Możliwości wykorzystania ...

Możliwości wykorzystania Internetu w działaniach marketingowych firmy, nauka, marketing, marketing ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->ZESZYTY NAUKOWE UNIWERSYTETU SZCZECIŃSKIEGONR 427EKONOMICZNE PROBLEMY USŁUG NR 22006RAFAŁ CZYŻYCKIMOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA INTERNETUW DZIAŁANIACH MARKETINGOWYCH FIRMYPomijając klasyczne definicje „marketingu" można powiedzieć, że mar­keting jest to nic innego jak sztuka przekonania kogoś do kupna czegoś, czegodana osoba nie potrzebuje, najlepiej za cenę, której nie zapłaciłaby nawet wów­czas, gdyby tego bardzo potrzebowała. Dodatkowo można powiedzieć, że do­konać tego można za pomocą wszelkich dostępnych narządzi. We współcze­snej gospodarce, w której mówi się coraz częściej o społeczeństwie informa­tycznym, w sytuacji coraz powszechniejszego dostępu do Internetu, znaczenianabierają narzędzia wchodzące w skład IT. W Polsce, pomimo nadal wysokichkosztów dostępu, liczba użytkowników Internetu charakteryzuje się wysokimtempem wzrostu (por. rys. 1). Równolegle z tym, obserwuje się ciągle rosnącewydatki na reklamę w Internecie. Szacuje się, że w roku 2004 wpływy z tegotypu reklamy wyniosły około 75 mln zł i były wyższe o około 55% od wpły­]wów z roku 2003 (rys. 2) . Ponadto, ocenia się, że w 2004 roku Internet po­chłonął ok. 1,2% wszystkich wydatków reklamowych w Polsce, zaś w I kwar­tale 2005 roku nastąpił przyrost wydatków na reklamę w Internecie o kolejne4 3 % w stosunku do I kwartału 2004 roku. Wydatki te wyniosły około22,5 mln zł, co stanowi 2% wszystkich wydatków na reklamę. Internet stał sięobecnie najszybciej rozwijającym się medium reklamowym w Polsce2.Wykorzystanie w marketingu narzędzi wchodzących w skład IT nabieracoraz większego znaczenia, ponieważ umożliwiają one indywidualne podejściedo pojedynczego klienta. Obecnie obserwuje się bowiem coraz większe odcho-12Polski e-rynek w liczbach,http:/www.ijntemetstandard.pl/artykuly/44227.html.108RafałCzyżycki* dane szacowane.Rys. 1. Liczba internautów w Polsce (w min)Źródło: SMG/KRC Net Track.Rys. 2. Wydatki na reklamę on-line w Polsce (w mln zł)Źródło: IAB Polska, sierpień 2004.Możliwości wykorzystania Internetu w działaniach marketingowych firmy109Rys. 3. Częstotliwość dokonywania zakupów przez InternetŹródło: GENIUS SA, E-commerce 2005. Ocena i prognozy, kwiecień 2005.dzenie od marketingu masowego, skupionego na nieustannym zwiększaniu ilo­ści nowych klientów na rzecz marketingu indywidualnego, zorientowanego naklienta odbieranego jako pojedynczą jednostkę, samodzielny i niezależny pod­miot. Firmy, kierując się zasadą „tylko jeden klient na raz", dzielą swój rynekna tyle segmentów, ile posiadają klientów, dzięki temu mogą przedstawić każ­demu bardzo dokładnie sprecyzowaną ofertę produktową3. Wykorzystać w tymcelu można między innymi4:•Marketing bezpośredni- przeciwieństwo marketingu masowego, któ­ry polegał na komunikacji przez mass-media. Marketing ten umożliwiadotarcie do każdego klienta osobno, dzięki bazom danych i ułatwia mie­rzenie rezultatów, a co za tym idzie i reakcje na zachowania klientów.•Marketing one-to-one- w pełni personalizowane działania marketin­gowe, dzięki którym każdy klient otrzymuje nie tylko przekaz dostoso­wany do jego profilu, ale też produkt skonfigurowany zgodnie z jegopotrzebami (tzw. mass customization).P.SledzińskL, Marketing 1:1 w erze interaktywnej,=Marketing+1 %3 A1 +w+erze+interaktywnej.Umarł marketing. Niech żyje marketing!,kuld_4943.htm.43110Rafał Czyżycki• Permission marketing(marketing za przyzwoleniem) to działania po­legające na dostarczaniu klientowi tylko takich komunikatów, którychsię spodziewa - wyraził on na nie zgodę lub są one zgodne z jego po­trzebami. Jest to filozofia działania przeciwna do masowej komunikacji,gdzie niejako zmusza się klienta, aby zwrócił uwagę na reklamę kon­kretnego produktu.•E-marketing- działania marketingowe prowadzone przez Internet, wy­korzystujące największy atrybut tego medium, jakim jest interaktywność.•M-marketing,czyli mobile marketing, czasem spotykane określeniedziałań marketingowych prowadzonych przez urządzenia przenośne (te­lefony komórkowe i PDA) pozwalające na personalizację i indywiduali­zację komunikatów marketingowych.•Real-time marketing- działania marketingowe prowadzone „na bieżą­co", czyli reakcje na zachowanie klienta w czasie. Przez wielu znawcówprzedmiotu uznawany za najbardziej rewolucyjny z trendów (zanikaw nim bowiem tak pielęgnowany przez wielu ekspertów podział na sprze­daż i marketing).•Customer Relationship Management(CRM) - filozofia prowadzeniabiznesu, wywodząca się z zasad marketingu partnerskiego (relationshipmarketing), gdzie w centrum zainteresowania jest klient. CRM polegana budowaniu trwałych więzi z klientami, czemu służy gromadzeniei właściwe wykorzystywanie wiedzy o klientach; z reguły wymaga towłaściwych narzędzi technologicznych (bazy danych, zautomatyzowanecentra obsługi).•Marketing doznań(experiential marketing) - strategia marketingowabazująca na sprzedaży produktów, których opakowania wywołują okre­ślone doznania i przez to podnoszą ich wartość.•U-commerce(ubiquitous commerce), czyli handel wszechobecny. Trendpolegający na elektronicznym powiązaniu ze sobą różnych urządzeń i in­formacji z nich płynących o kliencie w celu automatyzacji pewnych dzia­łań klienta (np. automatyczne zamawianie przez lodówkę brakującychproduktów). Zwany jest także handlem M2M (machine-to-machine).Marketing indywidualny opiera się na zgoła odmiennych zasadach w sto­sunku do dotychczas powszechnie stosowanego przez firmy marketingu maso­wego. Wynika to przede wszystkim z odejścia od postrzegania potencjalnegoMożliwości wykorzystania Internetu w działaniach marketingowych firmy111klienta jako masy czy jednostki anonimowej, na rzecz postrzegania go jako in­dywiduum. Podstawowe różnice między marketingiem masowym a marketin­giem „jeden do jednego" prezentuje tabela 1.Tabela 1Różnice między marketingiem masowym a marketingiem „jeden do jednego"Marketing masowy••••••••••••Przeciętny klientKlient anonimowyStandardowy produktProdukcja masowaMasowa dystrybucjaMasowa reklamaMasowa promocjaJednokierunkowa komunikacjaEkonomia skaliUdział w rynkuJednakowe podejście do klientówZdobywanie klientów••••••••••••Marketing „jeden do jednegoKlient jako indywidualnośćKlient jako partnerOferta pod klientaProdukt pod klientaIndywidualna dystrybucjaIndywidualne przekazyIndywidualne zachętyDwustronna komunikacjaEkonomia celuUdział klientówTworzenie profili klientówZatrzymanie klientówŹródło: opracowanie własne na podstawie: P. Kotler,Marketing Management, Mille­nium Edition,Pearson Custom Publishing 2002, s. 320.Oprócz możliwości wykorzystania Internetu jako narzędzia bezpośrednie­go kontaktu z klientem, jego walory w działaniach marketingowych firmy wy­nikaj aj'eszcze między innymi z możliwości5:• umieszczenia znacznie większej ilości informacji o firmie i oferowanychproduktach oraz informowania o nich klienta 7 dni w tygodniu przez 24godziny,• przedstawienia obowiązujących zasad przeprowadzenia transakcji, same­go przeprowadzenia transakcji oraz dokonania płatności z kontrahenta­mi znacznie łatwiej, szybciej i taniej niż w tradycyjny sposób,• szerokiego promowania swoich produktów bez względu na obowiązują­ce podziały geograficzne i polityczne,• znacznie łatwiejszego poszukiwania docelowych rynków, klientów, kon­kurentów poprzez przeglądanie informacji znajdujących się w Internecie,• wysyłania reklam, próbek i informacji do indywidualnych klientów.3P. Kotler,op.cit.,s. 91-92. [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl