Montowanie układów napędowych, ebook, poradniki, Technik budownictwa okrętowego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Henryk Stańczyk
Montowanie układów napędowych 311[05].Z3.01
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
–
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
___________________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inŜ. Krzysztof Wejkowski
mgr inŜ. Wojciech Giemza
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Henryk Stańczyk
Konsultacja:
mgr inŜ. Andrzej Zych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[05].Z3.01
„Montowanie układu napędowego”, zawartego w programie nauczania dla zawodu technik
budownictwa okrętowego.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
4
3.
Cele kształcenia
5
4.
Materiał nauczania
6
6
4.1.
Elementy termodynamiki technicznej
4.1.1.
Materiał nauczania
6
4.1.2.
Pytania sprawdzające
10
4.1.3.
Ćwiczenia
10
4.1.4.
Sprawdzian postępów
14
4.2.
Ogólne wiadomości o siłowniach okrętowych i ich wyposaŜeniu
15
4.2.1.
Materiał nauczania
15
4.2.2.
Pytania sprawdzające
17
4.2.3.
Ćwiczenia
17
4.2.4.
Sprawdzian postępów
19
4.3.
Silniki napędu głównego i pędniki
20
4.3.1.
Materiał nauczania
20
4.3.2.
Pytania sprawdzające
26
4.3.3.
Ćwiczenia
26
4.3.4.
Sprawdzian postępów
29
4.4.
Współpraca układu: silnik – śruba – kadłub
30
4.4.1.
ateriał nauczania
30
4.4.2.
Pytania sprawdzające
31
4.4.3.
Ćwiczenia
31
4.4.4.
Sprawdzian postępów
33
4.5.
Technologia montaŜu napędu głównego, pomiary i próby
34
4.5.1.
Materiał nauczania
34
4.5.2.
Pytania sprawdzające
36
4.5.3.
Ćwiczenia
36
4.5.4.
Sprawdzian postępów
39
5.
Sprawdzian osiągnięć
40
6.
Literatura
44
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1.
WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o rodzajach siłowni okrętowych,
ich wyposaŜeniu, stosowanych jednostkach napędowych i pędnikach oraz zasadach ich
współpracy z kadłubem, a takŜe technologii montaŜu układu napędu głównego statku
i związanych z tym pomiarach i próbach. W poradniku znajdziesz:
–
wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
–
cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
–
materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej,
które
powinieneś
pogłębić
na
zajęciach
i
korzystając
z literatury
uzupełniającej,
–
zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
–
ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
–
sprawdzian postępów,
–
sprawdzian
osiągnięć,
przykładowy
zestaw
zadań.
Zaliczenie
testu
potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
–
literaturę uzupełniającą.
311[05].Z3
Technologia montaŜu maszyn, urządzeń
i instalacji okrętowych
311[05].Z3.01
Montowanie układów napędowych
311[05].Z3.03
Montowanie wyposaŜenia pokładowego
311[05].Z3.04
Montowanie rurociągów
311[05].Z3.02
Montowanie mechanizmów i urządzeń
pomocniczych siłowni
311[05].Z3.05
Wykonywanie remontu wyposaŜenia okrętu
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu nauczania jednostki modułowej powinieneś umieć:
–
charakteryzować wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony p.poŜ
i ochrony środowiska przy pracach montaŜowych i wyposaŜeniowych w okrętownictwie,
–
wykonywać szkice i proste rysunki techniczne części maszyn,
–
odczytywać i posługiwać się okrętową dokumentacją: konstrukcyjną, technologiczną
i warsztatową, z interpretacją zamieszczonych w niej oznaczeń,
–
rozróŜniać połączenia rozłączne i nierozłączne,
–
rozróŜniać i klasyfikować podstawowe stopy techniczne,
–
rozróŜniać i dobierać materiały stosowane w przemyśle okrętowym oraz metody ich
badań (niszczące i nieniszczące),
–
klasyfikować i dobierać przyrządy pomiarowe zaleŜnie od rodzaju powierzchni,
dokładności wykonania i przeznaczenia części i mechanizmów,
–
wykonywać pomiary warsztatowe,
–
stosować podstawowe techniki wytwarzania części maszyn z zakresu obróbki ręcznej,
odlewnictwa, obróbki plastycznej, maszynowej obróbki wiórowej oraz spajania metali
i stopów,
–
posługiwać się podstawowymi pojęciami charakteryzującymi statek, jego napęd
i wyposaŜenie,
–
klasyfikować statki i rozróŜniać ich parametry oraz główne elementy konstrukcyjne,
–
rozróŜniać rodzaje i połoŜenie głównych płaszczyzn bazowych statku oraz jego wymiary,
–
charakteryzować ogólnie proces budowy i wyposaŜania statku, a głównie przedziału
siłowni,
–
korzystać z róŜnych źródeł informacji,
–
współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]