Moja Firma Internet z 7 sierpnia 08 ...

Moja Firma Internet z 7 sierpnia 08 (nr 154), Gazeta Prawna i Gazeta Podatkowa

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dodatek do Gazety Prawnej Wydawca: Infor Sprzedaż łącznie z GP ISSN: 1232-6712
nr 154 (2276) 7 sierpnia 2008
C1
TEMAT TYGODNIA
Kontrola w firmie
14 sierpnia w
Gazecie Prawnej
Kiedy przedsiębiorca może
Moja
firma
kolejny dodatek
PODATKI

FINANSE
skontrolować inspektora
Czytaj str. C2
Gdzie lokować nadwyżki finansowe firmy

Dofinansowanie zamiast ulgi uczniowskiej
podatku można poprawić
Przedsiębiorca, który popełnił błąd wypełniając deklarację podatkową,
może złożyć korektę deklaracji. Również organ podatkowy ma prawo
dokonywać drobnych poprawek i uzupełnień, ale o wszystkich
zmianach musi zawiadomić podatnika.
PRZYKŁAD: KORYGOWANIE DEKLARACJI PODATKOWEJ
Podatnik prowadzi warsztat samochodowy. Składając deklarację po-
datkową w zakresie PIT popełnił błąd i chciałby go poprawić.
W jego firmie od dwóch dni urząd skarbowy przeprowadza kontrolę
w zakresie VAT. Czy podczas kontroli może złożyć korektę deklaracji?
EWA CIECHANOWSKA
ewa.ciechanowska@infor.pl
stępowania podatkowego, to
korekta taka nie wywoła żad-
nych skutków prawnych. Nato-
miast prowadzenie czynności
sprawdzających nie wyłącza
możliwości składania korekty
deklaracji.
Korekty deklaracji podatko-
wej dokonuje się poprzez złoże-
nie deklaracji korygującej oraz
pisemnego uzasadnienia przy-
czyn korekty. Przedsiębiorca
powinien też niezwłocznie lub
w terminie wyznaczonym przez
uprawniony organ uiścić w ca-
łości należność uszczuploną lub
narażoną na uszczuplenie. Jeśli
Tak. Przedsiębiorca może dokonać korekty deklaracji podatkowej w zakre-
sie podatku dochodowego od osób fizycznych. Mimo bowiem, że w jego
firmie przeprowadzana jest kontrola, to nie obejmuje ona swoim zakre-
sem podatku dochodowego, lecz tylko podatek od towarów i usług.
kowej przewidują możli-
wość, a niekiedy nawet
obowiązek korygowania przez
podatników deklaracji podatko-
wych. Od zasady tej przewidzia-
no jednak pewne wyjątki. Jed-
nym z nich jest zawieszenie pra-
wa do skorygowania deklaracji
na czas postępowania podatko-
wego lub kontroli podatkowej
w zakresie objętym tym postę-
powaniem lub kontrolą. Prawo
to przysługuje znowu po zakoń-
czeniu kontroli podatkowej (nie
dotyczy to jednak VAT) lub po-
stępowania podatkowego, ale
w zakresie, jakiego nie obejmu-
je decyzja określająca wysokość
zobowiązania podatkowego.
Jeśli przedsiębiorca złoży ko-
rektę deklaracji podatkowej,
w czasie gdy uprawnienie do te-
go jest zawieszone, tzn. w cza-
sie kontroli podatkowej lub po-
Przepisy przewidują także
możliwość korekty deklaracji
podatkowych przez organ po-
datkowy. Jeśli organ stwierdzi,
że deklaracja zawiera błędy ra-
chunkowe lub inne oczywiste
pomyłki albo że jest wypełnio-
na niezgodnie z wymaganiami,
może sam dokonać niezbęd-
nych poprawek.
sokości zobowiązania podatko-
wego, nadpłaty, zwrotu podat-
ku lub straty nie przekracza
1 tys. zł.
Ponadto organ jest zobowią-
zany do doręczenia przedsię-
biorcy kopii skorygowanej de-
klaracji oraz informacji o ro-
dzaju i charakterze dokona-
nych poprawek. Przedsię-
biorca, który nie zgadza się
z dokonanymi przez organ
zmianami, ma 14 dni, licząc od
dnia doręczenia, na wniesienie
sprzeciwu do organu, który po-
prawek dokonał. Wniesienie
sprzeciwu oznacza bezskutecz-
ność dokonanej korekty. W ta-
kiej sytuacji organ może prze-
prowadzić postępowanie po-
datkowe.

Ważne! Organ podatkowy może dokonać poprawek w złożonej przez
przedsiębiorcę deklaracji podatkowej tylko wtedy, gdy w wyniku
korekty zmiana wysokości zobowiązania podatkowego, nadpłaty,
zwrotu podatku lub straty nie przekracza 1 tys. zł
spełni oba te warunki, nie bę-
dzie podlegał odpowiedzialno-
ści karnej.
Uprawnienie to przysługuje
organowi tylko wówczas, gdy
w wyniku korekty zmiana wy-
DYŻUR EKSPERTA
OBRÓT GOSPODARCZY Ściąganie zaległości finansowych
Jak odzyskać zagraniczne wierzytelności
Kto może prowadzić
skład podatkowy
Polscy przedsiębiorcy często stają przed dylematem, czy rozwijać
sprzedaż z zagranicznym kontrahentem, choć może być ona obarczona
dużym ryzykiem, czy też pozostać na rynku lokalnym, gdzie odzyskanie
należności jest prostsze.
stawcą i dłużnikiem, nawiąza-
ne w okresie wcześniejszej
współpracy lub podczas nego-
cjacji związanych z podpisa-
niem kontraktu. Znacznie
utrudnia to stawianie żądań
do szybkiej i bezwarunkowej
zapłaty oraz daje dłużnikowi
przewagę negocjacyjną nad
dostawcą.
nie przeprowadzić skuteczne
postępowanie windykacyjne.
Nie bez znaczenia jest także
dostęp do bazy danych, umoż-
liwiający szybkie i dokładne
sprawdzenie sytuacji finanso-
wej oraz statusu prawnego
kontrahenta w poszczególnych
krajach. Dla przykładu bazy
danych wykorzystane przez
działające w Polsce międzyna-
rodowe wywiadownie zawiera
informacje o milionach pod-
miotów na świecie. Dzięki te-
mu możliwe jest szybkie zi-
dentyfikowanie dłużnika, a co
najważniejsze poznanie jego
rzeczywistej kondycji finanso-
wej.
Jest jeszcze jeden niebaga-
telny aspekt zlecenia windyka-
cji wyspecjalizowanemu pod-
miotowi. Jeśli dłużnik wie, iż
za wierzycielem stoi firma,
której zakres działania oraz
doświadczenie przewyższają
możliwości pojedynczego pod-
miotu, nie tylko spłaci dotych-
czasowe zobowiązania, ale
w przyszłości zastanowi się
dwa razy, zanim zdecyduje się
na ponowne opóźnienie płat-
ności.

Prowadzenie określonego rodzaju działalności
w składzie podatkowym daje korzyści
podatkowe, ale wymaga spełnienia wielu
szczegółowych warunków.
MAREK MATUSIAK
marek.matusiak@infor.pl
W
ątpliwości dotyczące za-
nitów często nie przynosi satys-
fakcjonujących efektów. Z dru-
giej strony, zagraniczny kontra-
hent liczy, iż odległość dzieląca
go od polskiego dostawcy, nie-
znajomość miejscowego prawa,
a także bariera językowa znie-
chęcą wierzyciela do dalszych
działań.
Skuteczność samodzielnego
dochodzenia należności zależy
m.in. także od tego, z jakimi
odbiorcami dostawca ma do
czynienia. Duże znaczenie ma
wielkość firmy, jej pozycja na
rynku, a często także zwycza-
je płatnicze obowiązujące
w danym państwie. Ważne są
wówczas techniki wykorzysty-
wane w procesie negocjacji,
argumenty oraz doświadcze-
nie, którym z reguły nie dyspo-
nują pracownicy działów fi-
nansowych poszczególnych
firm, działających dotychczas
wyłącznie w Polsce. Problem
mogą stanowić również przy-
jazne stosunki pomiędzy do-
Przedsiębiorca, który chce
prowadzić skład podatkowy,
musi wystąpić z wnioskiem
o wydanie zezwolenia. Po-
nadto musi prowadzić co naj-
mniej jeden rodzaj działalno-
ści polegającej na produkcji,
przetwarzaniu lub magazyno-
waniu wyrobów akcyzowych
zharmonizowanych oraz być
podatnikiem VAT. Wnioskodawca nie może za-
legać z cłem, podatkami stanowiącymi dochód
budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne. ALEKSANDRA TARKA
wierania transakcji z za-
granicznymi partnerami mają
swoje uzasadnienie. Jednak nie
trzeba od razu się zniechęcać,
bo przecież zdecydowana więk-
szość firm zagranicznych regu-
luje swoje zobowiązania w ter-
minie. Nie zmienia to faktu, iż
przede wszystkim trzeba ocenić
rzeczywisty poziom ryzyka nie-
wypłacalności potencjalnego
partnera zagranicznego.
Specjalista może więcej
Każdy przedsiębiorca może
uniknąć wysokich kosztów sa-
modzielnej windykacji oraz
ryzyka porażki prowadzonych
przez siebie działań. Najlep-
szym sposobem przeciwdzia-
łania samowoli dłużników jest
powierzenie trudnego i jed-
nocześnie nieprzyjemnego
dochodzenia należności za
granicą doświadczonej mię-
dzynarodowej firmie windy-
kacyjnej.
Podstawą działalności takiej
firmy jest wykwalifikowany
personel i dostęp do informa-
cji o kondycji finansowej po-
szczególnych podmiotów go-
spodarczych. Wyszkolona ka-
dra znająca zawiłości prawa
międzynarodowego jest w sta-
Pozorne bariery
Nierzetelni zagraniczni od-
biorcy wymagają specjalnej ob-
sługi. W sytuacji gdy dostawca
próbuje samodzielnie skłonić
zagranicznego dłużnika do za-
płaty, bardzo często wpada
w pułapkę coraz większych
kosztów. A przecież wielokrot-
ne i długie rozmowy telefonicz-
ne czy wysłanie pisemnych mo-
UPRAWNIENIA KONTROLNE
Dziś, w godz. 10.00-11.00,
pod numerem tel. (022) 530 41 49
Małgorzata Piasecka-Sobkiewicz
będzie odpowiadać na pytania dotyczące praw
przysługujących przedsiębiorcom podczas kontroli

PROCEDURY Korygowanie deklaracji podatkowych
Błędy przy naliczaniu
P
rzepisy Ordynacji podat-
C2
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
Moja firma
CZWARTEK
7 SIERPNIA
2008
| nr 154
i
porady ekspertów
KONTROLA W FIRMIE Uprawnienia kontrolowanego podmiotu
Kiedy przedsiębiorca może
Faktury w walutach obcych
trzeba przeliczyć
skontrolować inspektora
Spółka jawna w ramach prowadzonej działalności na-
bywa materiały do produkcji towarów na terenie Unii
Europejskiej. Faktury wystawiane są w walutach ob-
cych. Według jakiego kursu należy je przeliczać?
D
efinicja kosztu uzyskania przychodu, w tym ponie-
Inspektor może rozpocząć kontrolę w firmie dopiero po okazaniu
legitymacji służbowej oraz po doręczeniu przedsiębiorcy
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Tylko wyjątkowo
może kontrolować wyłącznie po okazaniu legitymacji.
powinno zawierać określe-
nie firmy przedsiębiorcy ob-
jętego kontrolą oraz zakresu
przedmiotowego kontroli.
Zakres podmiotowy kontroli
nie może być podany zbyt
ogólnie i wykraczać poza ra-
my właściwości rzeczowej
konkretnej inspekcji. Nie
może też być zbyt wąski, bo
rozszerzenie go wymagało-
by zmiany upoważnienia.
Upoważnienie musi też
wskazywać datę rozpoczęcia
i przewidywanego zakończe-
nia terminu kontroli. Datą
rozpoczęcia kontroli nie za-
wsze musi być dzień, w któ-
rym inspektor przyjdzie do
firmy, wręczy przedsiębiorcy
upoważnienie i po okazaniu
legitymacji rozpocznie kon-
trolę. Może to być też dzień
wierać pouczenie o prawach
i obowiązkach kontrolowa-
nego przedsiębiorcy.
Obecność kontrolowanego
Przedsiębiorca, w którego
firmie prowadzona jest kon-
trola, ma prawo domagać się,
aby czynności kontrolne in-
spektor wykonywał w jego
obecności albo osoby przez
niego upoważnionej. Powi-
nien jednak na piśmie wska-
zać osobę upoważniona do re-
prezentowania go w trakcie
kontroli w czasie jego nie-
obecności.
Natomiast podczas nie-
obecności przedsiębiorcy
i osoby przez niego upoważ-
nionej kontrola może być pro-
wadzona tylko w wyjątko-
wych przypadkach określo-
nych w ustawie. Przypadki,
które uprawniają do przepro-
wadzenia takiej kontroli, mu-
szą być uzasadnione zagroże-
niem życia i zdrowia lub śro-
dowiska naturalnego, albo
niezbędne dla przeprowadze-
nia przeciwko przedsiębiorcy
śledztwa lub dochodzenia,
gdy odrębne przepisy przewi-
dują możliwość przeprowa-
dzenia kontroli w toku pro-
wadzonego postępowania
dotyczącego przedsiębiorcy,
a także, gdy ratyfikowane
umowy międzynarodowe sta-
nowią, że obecność kontrolo-
wanego lub osoby upoważ-
nionej nie jest konieczna.

sionego w walucie obcej, została zawarta w art. 22
ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodo-
wym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176
z późn.zm.). Zgodnie z treścią wskazanego przepisu, kosz-
tami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu
osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpiecze-
nia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych
w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycz-
nych. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się
na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Naro-
dowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedza-
jącego dzień poniesienia kosztu.
Stosownie zaś do art. 22 ust. 5d ustawy, za dzień poniesie-
nia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na któ-
ry ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano)
na podstawie otrzymanej faktury (rachunku) albo dzień, na
który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypad-
ku braku faktury (rachunku).
MAŁGORZATA
PIASECKA-SOBKIEWICZ
malgorzata.piasecka@infor.pl
K
ontrolę działalności
Kontrolowany przedsię-
biorca ma prawo domagać
się, aby kontroler wskazał mu
nazwisko, stanowisko albo
funkcję osoby, która wystawi-
ła upoważnienie do kontroli,
a także adres lub jej telefon,
aby mógł sprawdzić, czy upo-
ważnienie jest autentyczne.
firmy inspektor może
rozpocząć dopiero po
dopełnieniu formalności
określonych w przepisach
ustawy z 2 lipca 2004 r. o swo-
bodzie działalności gospodar-
czej (Dz.U. nr 173, poz. 1807
z późn. zm.). Przedsiębiorca
ma prawo wymagać od in-
spektora, aby okazał legity-
mację służbową upoważniają-
cą go do wykonywania czyn-
ności kontrolnych.
Inspektor powinien też
doręczyć mu upoważnienie
do przeprowadzenia kon-
troli. Jednak w szczegól-
nych przypadkach może
przeprowadzić kontrolę wy-
łącznie po okazaniu legity-
macji służbowej. Wówczas
upoważnienie do przepro-
wadzenia kontroli musi do-
ręczyć przedsiębiorcy w ter-
minie określonym w tych
przepisach.
W upoważnieniu określo-
ny jest m.in. zakres kontroli.
Inspektor nie może wykony-
wać czynności, które wykra-
czałyby poza ten zakres.
Wymogi wobec upoważnienia
Ustawa o swobodzie dzia-
łalności gospodarczej okre-
śla wymogi, jakie powinno
spełniać upoważnienie do
przeprowadzenia kontroli
w firmie. Przede wszystkim
musi wskazywać podstawę
KK
Opodatkowanie VAT
niesprzedanych towarów
Ważne! W trakcie trwania kontroli w firmie inspektorzy mogą zmie-
nić się (np. wskutek choroby, śmierci, przejścia na emerytu-
rę, zmiany pracodawcy). Każdorazowo wymaga to wydania
odrębnego upoważnienia i nie może prowadzić do wydłu-
żenia ustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli
– Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz.
60 z późn.zm.), towary własnej produkcji i towary,
które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów,
podlegają opodatkowaniu VAT w przypadku rozwiązania
spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości praw-
nej. Przepisy te stosuje się do towarów, w stosunku do któ-
rych przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku na-
leżnego o kwotę podatku naliczonego. W takim przypadku
podatnicy powinni sporządzić w terminie 14 dni od dnia
rozwiązania spółki spis z natury towarów na dzień rozwią-
zania spółki. Powinni też zawiadomić w terminie siedmiu
dni, licząc od dnia zakończenia spisu z natury, naczelnika
urzędu skarbowego o dokonanym spisie, o ustalonej war-
tości i o kwocie podatku należnego. Podstawę opodatko-
wania stanowić będzie wartość towarów podlegających
spisowi z natury.
prawną przeprowadzonej
kontroli, oznaczenie organu
kontroli, datę i miejsce wy-
stawienia upoważnienia
oraz imię i nazwisko pra-
cownika organu kontroli
uprawnionego do wykony-
wania jej, a także numer je-
go legitymacji służbowej.
Oprócz tego upoważnienie
późniejszy, np. wówczas, gdy
przedsiębiorca zostanie
zmuszony do przygotowania
się do kontroli lub do zgro-
madzenia dokumentów.
Upoważnienie powinno
być opatrzone podpisem
osoby, która go udzieliła,
z podaniem jej stanowiska
lub funkcji, powinno też za-
PODATKI Zapisy w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
Prowadzący kantor zakłada dodatkowe ewidencje
EC
Przedsiębiorcy prowadzący
kantor obok podatkowej
księgi przychodów i
rozchodów muszą założyć
ewidencję wartości
dewizowych.
?
PROBLEM:
Czy dla prawidłowego rozliczenia dochodu z działalności kantorowej
można do księgi przychodów i rozchodów wpisywać na koniec każdego miesiąca
wartość rzeczywiście uzyskanego dochodu z poszczególnych operacji wynikającego
z podsumowania elektronicznej ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych?
JAK TO ZROBIĆ...
Wpisanie w księdze przychodu z działalności kantorowej
Trzeba wykazać łączną
kwotę obrotu
EWA MATYSZEWSKA
ewa.matyszewska@infor.pl
D
la celów podatku docho-
ROZWIĄZANIE:
Kolumna 7 księgi podatkowej jest przeznaczona do wpisywania
przychodów ze sprzedaży wyrobów (towarów handlowych) i sprzedaży usług.
Podatnicy prowadzący działalność kantorową w kolumnie tej wpisują miesięczną
kwotę przychodu (sprzedaży wartości dewizowych) wynikającą z ewidencji kupna i
sprzedaży wartości dewizowych. Natomiast kolumna 10 jest przeznaczona do
wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. W
kolumnie tej podatnicy wpisują miesięczną kwotę zakupionych wartości dewizowych,
wynikającą z ewidencji kupna i sprzedaży wartości dewizowych.
Zatem przychodem z działalności w zakresie sprzedaży i kupna walut jest cała
kwota uzyskana ze sprzedaży walut, a kosztem uzyskania cała kwota
wydatkowana na ich zakup. Nie jest więc możliwe księgowanie na koniec
każdego miesiąca wyłącznie dochodu wynikającego z elektronicznej ewidencji
kupna i sprzedaży wartości dewizowych.
Prowadzę działalność w zakresie dostawy towarów do
klientów na terenie kraju. Jaką stawkę VAT mam zasto-
sować, wystawiając odrębną fakturę uwzględniającą
koszty transportu?
P
odstawę opodatkowania stanowi w tym przypadku ob-
dowego podatnik zobo-
wiązany jest ustalić dochód lub
stratę z prowadzonej działalno-
ści gospodarczej. Dotyczy to
także przedsiębiorców zajmu-
jących się działalnością kanto-
rową. Podatnicy, którzy są wła-
ścicielami kantoru, zazwyczaj
prowadzą podatkową księgę
przychodów i rozchodów. Do-
chodem z działalności u podat-
ników prowadzących księgi
przychodów i rozchodów
jest różnica między przycho-
dem a kosztami uzyskania
przychodu. Przychodem z dzia-
łalności w zakresie sprzedaży
i kupna walut jest cała kwota
uzyskana ze sprzedaży walut,
a kosztem uzyskania cała kwo-
ta wydatkowana na ich zakup.
rót. Obrotem zaś jest kwota należna, pomniejszona
o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość
świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się
o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym
charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę na-
leżną) dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez
podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W opisanym przypadku nie należy odrębnie wystawiać fak-
tury w zakresie kosztów transportu, gdyż koszty te stanowią
element podstawowej czynności. Kwota obrotu powinna być
wykazana łącznie i opodatkowana według stawki właściwej
dla dostawy towaru.
EC
Poza ogólnymi zasadami
prowadzenia podatkowej księ-
gi podatnicy zajmujący się
działalnością kantorową mają
dodatkowe obowiązki. Muszą
bowiem prowadzić również
według zasad określonych
w przepisach prawa dewizo-
wego ewidencję wszystkich
operacji powodujących zmia-
nę stanu wartości dewizowych
i waluty polskiej. Jest to ewi-
dencja kupna i sprzedaży war-
tości dewizowych.
niu ewidencji podatkowej prze-
widziano w zakresie sporzą-
dzania spisu z natury. Zgodnie
z zasadą ogólną spis z natury
powinien być sporządzony
w sposób staranny i trwały oraz
zakończony i zaopatrzony
w podpisy osób w nim uczestni-
czących. Spis powinien zawie-
rać co najmniej: imię i nazwi-
sko właściciela zakładu (nazwę
firmy), datę sporządzenia spi-
su, numer kolejny pozycji arku-
sza spisu z natury, szczegółowe
określenie towaru i innych
składników, jednostkę miary,
ilość stwierdzoną w czasie spi-
su, cenę w złotych i groszach za
jednostkę miary, wartość wyni-
kającą z przemnożenia ilości to-
waru przez jego cenę jednost-
kową, łączną wartość spisu
z natury oraz klauzulę: spis za-
kończono na pozycji..., podpi-
sy osób sporządzających spis
oraz podpis właściciela zakła-
du (wspólników), z tym że przy
prowadzeniu kantoru – spisem
z natury należy objąć niesprze-
dane wartości dewizowe.

Redaktor prowadzący: Ewa Ciechanowska,
(022) 530 40 44, ewa.ciechanowska@infor.pl
www.gazetaprawna.pl, ksiegowosc@infor.pl
INFOR BIZNES Spółka z o.o.
Spółka należy do grupy kapitałowej INFOR PL S.A.
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (022) 530 40 35, (022) 530 40 40, fax (022) 530 40 39
Biuro Reklamy: Biuro Reklamy: Anna Dubrawska, (022) 530
41 04, (022) 530 44 44, fax (022) 530 40 25,
anna.dubrawska@infor.pl
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27,
03-230 Warszawa
Moja
firma
Dodatkowa ewidencja
Podatnik jest zobowiązany
prowadzić podatkową księgę
przychodów i rozchodów rze-
telnie i w sposób niewadliwy.
Zapisy w księdze dokonywane
są w języku i w walucie polskiej
w sposób staranny, czytelny
i trwały, na podstawie prawi-
dłowych i rzetelnych dowodów.
Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów
z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie
prowadzenia podatkowej księgi
przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2003 r.
nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).
Spis z natury
Dla właścicieli kantorów spe-
cjalne zasady przy prowadze-
W kilka osób prowadziliśmy działalność w formie spółki
cywilnej. Niedawno nastąpiło umowne rozwiązanie
spółki, lecz zostały niesprzedane towary. Jakie konse-
kwencje w zakresie podatku od towarów i usług ma ta-
ka sytuacja?
Z
godnie z przepisami ustawy z 29 sierpnia 1997 r.
CZWARTEK
7 SIERPNIA
2008
| nr 154
Moja firma
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
C3
FINANSE Elektroniczne instrumenty płatnicze
Prawa i obowiązki agenta rozliczeniowego
Rozwój rynku płatności elektronicznych nie byłby możliwy
bez udziału agentów rozliczeniowych. Większość umów
zawieranych przez agentów rozliczeniowych i akceptantów
dotyczy transakcji kartami płatniczymi.
cjami, które bank centralny
naszego kraju musi otrzy-
mywać od agentów rozli-
czeniowych, są dane o:
1) liczbie akceptantów,
2) liczbie urządzeń akcep-
tujących elektroniczne
instrumenty płatnicze,
3) liczbie i wartości prze-
prowadzonych transak-
cji,
4) zarejestrowanych pró-
bach przeprowadzenia
i przeprowadzonych
transakcjach mających na
celu naruszenie lub obej-
ście przepisów prawa al-
bo reguł uczciwego obro-
tu.
Dane te publikowane są,
po ich zagregowaniu, przez
Narodowy Bank Polski, mie-
dzy innymi na stronach in-
ternetowych.
nego przez agenta rozlicze-
niowego.
Obowiązki wymiany in-
formacji, które można było-
by nazwać wewnętrznymi-
pomiędzy agentami rozli-
czeniowymi oraz agentami
i wydawcami kart polegają
na zobowiąza-
niu agentów
rozliczeniowych
do wymiany
między sobą in-
formacji o ak-
ceptantach nie-
należycie wyko-
nujących umo-
wy, lub z którymi
rozwiązali z tego powodu
umowę. W przypadku ak-
ceptantów będących osoba-
mi fizycznymi informacjami
tymi są: imię i nazwisko,
numer PESEL, adres za-
mieszkania oraz opis sposo-
bu nienależytego wykony-
wania umowy. W przypad-
ku akceptantów niebędą-
cych osobami fizycznymi:
nazwa (firma), siedziba,
adres, Numer Identyfikacji
Podatkowej oraz opis spo-
sobu nienależytego wyko-
nania umowy.
Ustawodawca określił
także zasady przekazywa-
nia tych informacji wydaw-
com elektronicznych instru-
mentów płatniczych. Należy
podkreślić, że przekazanie
informacji odbywa się jedy-
nie na żądanie wydawcy
skierowane do agenta rozli-
czeniowego.
Platformą wymiany tych
informacji jest system MIG
Akceptanci, funkcjonujący
w ramach Związku Ban-
ków Polskich. Jest to jedna
z baz danych stworzonych
w celu podniesienia pozio-
mu bezpieczeństwa trans-
akcji na rynku finansowym
oraz pewności szeroko po-
jętego obrotu gospodar-
czego.
cie oraz przy uwzględnie-
niu ogólnych zasad profe-
sjonalizmu, rzetelności, sta-
ranności i najlepszej wie-
dzy. Dokument ten wyraź-
nie wskazuje, iż działalność
agentów rozliczeniowych
ma charakter działalności
mami określanymi mianem
przedstawicieli handlo-
wych, czyli tymi podmiota-
mi, które w imieniu agen-
tów rozliczeniowych zajmu-
ją się akwizycją nowych
punktów akceptacji kart
płatniczych. Z uwagi na to,
i elektronizacji
gospodarki funk-
cjonowanie obrotu związa-
nego z kartami płatniczy-
mi, oraz szerzej – innymi
elektronicznymi instru-
mentami płatniczymi, nie
byłoby możliwe bez uczest-
niczenia w tym systemie
podmiotów definiowanych
pojęciem agent rozliczenio-
wy. Termin ten wprowa-
dzony został w przepisach
ustawy o elektronicznych
instrumentach płatniczych.
Podkreślenia wymaga fakt,
iż używana w Polsce defini-
cja jest nieco różna od zna-
czenia przypisywanego an-
gielskiemu terminowi
acquirer używanemu na
określenie podmiotów pro-
wadzących działalność toż-
samą, bądź zbliżoną do
prowadzonej przez agen-
tów rozliczeniowych w Pol-
sce.
Przed analizą pojęcia
agent rozliczeniowy, nale-
ży zauważyć, że obserwo-
wany w Polsce dynamiczny
rozwój rynku płatności
elektronicznych nie byłby
możliwy bez udziału agen-
tów rozliczeniowych. Ce-
lem ich działania jest za-
pewnienie infrastruktury
technicznej i technologicz-
nej do obsługi transakcji
dokonywanych kartami
płatniczymi, jak również
rozwój sieci akceptacji
kart płatniczych.
Artykuł 8 ust. 2 ustawy
o elektronicznych instru-
mentach płatniczych nałożył
na agentów rozliczeniowych
odpowiedzialność za uzna-
nie rachunku akceptanta
kwotą wynikającą z operacji
na zasadach i w terminach
określonych w umowie. Sta-
nowi to jednocześnie zobo-
wiązanie agenta rozliczenio-
wego do zaspokajania rosz-
czeń akceptanta z tytułu
prawidłowo dokonanych
transakcji.
Przepis ten wyraźnie
wskazuje na praktyczną
stronę działalności agenta
rozliczeniowego, jako pod-
miotu pośredniczącego
w procesie zapłaty przy wy-
korzystaniu kart płatniczych
nie tylko od strony technicz-
nej, ale również z punktu wi-
dzenia rozliczeń finanso-
wych. W praktyce zaspoko-
jenie roszczeń akceptanta
poprzez uznanie jego ra-
chunku kwotą od-
powiadającą kwocie
dokonanych trans-
akcji następuje dużo
wcześniej, niż fak-
tyczne rozliczenie
transakcji na ra-
chunku powiąza-
nym z konkretną
kartą płatniczą.
Drugim obowiąz-
kiem ustawowym
agenta rozliczenio-
wego, wskazywa-
nym przez ustawo-
dawcę, jest rozpa-
trywanie reklamacji
dotyczące operacji
kwestionowanych
przez wydawcę kar-
ty (działanie to jest
najczęściej efektem
zgłoszenia reklama-
cji przez posiadacza
karty) w sposób
i terminach określo-
nych w umowie zawartej
z akceptantem.
W przypadku transakcji
dokonanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej
rozpatrywanie reklamacji
przez agenta rozliczeniowe-
go nie może trwać dłużej
niż 90 dni. Odniesienie się
w tym miejscu przez usta-
wodawcę do umowy pomię-
dzy agentem rozliczenio-
wym i akceptantem wskazu-
je, iż jest to, w przypadku
transakcji dokonanej w Pol-
sce, maksymalny termin na
udzielenie odpowiedzi
w procesie reklamacyjnym.
Regulacja ta ma za zadanie
zapewnienie sprawnego
i szybkiego udzielenia od-
powiedzi na reklamację
składaną przez posiadacza
karty.
Drugą grupą obowiąz-
ków ustawowych agentów
rozliczeniowych są obo-
wiązki informacyjne w od-
niesieniu do Narodowego
Banku Polskiego. Informa-
1
mln euro
Wysokość kapitału zakładowego
Działalność agenta rozliczeniowego musi być pro-
wadzona w formie spółki akcyjnej, a kapitał zakła-
dowy nie może być niższy od równowartości w zło-
tych 1 mln euro
ukierunkowanej na zysk,
natomiast w jej ramach nie
są stosowane praktyki nie-
zgodne z zasadami uczci-
wej konkurencji.
Działalność prowadzona
przez agentów rozliczenio-
wych jest też zgodna z wy-
mogami międzynarodo-
wych organizacji kart płat-
niczych.
że działalność tych podmio-
tów ma w dużym stopniu
wpływ na postrzeganie ca-
łego rynku akceptacji kart
widzianego z punktu wi-
dzenia akceptanta, czy też
przyszłego akceptanta, re-
gulacja sposobu współpracy
z takimi podmiotami jest
kwestią o znaczącym cha-
rakterze.
Uchwalający Zasady Do-
brej Praktyki Agentów Roz-
liczeniowych agenci rozli-
czeniowi zadeklarowali, iż
nie współpracują z przed-
stawicielami handlowymi,
których zachowanie szko-
dzi rynkowi, bądź nega-
tywnie wpływa na wizeru-
nek branży, dokładają
wszelkich starań, aby
przedkładane przez ich
przedstawicieli handlo-
wych oferty były jak naj-
bardziej rzetelne, prawdzi-
we i pełne, jak również do-
kładają należytych starań,
aby ich przedstawiciele
handlowi swoją wiedzą, za-
chowaniem oraz wyglądem
pozytywnie wpływali na
wizerunek branży.
Forma organizacyjna
Strona formalna i orga-
nizacyjna prowadzenia
działalności przez agentów
rozliczeniowych również
jest przedmiotem regulacji
ustawowej. System autory-
zacji i rozliczeń prowadzo-
ny może być wy-
łącznie przez agen-
ta rozliczeniowe-
go, co sugeruje
jednocześnie wy-
łączenie możliwo-
ści prowadzenia
tego typu działal-
ności przez inne
podmioty. W za-
kresie rozpoczęcia
działalności i pro-
wadzenia systemu
autoryzacji i rozli-
czeń ustawa
o elektronicznych
instrumentach płat-
niczych wskazuje
na konieczność
analogicznego za-
stosowania przepi-
sów ustawy z 24
sierpnia 2001 r.
o ostateczności
rozrachunku w sys-
temach płatności
i systemach rozrachunku
papierów wartościowych
oraz zasadach nadzoru nad
tymi systemami.
Nie wdając się w szczegó-
łowe interpretacje tych
przepisów, należy jedynie
wskazać, iż fakt rozpoczęcia
działalności agenta rozlicze-
niowego w Polsce, w sytu-
acji gdy podmiot taki nie
jest bankiem, musi poprze-
dzać postępowanie przed
Narodowym Bankiem Pol-
skim, który wyraża, lub nie,
zgodę na prowadzenie
przez agenta rozliczeniowe-
go systemu autoryzacji
i rozliczeń w Polsce (system
podlegający prawu polskie-
mu).
Ustawodawca polski wy-
maga, aby działalność
agenta rozliczeniowego
prowadzona była w formie
spółki akcyjnej, natomiast
kapitał zakładowy agenta
rozliczeniowego nie może
być niższy od równowarto-
ści w złotych 1 mln euro,
obliczanej według średnie-
go kursu ogłaszanego przez
Narodowy Bank Polski,
obowiązującego w dniu wy-
dania zgody na rozpoczęcie
działania systemu autory-
zacji i rozliczeń prowadzo-
Ustawa
o elektronicznych
instrumentach
płatniczych
stanowi,
że agentem
rozliczeniowym
jest bank bądź
inna osoba
prawna, która
zawiera
z akceptantami
umowy
o przyjmowanie
zapłaty przy
użyciu
elektronicznych
instrumentów
płatniczych
Podstawowe zasady działania
Podstawowymi zasada-
mi, jakimi kierują się w pro-
wadzonej działalności agen-
ci rozliczeniowi, jest, przy
nienaruszaniu własnych in-
teresów oraz przy zachowa-
niu tajemnicy handlowej,
wspomaganie się przy
wspólnych przedsięwzię-
ciach, służących rozwojowi
rynku akceptacji kart płatni-
czych, w szczególności
w zakresie wymiany infor-
macji dopuszczonej przepi-
sami prawa.
Zasada ta z jednej strony
jest deklaracją wspierania
działań prorynkowych,
z drugiej zaś strony uzna-
niem konieczności wywią-
zywania się z obowiązków
nałożonych przez przepisy
prawa. Ponadto poprzez
uchwalenie Zasad Dobrej
Praktyki Agentów Rozlicze-
niowych Członkowie Komi-
tetu Agentów Rozliczenio-
wych zadeklarowali, iż bę-
dą dokładać należytych sta-
rań, aby wymieniane,
udzielane i publikowane in-
formacje były rzetelne
i prawdziwe, iż nie będą
rozpowszechniać informa-
cji nieprawdziwych, nierze-
telnych i mogących przyno-
sić szkodę dla rynku, bądź
konkurentów oraz wskaza-
li, iż udzielanie informacji
o warunkach i rodzajach
świadczonych przez nich
usług będzie dokonywane
w sposób zapewniający ak-
ceptantom pełną i rzetelną
informację.
W treści „Zasad...” znaj-
duje się wyraźne wskaza-
nie, iż agenci rozliczeniowi
współpracują wyłącznie
z rzetelnymi akceptantami.
Regulacja ta wyraźnie po-
krywa się z celem stworze-
nia przedmiotowego doku-
mentu i jednoznacznie
wskazuje, iż agenci rozli-
czeniowi zrzeszeni w KAR
będą podejmować działa-
nia na rzecz wykluczania
z rynku nieuczciwych ak-
ceptantów.
W tym dokumencie zna-
lazły się również regulacje
wskazujące na zasady
współpracy prowadzonej
przez agentów rozliczenio-
wych z osobami, bądź fir-
Grupy obowiązków
Ustawa o elektronicznych
instrumentach płatniczych
(art. 2 ust. 1) stanowi, iż
agentem rozliczeniowym
jest bank bądź inna osoba
prawna, która zawiera z ak-
ceptantami umowy o przyj-
mowanie zapłaty przy uży-
ciu elektronicznych instru-
mentów płatniczych. Ozna-
cza to, że zakres
podmiotowy tego pojęcia nie
jest ograniczony jedynie do
podmiotów oferujących ob-
sługę płatności kartami płat-
niczymi, dopuszczając moż-
liwość traktowania jako
agentów rozliczeniowych
również podmioty działające
w obszarze innych elektro-
nicznych instrumentów płat-
niczych. Większość umów
zawieranych przez agentów
rozliczeniowych i akceptan-
tów w Polsce dotyczy akcep-
towania transakcji kartami
płatniczymi.
Obowiązki agenta rozli-
czeniowego można podzie-
lić na następujące grupy:
obowiązki wobec akceptan-
ta i wydawcy, obowiązki in-
formacyjne wobec NBP oraz
obowiązki dotyczące wy-
miany informacji pomiędzy
agentami rozliczeniowymi
oraz agentami rozliczenio-
wymi i wydawcami.
Wymagane dokumenty
Dopełnieniem powyż-
szych regulacji rynku agen-
tów rozliczeniowych w Pol-
sce jest uchwalone również
przez Komitet Agentów
Rozliczeniowych zestawie-
nie dokumentów, które po-
winny być wymagane od
przyszłych akceptantów
przed podpisaniem z nimi
umowy. Sporządzenie tego
zestawienia miało na celu
z jednej strony ujednolice-
nie wymogów co do katalo-
gu dokumentów, które mu-
si przygotować do wglądu
agenta rozliczeniowego ak-
ceptant przed podpisaniem
umowy, jak również wery-
fikacji wiarygodności
i uczciwości przyszłego ak-
ceptanta, co jest działa-
niem, które bezpośrednio
wpływa zarówno na bez-
pieczeństwo, jak i wiary-
godność rynku akceptacji
kart płatniczych.

Samoregulacja rynku
Dokumentami, które za-
wierają reguły funkcjono-
wania na rynku agentów
rozliczeniowych, są doku-
menty opracowywane przez
działający w strukturach
Związku Banków Polskich
Komitet Agentów Rozlicze-
niowych. Dokumenty te nie
mają charakteru ustawowe-
go, są formą samoregulacji
rynku, przyjmowanej na za-
sadzie woli stosowania tych
postanowień w celu wystan-
daryzowania rynku i ustale-
nia panujących na nim stan-
dardów na odpowiednim
poziomie.
Pierwszym z tych doku-
mentów są Zasady Dobrej
Praktyki Agentów Rozlicze-
niowych. Jest to zestawie-
nie zasad postępowania
związanych z działalnością
agentów rozliczeniowych,
które odnoszą się do agen-
tów rozliczeniowych, osób
w nich zatrudnionych oraz
osób, za pośrednictwem
których agenci rozliczenio-
wi prowadzą swoje działa-
nia. Zgodnie ze wskazania-
mi omawianego dokumen-
tu agenci rozliczeniowi kie-
rują się w prowadzonej
działalności przepisami
prawa, zasadami określony-
mi w niniejszym dokumen-

REMIGIUSZ W. KASZUBSKI
dr hab., dyrektor w Związku
Banków Polskich

PISALIŚMY O TYM
W numerze 145 Gazety
Prawnej
omówiona została
problematyka akceptan-
ta–podmiotu, który umożli-
wia posiadaczowi karty,
w kontakcie bezpośrednim
dokonanie rozliczenia z tytułu
płatności za nabywany towar,
lub świadczoną usługę
Ważne!
W przypadku transakcji dokonanych na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej rozpatrywanie reklamacji
przez agenta rozliczeniowego nie może trwać dłużej
niż 90 dni
W
epoce globalizacji
C4
WWW.GAZETAPRAWNA.PL
CZWARTEK
7 SIERPNIA
2008
| nr 154
WŁASNA STRONA W SIECI Domena najwyższego poziomu jest najlepsza – najłatwiej można ją zapamiętać
Kupno domeny – pierwszy krok
Wybór domeny, czyli nazwy strony www, jest dla firmy
kluczowy. Należy wybierać nazwy jak najprostsze i najłatwiejsze
do zapamiętania, ale jednocześnie najlepiej kojarzące nazwę
strony internetowej z jej zawartością.
Jeśli chcemy kupić dome-
nę (np. www.jakasna-
zwa.com lub www.jakasna-
zwa.biz), należy zgłosić się
bezpośrednio do firmy za-
rządzającej domenami, czyli
firmy InterNIC (www.inter-
nic.net) bądź któregokol-
wiek z jej partnerów.
Budowa domeny ma cha-
rakter hierarchiczny – w ob-
rębie domeny najwyższego
poziomu można tworzyć
tzw. poddomeny. I tak w ob-
rębie domeny pl. utworzono
domeny funkcjonalne (np.
www.jakasnazwa.com.pl czy
www.jakasnazwa.org.pl),
domeny regionalne (np.
www.jakasnazwa.opole.pl,
www.jakasnazwa.waw.pl)
oraz domeny rozszerzone,
należące do firm, organizacji
i osób prywatnych. Taką
poddomeną jest np. adres
www.podpis.infor.pl (jest to
poddomena utworzona we-
wnątrz domeny www.in-
for.pl).
DOMENY NAJWYŻSZEGO POZIOMU
Domeny najwyższego poziomu dzielimy na krajowe bądź funk-
cjonalne. Funkcjonalne to:

.edu
(od ang. education – edukacja) – domena instytucji oświa-
towych i naukowych;

.gov
(od ang. government – rząd) – domena agend rządowych;

.mil
(od ang. military – wojskowy) – domena agend wojskowych;

.int
(od ang. international – międzynarodowy) – domena organi-
zacji międzynarodowych;

.com
(od ang. commercial – komercyjny) – domena firm;

cie komunikują się ze
sobą za pomocą adre-
sów IP (adres IP domeny
www.gazetaprawna.pl to:
193.164.157.253). Aby ułatwić
internautom nawigację po
stronach, i by nie było potrze-
by wpisywania ciągów liczb
(adresów IP), stworzono sys-
tem DNS (Domain Name Sys-
tem). Jego zadaniem jest tłu-
maczenie wpisanych nazw na
fizyczny adres IP. Domena in-
ternetowa to więc nic innego,
jak adres w sieci, pod którym
możemy zamieścić własną
stronę internetową (nie ma
możliwości, aby w sieci istnia-
ły dwie takie same domeny).
Nazwa domeny może
składać się wyłącznie z liter,
cyfr bądź kombinacji liter
i cyfr. Dodatkowo dozwolo-
ne jest stosowanie znaku –
(znak ten nie może występo-
wać na początku i na końcu
domeny). Wielkość liter nie
ma znaczenia, tak więc
www.infor.pl, to to samo co
www.InFor.pl.
.org
(od ang. organisation – organizacja) – domena organizacji,
głównie non profit;

.net
(ang. sieć) – domena firm i osób związanych z internetem;

.biz
(skrót od zniekształconego, slangowego am. business – biznes)
– alternatywna domena dla firm i przedsięwzieć komercyjnych;

.name
(ang. – nazwisko) – domena dla osób prywatnych;

.info
(od ang. information – informacja) – domena dla stron in-
formacyjnych;

.mobi
(ang. mobile – sieć komórkowa) – domena stron zaprojek-
towanych dla telefonów komórkowych.
Kto sprzedaje domeny
Najlepszą domeną jest
domena najwyższego po-
ziomu. Dla Polski domeną
najwyższego poziomu jest
każda nazwa kończąca się
.pl (np.www.prawnik.pl;
dla Francji będzie to
www.jakasnazwa.fr itd.).
W Polsce jedyną organiza-
cją sprawującą pieczę nad
domenami jest Naukowa
Akademicka Sieć Kompute-
rowa (NASK). Jeśli chcemy
kupić domenę najwyższego
poziomu, powinniśmy zro-
bić to poprzez NASK lub
jednego z 83 partnerów fir-
my NASK.
CENY W NASK
(obsługa administracyjna i techniczna przez 12 miesięcy)
rodzaj domeny
opłata w złotych (netto)
funkcjonalna, np. com.pl
200
regionalna, np. waw.pl
50
Czy domena jest wolna
Gdy już wymyśliliśmy na-
zwę naszej strony interneto-
wej, sprawdźmy, czy nie zo-
stała ona zarezerwowana już
przez kogoś innego. Można
wejść np. na stronę
www.dns.pl (to strona nale-
żąca do NASK) i sprawdzić,
czy wymyślona nazwa jest
możliwa do rejestracji (w
okno wyszukiwarki wystar-
czy wpisać nazwę, bez
przedrostka www).
Co w sytuacji, gdy okaże się,
że wymyślona nazwa jest zaję-
ta? Niektóre domeny są zare-
zerwowane do dalszej sprze-
daży. Warto sprawdzić, kto jest
właścicielem takiej domeny –
nazwę można po prostu odku-
pić. W sieci jest mnóstwo stron,
na których prowadzone są au-
kcje domen. Na jednej z takich
aukcji doszła do skutku trans-
akcja domeny www.nutki.pl,
która opiewała na kwotę 1,4
tys. zł. Są też do kupienia
atrakcyjne domeny, których
cena wywoławcza wynosi kil-
kadziesiąt, a nawet kilkaset ty-
sięcy złotych (cena wywoław-
cza za adres www.windyka-
cje.pl to 150 tys. zł).

lub do dostawcy usług in-
ternetowych (opcjonal-
nie), który dopełni za nas
formalności.
?
PROBLEM:
Jak zarejestrować domenę internetową
w NASK, a jak u partnerów firmy?
ROZWIĄZANIE:
Rejestracja domeny u partnerów NASK
przebiega praktycznie w ten sam sposób, co
bezpośrednio w NASK (może różnić się formami
płatności lub wnioskami rejestracyjnymi):
1. Poprzez witrynę www.dns.pl użytkownik wypełnia
ofertę elektroniczną, którą wysyła przez internet,
oraz drukuje (wraz z nadanym numerem ID).
2. Po wydrukowaniu oferta, musi być podpisana przez
upoważnione osoby.
3. W ciągu siedmiu dni od daty wygenerowania ID
wydrukowaną i podpisaną ofertę trzeba dostarczyć
do NASK. W jednej ofercie możliwa jest rejestracja
maksymalnie 6 domen.
W NASK płacimy przelewem bądź kartą płatniczą za
pośrednictwem strony www.dns.pl.
JAK TO ZROBIĆ...
Rejestracja domeny w NASK
Rejestrując domenę u part-
nera NASK, na ogół zapłaci-
my mniej niż rejestrując się
w samym NASK-u. Jednak
rejestrując się bezpośrednio
w NASK, obok usługi utrzy-
manie nazwy domeny, użyt-
kownik otrzymuje także ob-
sługę administracyjną i tech-
niczną. W przypadku kupna
domeny u partnera NASK
użytkownik otrzymuje od
NASK utrzymanie nazwy do-
meny, a płatna obsługa admi-
nistracyjna i techniczna reali-
zowana jest już przez partne-
ra (nie przez NASK).
Gdy mamy już wykupioną
domenę, możemy stworzyć
własną stronę www.

Kilka sposobów rejestracji
Gdy już wybraliśmy na-
zwę i wiemy, że można ją za-
rejestrować, kolejnym kro-
kiem jest złożenie za pośred-
nictwem internetu odpo-
wiedniego wniosku do:

firmy zarządzającej dome-
nami najwyższego pozio-
mu (NASK lub Internic);

do partnerów NASK lub
InterNIC;

do urzędu gminy, uczelni
itp., którym NASK powie-
rzył zarządzanie domena-
mi niższego poziomu;
Rozmawiamy z mecenas AGATĄ AMBROZIEWICZ z Kancelarii Baker & McKenzie Gruszczyński i Wspólnicy
Reklama porównawcza nie może wprowadzać w błąd
Reklama porównawcza stanowi
zagrożenie dla konkurenta i dlatego
musi spełniać szczególne przesłanki
określone dla tego typu reklamy
w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji.
grożenie dla konkurenta i dlatego
musi spełniać szczególne przesłan-
ki określone dla tego typu reklamy
w ustawie o zwalczaniu nieuczci-
wej konkurencji (reklama nie może
wprowadzać w błąd, musi w sposób
rzetelny porównywać towary lub
usługi, cechy tych towarów lub
usług – np. cenę, nie może powodo-
wać pomyłek w rozróżnieniu mię-
dzy reklamującym a jego konkuren-
tem, nie może dyskredytować towa-
rów, działalności, znaków towaro-
wych konkurenta oraz w sposób
nieuczciwy wykorzystywać renomy
znaku towarowego lub oznaczenia
przedsiębiorstwa konkurenta.

Oglądając bloki reklamowe emito-
wane przez prywatne stacje telewizyj-
ne, czasami odnosimy wrażenie, że
trwają one dłużej niż oglądany w mię-
dzyczasie film. Czy prawo unijne wpro-
wadza tutaj w ogóle jakieś rygory?
– Zarówno prawo unijne, jak
i ustawa o radiofonii i telewizji
wprowadzają limity dotyczące blo-
ków reklamowych. Dyrektywa
2007/65/WE (nie implementowa-
na jeszcze do polskich przepisów)
zmieniająca tzw. dyrektywę o tele-
wizji bez granic ogranicza czas
nadawania spotów reklamowych do
12 minut na godzinę (obecnie
w ustawie obowiązuje ten sam li-
mit). Należy jednak pamiętać, że do
bloku reklamowego nie wlicza się
czasu przeznaczonego dla sponso-
rów poszczególnych audycji ani cza-
su przeznaczonego przez nadawcę
do promowania własnych audycji.
Zatem jeżeli audycja jest sponsoro-
wana przez trzech sponsorów, a sta-
cja telewizyjna dodatkowo promuje
przez kilka minut w godzinie swoje
audycje, czas, który przeciętny widz
postrzega jako czas reklamowy, jest
znacznie dłuższy. Rzeczywisty czas
bloków reklamowych jest na bieżą-
co monitorowany przez Krajową Ra-
dę Radiofonii i Telewizji przy użyciu
danych udostępnianych przez AGB
Nielsen Media Research. Nie należy
również zapominać o Komisji Euro-
pejskiej, która weryfikuje przestrze-
ganie przepisów unijnych przez
nadawców krajowych i stosuje od-
powiednie w tym zakresie środki
przeciwko państwom-członkom.
Przykładem może być sprawa prze-
ciwko Hiszpanii, której Komisja za-
rzuciła notoryczne przekraczanie
dozwolonego czasu reklamowego
przez hiszpańskich nadawców.

W zeszłym miesiącu ETS orzekł, że
w reklamie porównawczej można użyć
znaku towarowego konkurenta, jeśli
spełnia ona wymogi tego rodzaju re-
klamy (wyrok z 12 czerwca 2008 r.,
C-533/06). Czy oznacza to, że przedsię-
biorcy mogą legalnie próbować koja-
rzyć konkurencję z oferowanymi przez
nią gorszymi produktami?
– Przedsiębiorcy mogą używać
znaków towarowych swoich konku-
rentów w reklamie porównawczej,
która ma na celu wskazanie równo-
rzędności lub przewagi własnej
oferty nad ofertą konkurencyjną.
Takim przykładem może być nie-
dawno emitowana reklama Dosi,
porównująca swoje atrybuty z Arie-
lem. Należy jednak pamiętać, że re-
klama porównawcza stanowi za-
Mimo że polskie prawo wprowa-
dza obwarowania dotyczące reklamy
niektórych produktów (np. piwa),
które nie może kojarzyć się m.in. z re-
laksem i wypoczynkiem, to są one
nieustannie obchodzone. Czy oznacza
to, że kontrola treści reklam jest ilu-
zoryczna?
– Kontrola treści reklam nie jest
iluzoryczna, choć nie można wy-
kluczyć przypadków, w których
emitowane reklamy budzą wątpli-
wości co do ich zgodności z przepi-
sami. W zakresie kontroli reklam
właściwa jest KRRiT, która organi-
zuje badania treści programu tele-
wizyjnego. W przypadku narusze-
nia przepisów ustawy przewodni-
czący KRRiT jest uprawniony do
nałożenia na łamiącego przepisy
nadawcę kary pieniężnej. Dlatego
też nadawcy prowadzą wewnętrz-
ną kolaudację reklam otrzymywa-
nych od reklamodawców i nie do-
puszczają do emisji (w części lub
w całości) tych z nich, które budzą
już na wstępie uzasadnione wątpli-
wości, lub też zdejmują z emisji re-
klamy, które wzbudzają wątpliwo-
ści widzów już po emisji.

Rozmawiał ADAM MAKOSZ
do zaistnienia w internecie
ROBERT DRZAZGOWSKI
robert.drzazgowski@infor.pl
K
omputery w interne-
krajowa.pl
150

[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl