model.Arkusz.I, NAUKA SZKOŁA STUDIA, Arkusze WOS, Klucze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie – Arkusz egzaminacyjny I –grudzień 2004 r.
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA ARKUSZA I
Zadanie
Model odpowiedzi
Schemat punktowania
numer
zadania
części
zadania
punkty
za
poszczególne
części zadania
punkty
za
całe zadanie
1.
c)
0-1
2.
c)
0-1
3.
a)
0-1
4.
d)
0-1
5.
c)
0-1
6.
a)
0-1
7.
a – P
b – P
c – P
d – F
e – F
f – F
2 p. za 6,
1 p.za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
8.
a – F
b – F
c – F
d – P
e – F
f – F
2 p. za 6,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
9.
a – P
b – P
c – F
d – P
e – P
f – F
2 p. za 6,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
10.
a – 5
b – 4
c – 3
d – 1
2 p. za 4,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
11.
a – 3
b – 1
c – 4
d – 2
2 p. za 4,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
12.
a – 4,
b – 3,
c – 2,
d – 1
2 p. za 4,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
a – 4
b – 3
c – 2
d – 1
2 p. za 4,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
13.
0-2
14.
a – 4
b – 2
c – 5
d – 1
2 p. za 4,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
1) plan finansowy
2) dochodów
3) wydatków
15.
0-1
Strona 1 z 3
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie – Arkusz egzaminacyjny I –grudzień 2004 r.
16.
1) polityczna
2) Maastricht
3) UniiEuropejskiej
4) UniiEkonomicznej
5)
1993
za
uzupełnienie
5 luk – 2 p.
3 luk – 1 p.
0-2
1.
globalizacja – uniwersalizacja postaw, zachowań,
gospodarki w skali całego kraju
za
prawidłowe
wyjaśnienie
– 1 p.
17.
0-2
2.
prywatyzacja – przekazywanie przedsiębiorstw
stanowiących własność państwa w ręce prywatnych
właścicieli
za
prawidłowe
wyjaśnienie
– 1 p.
1.
absolutorium – szczególny akt uchwalany przez sejm,
stwierdzający zgodność działań rządu w danym roku z
ustawą budżetową i planami finansowymi
za
prawidłowe
wyjaśnienie
– 1 p.
18.
0-2
2.
sejmowa Komisja Finansów Publicznych
za
prawidłową
odpowiedź –
1 p.
19.
1. funkcja ustawodawcza
2. funkcja kontrolna
3. funkcja kreacyjna
2 p. za 3,
1 p. za 2
poprawne
odpowiedzi
0-2
20.
zadania powiatu wyliczone w ustawie dotyczą
następujących dziedzin: drogi i transport, edukacja i kultura,
zdrowie, rynek pracy, bezpieczeństwo i porządek publiczny,
pomoc społeczna, nadzór i obsługa administracyjna
- inne prawidłowe lub uszczegółowione przesz ucznia do
uznania nauczyciela
2 p. za 4,
1 p. za 2
poprawne
odpowiedzi
0-2
21.
1) czynne
2) polskie
3) 18
4) 21
5) sądu
2 p. za 5,
1 p. za 3
poprawne
odpowiedzi
0-2
A.
w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa,
bezpieczeństwa obywateli, lub porządku publicznego
2 p.
wolność działalności gospodarczej, wolność osobistą,
nienaruszalność mieszkania, wolność poruszania się i
pobytu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, prawo do
strajku, prawo własności, wolność pracy, prawo do
bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, prawo do
wypoczynku
3 p.
B.
22.
0-10
Prezydent Rzeczpospolitej na wniosek Rady Ministrów
może wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 90 dni
stan wyjątkowy na części lub na całym terytorium państwa
2 p.
C.
D. nie, art. 228 .paragraf 6
1 p.
E. Rada Ministrów, przedłużenie za zgodą Sejmu.
2 p.
23.
A.
1. system polityczny, brak swobód obywatelskich, rządy
komunistów, stan wojenny
2 p. za 3,
1 p. za 2
poprawne
odpowiedzi
0-10
Strona 2 z 3
Próbny egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie – Arkusz egzaminacyjny I –grudzień 2004 r.
2. brak problemów z pracą i życiem codziennym, brak
bezrobocia, poziom życia „ biednie było ale dało się
przeżyć"
2 p. za 3,
1 p. za 2
poprawne
odpowiedzi
B.
wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, zamożność,
praca, pozycja społeczna, przeszłość polityczna
0-3
za każdą
poprawną
odpowiedź –
1 p.
C. odpowiedź do uznania nauczyciela
0-3
Zmniejszona liczba osób oceniających pozytywnie PRL, tzn.
odpowiedzi raczej dodatnio i zdecydowanie dodatnio(58% +
5% w roku l987), zwiększa się liczba osób oceniających
ujemnie PRL, odpowiedzi typu: raczej ujemnie i
zdecydowanie ujemnie (22% + 12% w 2003 roku)
0-2
A.
B.
−
zdecydowanie ujemnie
0-2
za każdą
poprawną
odpowiedź –
1 p.
0-3
−
raczej dodatnio
• fakty – 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 15
• opinie – 7, 9, 13, 14
3 p. za 15,
2 p. za 11,
1 p. za 7
poprawnych
odpowiedzi
24.
C.
0-11
D. Wyższe
1 p. za
prawidłową
odpowiedź
E. Łatwość zdobycia pracy, brak problemów z pracą, brak
bezrobocia, gwarantowane prawa socjalne, bezpłatne
nauczanie( powszechny dostęp do oświaty, stabilizacja
finansowa, bezpłatna służba zdrowia, bezpieczeństwo
obywateli, darmowe leki (PKP, wojsko), bezpłatne wczasy
kolonie
- inne do uznania nauczyciela
0-3
3 p. za 4,
2 p. za 3,
1 p. za 2
argumenty
Do oceny wypowiedzi należy zastosować następujące kryteria:
1. jasno sformułowana teza wystąpienia
0-2
2. uzasadnienie stanowiska w postaci argumentów
przemawiających na jego rzecz z uwzględnieniem
wymienionych w poleceniu aspektów tego problemu:
25.
a) historycznych
0-2
0-14
b) politycznych
0-2
c) gospodarczych
d) społecznych
0-2
0-2
3. stopień perswazyjności wypowiedzi
0-2
4. zgodność formy wypowiedzi z sytuacją komunikacyjną
0-2
Razem 80 pkt
Strona 3 z 3
[ Pobierz całość w formacie PDF ]