modele france austria i niemcy, Studia, p. wykroczeń i p.k. skarbowe
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Prawo wykroczeń – wprowadzenie historyczne
Na przełomie XVIII i XIX w. ukształtowały się
trzy podstawowe modele (systemy)
prawa wykroczeń: administracyjny, sądowy oraz mieszany
. Pojęcie modelu prawa wy-
kroczeń jest dość szerokie, obejmuje aspekty materialnoprawne, ustrojowe i procesowe,
rozstrzygając o istocie czynu, jakim jest wykroczenie. Do dzisiaj nie zakończono sporu
o to, czy wykroczenie jest przestępstwem czy też osobną kategorią czynu zabronio-
nego
1
. Konflikt ten toczy się na płaszczyźnie interdyscyplinarnej, pomiędzy prawem
karnym a prawem administracyjnym. Rozstrzygając powyższy spór, ustawodawstwa
poszczególnych państw decydowały o właściwości rzeczowej organów orzekających,
przesądzając tym samym, czy karanie za wykroczenia mieści się w pojęciu „wymiar
sprawiedliwości”.
Model sądowy (francuski)
W systemie francuskim u schyłku XVIII w. pod wpływem ideałów Wielkiej Rewo-
lucji utrwalił się
trójpodział przestępstw
, wprowadzony przez francuski kodeks karny
z 1810 r. Ustawa sankcjonowała
zbrodnie
(
crimes)
występki
(
délits)
oraz
wykroczenia
(contraventions)
.
Tym samym wykroczenie uznano za najniższą kategorię przestępstwa.
Konsekwencją powyższego rozwiązania był
sądowy model postępowania w
sprawach
o
wykroczenia
. Zgodnie z koncepcją Monteskiusza uznano, iż wymierzać jakiekolwiek
kary władne są jedynie sądy (zasada
nulla poena sine iudicio
). Właściwe rzeczowo w spra-
wach o wykroczenia były „sądy policji prostej” orzekające jednoosobowo, w trybie
uproszczonym, z dużym ograniczeniem zasady bezpośredniości i ustności procesu.
Wyraźnie jednak wyłączono od orzekania organy administracji. Jedynym odstępstwem
od sądowego modelu orzekania było postępowanie mandatowe. Wraz z ekspansją
Francji w Europie w dobie wojen napoleońskich francuski trójpodział przestępstw został
przyjęty w wielu krajach podbitych lub uzależnionych. Opisane wyżej rozwiązanie zo-
stało przyjęte również w carskiej Rosji. Rosyjski kodeks karny, tzw. Kodeks Tagancewa,
w art. 3 ust. 3 stanowił: „Przestępstwa, za które ustawa przepisuje, jako najwyższą karę,
areszt lub grzywnę, noszą miano wykroczeń”
2
.
1
M. Bojarski, Z. Świda,
Podstawy materialnego i
procesowego prawa o
wykroczeniach
, Wrocław 2002, s. 24; T. Bojarski,
Polskie prawo wykroczeń. Zarys wykładu
, Warszawa 2005, s. 43.
N. Tagancew,
Kodeks karny (22 marca 1903),
Warszawa 1923, s. 7–8.
2
17
Część A. Materialne prawo wykroczeń – część ogólna
Model administracyjny (austriacki)
W systemie austriackim w XIX w. ukształtował się swoisty dualizm wykroczeń.
Wyróżniono
wykroczenia kryminalne
(
Übertretungen
), penalizowane w kodeksie karnym,
należące do kognicji sądów, oraz
wykroczenia administracyjne
(
Verwaltungsübertretun-
gen
), uregulowane w ustawach administracyjnych, należące do właściwości organów
administracji, orzekających w trybie postępowania administracyjnego. Karania za
Verwaltungsübertretungen
nie uważano za sprawowanie wymiaru sprawiedliwości, lecz
za charakterystyczną dla prawa administracyjnego sankcję przymusu, mającą na celu
wymuszenie posłuchu wobec norm administracyjnoprawnych stanowionych przez
organy władzy państwowej. Wymierzanie sankcji za wykroczenia administracyjne od-
bywało się w toku postępowania administracyjnego w drodze decyzji administracyjnej.
Prawomocna decyzja o ukaraniu była zaskarżalna do Trybunału Administracyjnego,
orzekającego kasatoryjnie, sprawującego sądową kontrolę zgodności z prawem władczej
działalności organów państwowych.
Model mieszany (pruski)
Swoiste połączenie wyżej opisanych systemów stanowi wariant pruski, przyjęty
następnie w Rzeszy Niemieckiej. W prawie niemieckim uznano wprawdzie, zgodnie
z nurtem francuskim, iż wymierzanie kar co do zasady powinno należeć do kognicji
sądów, jednakże wobec bliskiego powiązania regulacji wykroczeń z prawem admini-
stracyjnym powierzono rozpatrywanie spraw o ten typ czynów zabronionych organom
administracji, uzależniając jednak ich kognicję od zgody obwinionego. W przeciwieństwie
do modelu austriackiego w prawie niemieckim, mając na uwadze również odciążenie
sądów, karanie za wykroczenia uznano za wymiar sprawiedliwości sprawowany przez
organy administracji w ich zastępstwie, przyjmując tzw.
koncepcję zastępczego wymiaru
sprawiedliwości
. Właściwość tych organów warunkowana była brakiem sprzeciwu ze
strony obwinionego, który mógł żądać skierowania sprawy na drogę sądową przez
wniesienie sprzeciwu wobec decyzji o ukaraniu. Środek ten miał względem aktu ad-
ministracyjnego charakter kasatoryjny i powodował automatyczne przejęcie sprawy
przez sąd, orzekający zazwyczaj w trybie nakazowym, jednak z możliwością apelacji
do sądu wyższej instancji. Ponadto obwiniony miał prawo żądać wszczęcia postępowa-
nia sądowego w swojej sprawie jeszcze przed wydaniem decyzji o ukaraniu w trybie
administracyjnym.
Rozwój prawa wykroczeń w Polsce
Dwudziestolecie międzywojenne
Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w 1918 r. przystąpiono do prac nad
nowymi kodyfikacjami. W zakresie prawa wykroczeń toczono spór o to, czy wykrocze-
18
Prawo wykroczeń – wprowadzenie historyczne
nia zaliczyć do kategorii przestępstw i powierzyć kognicji sądów powszechnych, czy
też przyjąć koncepcję wykroczeń jako elementu prawa administracyjnego i włączyć je
do właściwości rzeczowej organów administracji tudzież samorządu terytorialnego.
Ostatecznie
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z
dnia 17 marca 1921
r.
(Dz. U.
Nr 44, poz. 267 z późn. zm.), wprowadzając prawo obywatela do sądu, rozstrzygnęła
spór, wykluczając wyłączną kognicję organów administracji i zarazem umożliwiając
ustawodawcy zwykłemu powierzanie orzekania w sprawach o wykroczenia organom
administracji w zastępstwie sądów. Tym samym polska regulacja została upodobniona
do modelu pruskiego.
Rozporządzenie Prezydenta RP z
dnia 22 marca 1928
r. o
po-
stępowaniu karno-administracyjnym
(Dz. U. Nr 38, poz. 365 z późn. zm.) powierzyło
orzekanie w pierwszej instancji w sprawach o wykroczenia powiatowym organom
administracji ogólnej. W praktyce sprawowali je referenci karno-administracyjni. Od
orzeczenia wydanego w tym trybie stronom przysługiwało w terminie 7 dni od ogłoszenia
orzeczenia żądanie skierowania sprawy na drogę sądową. Wyrok sądu był rozstrzyg-
nięciem ostatecznym, a orzeczenie organu administracji pełniło rolę zastępczego aktu
oskarżenia. Materialne prawo wykroczeń zostało skodyfikowane
rozporządzeniem
Prezydenta RP z
dnia 11 lipca 1932 r. – Prawo o
wykroczeniach
(Dz. U. Nr 60, poz.
572 z późn. zm.). Wskazane rozporządzenie nie regulowało zasad odpowiedzialności
za wykroczenia, zawierając w tej materii (art. 2) odesłanie do
Kodeksu karnego z
dnia
11 lipca 1932
r.
(Dz. U. Nr 60, poz. 571 z późn. zm.). W części ogólnej rozporządzenia
zawarto przepisy dotyczące: form winy (art. 4), postaci zjawiskowych (art. 5), nieletnich
(art. 6), rodzajów kar i zasad ich wymierzania (art. 7–10) oraz przedawnienia (art. 11–14).
Część szczególna rozporządzenia (art. 17–63) określała początkowo niewiele typów
czynów zabronionych karanych jako wykroczenie, i w następstwie była wielokrotnie
uzupełniana w drodze ustaw szczególnych.
Prawo wykroczeń w latach 1952–1990
W regulacji procesowego prawa wykroczeń PRL doniosłe znaczenie miała
ustawa
z
dnia 15 grudnia 1951 r. o
orzecznictwie karno-administracyjnym (
Dz. U. Nr 66, poz.
454 z późn. zm.).
Zgodnie z doktryną państwa socjalistycznego przyjęto, iż orzecznictwo
w sprawach o wykroczenia ma stanowić system środków społeczno-wychowawczych
i nie jest nawet zastępczym wymiarem sprawiedliwości; tym samym wyłączono to
orzecznictwo spod kontroli sądowej. Orzekanie w sprawach o wykroczenia powierzo-
no kolegiom karno-administracyjnym, działającym przy prezydiach rad narodowych.
Obwinionym przysługiwało odwołanie do kolegiów drugiej instancji. Nie mogły one
orzekać kary aresztu ani grzywny powyżej 3000 zł. Zamiast aresztu wprowadzono
karę pracy poprawczej, która jednak nie zdała egzaminu i szybko została zniesiona
3
.
Kolejne uregulowania zostały zawarte w
ustawie z
dnia 22 maja 1958
r. o
zaostrzeniu
odpowiedzialności karnej za chuligaństwo
(Dz. U. Nr 34, poz. 152 z późn. zm.), która
Art. 1 pkt 6 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o zmianie ustawy z dnia 15 grudnia 1951 r. o orzecznictwie karno-
administracyjnym (Dz. U. Nr 77, poz. 396).
3
19
Część A. Materialne prawo wykroczeń – część ogólna
umożliwiła orzekanie przez kolegia kary aresztu za wykroczenia o charakterze chuli-
gańskim, oraz w
ustawie z
dnia 2 grudnia 1958
r. o
zmianie ustawy z
dnia 15 grudnia
1951
r. o
orzecznictwie karno-administracyjnym
, która dała kolegiom możliwość
wymierzania kary aresztu za wykroczenia taksatywnie wyliczone w ustawie (art. 8.
ust. 1 pkt 3 lit. a). W razie jej orzeczenia ukarany miał prawo żądać wniesienia sprawy
na drogę sądową.
W roku 1971 nastąpiła kodyfikacja prawa wykroczeń w trzech ustawach:
ustawie
z
dnia 20 maja 1971
r. –
Kodeks wykroczeń (tekst jedn. Dz.
U. z
2007
r. Nr 109, poz.
756)
,
ustawie z
dnia 20 maja 1971
r. –
Kodeks postępowania w
sprawach o
wykroczenia
(Dz. U. Nr 12, poz. 116 z późn. zm.) oraz
ustawie z
dnia 20 maja 1971
r. o
ustroju ko-
legiów do spraw wykroczeń
(Dz. U. Nr 12, poz. 118 z późn. zm.). Ówczesna doktryna
przyjęła, że prawo wykroczeń nie jest elementem prawa administracyjnego, a „kolegia
sprawują swoisty mały wymiar sprawiedliwości” (M. Siewierski)
4
.
Reformy prawa wykroczeń w latach 90.
Orzecznictwo kolegiów do spraw wykroczeń było wielokrotnie wykorzystywane
przez resort spraw wewnętrznych jako instrument służący zwalczaniu opozycji poli-
tycznej w latach 70. i 80.
5
Postulowano rozszerzenie kontroli sądowej nad działalnością
kolegiów (kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia z 1971 r. przewidywał
żądanie skierowania sprawy na drogę sądową jedynie w przypadku orzeczenia przez
kolegium zasadniczej kary aresztu lub kary ograniczenia wolności). Reformą prawa
wykroczeń zajęła się komisja powołana w roku 1987 przy Ministrze Spraw Wewnętrz-
nych. Gruntowne zmiany umożliwił dopiero przełom ustrojowy w roku 1989.
Ustawą
z
dnia 28 września 1990
r. o
zmianie niektórych przepisów prawa karnego i
prawa
o
wykroczeniach
(Dz. U. Nr 72, poz. 422) zniesiono nadzór Ministra Spraw Wewnętrznych
nad orzecznictwem kolegiów, a od wszystkich orzeczeń tych organów wprowadzono
środek zaskarżenia – żądanie skierowania sprawy na drogę sądową, likwidując tym
samym kolegia drugiej instancji.
Ustawą z
dnia 28 sierpnia 1998
r. o
zmianie ustawy
– Kodeks wykroczeń, ustawy – Kodeks postępowania w
sprawach o
wykroczenia,
ustawy o
ustroju kolegiów do spraw wykroczeń, ustawy – Kodeks pracy i
niektórych
innych ustaw
(Dz. U. Nr 113, poz. 717 z późn. zm.) ograniczono surowość najcięższych
kar za wykroczenia, orzekanie kary aresztu i szczególnie dotkliwych środków karnych
powierzono wyłącznie sądom, a w miejsce żądania skierowania sprawy na drogę sądową
wprowadzono odwołanie oraz zażalenie na postanowienia kolegiów. Sądy stały się or-
ganem wykonującym orzeczenia. Ostatecznie pod wpływem
Konstytucji Rzeczypospo-
litej Polskiej z
dnia 2 kwietnia 1997
r.
(Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.),
zawierającej
regulacje co do likwidacji kolegiów i powierzenia ich kompetencji sądom (art. 237), oraz
Konwencji o
ochronie praw człowieka i
podstawowych wolności z
dnia 4 listopada
1950
r.
(Dz. U. z 1993 r. Nr 61, poz. 284 z późn. zm.), ratyfikowanej przez Polskę w 1992 r.,
M. Siewierski,
Model postępowania w
sprawach o
wykroczenia w
projekcie nowego kodeksu,
ZKA 1969, nr 2, s. 26.
4
Zob. A. Marek,
Prawo wykroczeń
, Warszawa 2004, s. 18.
5
20
Prawo wykroczeń – wprowadzenie historyczne
przeprowadzono gruntowną reformę postępowania w sprawach o wykroczenia. Ustawą
z dnia 24 sierpnia 2001 r. uchwalono Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia
(Dz. U. Nr 109 poz. 1031 z późn. zm.), na mocy którego orzekanie w sprawach o wy-
kroczenia w pierwszej instancji począwszy od 17 października 2001 r. włączono do
kognicji sądów rejonowych. Równocześnie ustawą z dnia 24 sierpnia 2001 r. – Przepisy
wprowadzające Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106 poz.
1149) uchylono kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia z 1971 r. oraz ustawę
z dnia 20 maja 1971 r. o ustroju kolegiów do spraw wykroczeń, a
ustawa z
dnia 27 lipca
2001
r. – Prawo o
ustroju sądów powszechnych
(Dz. U. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.)
przewidziała tworzenie wydziałów grodzkich w sądach rejonowych. Obecnie wydziały
te, zwane potocznie „sądami grodzkimi”, orzekają zarówno w sprawach o wykroczenia,
jak i o drobne przestępstwa.
21
[ Pobierz całość w formacie PDF ]