Montowanie rurociągów, ebook, poradniki, Technik budownictwa okrętowego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ
Henryk Stańczyk
Montowanie rurociągów 311[05].Z3.04
Poradnik dla ucznia
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji
–
Państwowy Instytut Badawczy
Radom 2007
___________________________________________________________________________
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
Recenzenci:
mgr inŜ. Jan Sarniak
mgr inŜ. Krzysztof Wejkowski
Opracowanie redakcyjne:
mgr inŜ. Henryk Stańczyk
Konsultacja:
mgr inŜ. Andrzej Zych
Poradnik stanowi obudowę dydaktyczną programu jednostki modułowej 311[05].Z3.04
„Montowanie
rurociągów”,
zawartego
w
programie
nauczania
dla
zawodu
technik
budownictwa okrętowego.
Wydawca
Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2007
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
1
SPIS TREŚCI
1.
Wprowadzenie
3
2.
Wymagania wstępne
4
3.
Cele kształcenia
5
4.
Materiał nauczania
6
6
4.1. Klasyfikacja rur i armatury
4.1.1. Materiał nauczania
6
4.1.2. Pytania sprawdzające
9
4.1.3. Ćwiczenia
9
4.1.4. Sprawdzian postępów
11
4.2. Systemy siłowniane rurociągów
12
4.2.1. Materiał nauczania
12
4.2.2. Pytania sprawdzające
17
4.2.3. Ćwiczenia
17
4.2.4. Sprawdzian postępów
19
4.3. Systemy ogólnookrętowe
20
4.3.1. Materiał nauczania
20
4.3.2. Pytania sprawdzające
23
4.3.3. Ćwiczenia
23
4.3.4. Sprawdzian postępów
25
4.4. Obróbka i prefabrykacja rur
26
4.4.1. Materiał nauczania
26
4.4.2. Pytania sprawdzające
29
4.4.3. Ćwiczenia
29
4.4.4. Sprawdzian postępów
31
4.5. Technologia montaŜu rurociągów, pomiary i próby
32
4.5.1. Materiał nauczania
32
4.5.2. Pytania sprawdzające
33
4.5.3. Ćwiczenia
33
4.5.4. Sprawdzian postępów
34
5.
Sprawdzian osiągnięć
35
6.
Literatura
41
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
2
1. WPROWADZENIE
Poradnik będzie Ci pomocny w przyswajaniu wiedzy o systemach rurociągów
chłodzenia, oleju smarnego, paliwa, spręŜonego powietrza, pary, zęzowych, balastowych,
zaopatrzenia wodnego, sanitarnych i ściekowych, a takŜe technologii obróbki rur oraz
o montaŜu instalacji, pomiarach i próbach. W poradniku znajdziesz:
– wymagania wstępne – wykaz umiejętności, jakie powinieneś mieć juŜ ukształtowane,
abyś bez problemów mógł korzystać z poradnika,
– cele kształcenia – wykaz umiejętności, jakie ukształtujesz podczas pracy z poradnikiem,
– materiał nauczania – wiadomości teoretyczne niezbędne do opanowania treści jednostki
modułowej, które powinieneś pogłębić korzystając z literatury uzupełniającej,
– zestaw pytań, abyś mógł sprawdzić, czy juŜ opanowałeś określone treści,
– ćwiczenia, które pomogą Ci zweryfikować wiadomości teoretyczne oraz ukształtować
umiejętności praktyczne,
–
sprawdzian postępów,
–
sprawdzian
osiągnięć,
przykładowy
zestaw
zadań.
Zaliczenie
testu
potwierdzi
opanowanie materiału całej jednostki modułowej,
–
literaturę uzupełniającą.
311[05].Z3
Technologia montaŜu maszyn, urządzeń
i instalacji okrętowych
311[05].Z3.01
Montowanie układów napędowych
311[05].Z3.03
Montowanie wyposaŜenia pokładowego
311[05].Z3.02
Montowanie mechanizmów i urządzeń
pomocniczych siłowni
311[05].Z3.04
Montowanie rurociągów
311[05].Z3.05
Wykonywanie remontu wyposaŜenia okrętu
Schemat układu jednostek modułowych
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
3
2. WYMAGANIA WSTĘPNE
Przystępując do realizacji programu jednostki modułowej powinieneś umieć:
–
charakteryzować wymagania dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony ppoŜ.
i ochrony środowiska przy pracach montaŜowych i wyposaŜeniowych w okrętownictwie,
–
wykonywać szkice i proste rysunki techniczne części maszyn i systemów rurociągów,
–
odczytywać i posługiwać się okrętową dokumentacją: konstrukcyjną, technologiczną
i warsztatową, z interpretacją zamieszczonych w niej oznaczeń,
–
rozróŜniać połączenia rozłączne i nierozłączne,
–
rozróŜniać i klasyfikować podstawowe stopy techniczne,
–
rozróŜniać i dobierać materiały stosowane w przemyśle okrętowym oraz metody ich
badań (niszczące i nieniszczące),
–
klasyfikować i dobierać przyrządy pomiarowe zaleŜnie od rodzaju powierzchni,
dokładności wykonania i przeznaczenia części i mechanizmów,
–
wykonywać pomiary warsztatowe,
–
stosować podstawowe techniki wytwarzania części maszyn z zakresu obróbki ręcznej,
odlewnictwa, obróbki plastycznej, maszynowej obróbki wiórowej oraz spajania metali
i stopów,
–
posługiwać się podstawowymi pojęciami charakteryzującymi statek, jego napęd
i wyposaŜenie,
–
klasyfikować statki i rozróŜniać ich parametry oraz główne elementy konstrukcyjne,
–
rozróŜniać rodzaje i połoŜenie głównych płaszczyzn bazowych statku oraz jego wymiary,
–
charakteryzować ogólnie proces budowy i wyposaŜania statku, a głównie części rufowej
w której znajduje się siłownia i rejonów w których znajdują się zbiorniki balastowe,
–
rozróŜniać podstawowe pojęcia termodynamiki technicznej,
–
korzystać z róŜnych źródeł informacji,
–
współpracować w grupie.
„Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego”
4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]