtu
(dolna strzałka). Zaznacz teraz dowolny z kluczy poprzez kliknięcie w
symbolizujący go prostokąt. Zwróć uwagę na opis parametrów wybranego pola
w palecie Attributes. Przeciągając odpowiedni obiekt referencyjny do pola obok
Morph Target określasz docelowy wygląd obiektu w danym kluczu.
9) Przeciągnij więc jedną z upozowanych wersji stołka do tego pola.
Analogicznie postępując, zaznaczaj w Timeline kolejne klucze i przypisuj im inne
stany wyglądu stołka. Kiedy przypiszesz do wszystkich kluczy jakies pozy - obejrzyj
materiał przy użyciu klawisza Play.
Jak widzisz kształt obiektu płynnie zmienia się od jednej do kolejnej pozy
przypisanej do poszczególnych kluczy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]