Modelowanie kurs podst.CATIAV5

Modelowanie kurs podst.CATIAV5, Catia(4)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
CATIA V5.
Modelowanie
kurs podstawowy
Spis treści
2
Lekcja 1 Î Wstęp
Witam w cyklu lekcji poświęconych oprogramowaniu
CATIA v5
. Na wstępie chciałbym podziękować
firmie
KOLTECH sp. z o.o
z Raciborza, za pośrednictwem ktrej otrzymaliśmy licencję na
użytkowanie systemu
CATIA v5r6
.
W kolejnych lekcjach postaram się w przejrzysty sposb opisać techniki modelowania oraz służące
do tego narzędzia. Przedstawię sposoby tworzenia modeli bryłowych i powierzchniowych, a także
metody łączenia modelowania bryłowego i powierzchniowego.
CATIA v5 to zintegrowany system CAD/CAM/CAE wspomagający proces tworzenia wyrobu
praktycznie na każdym jego etapie. Bogaty zestaw narzędzi oraz nowoczesne rozwiązania
wspłbieżnego projektowania, symulacji, optymalizacji oraz wytwarzania umożliwiają podniesienie
jakości usług projektowych oraz podnoszą walory użytkowe tworzonych produktw.
Po tym krtkim wprowadzeniu pora przejść do praktyki. Uruchamiamy program poprzez dwukrotne
kliknięcie przedstawionej poniżej ikony.
Rys. 1
Program wygeneruje krtki film urozmaicony ciekawymi efektami dźwiękowymi, po czym zostanie
wyświetlone następujące okno:
Rys. 2
Nie będę na razie opisywał tego okna, ponieważ naukę obsługi programu rozpoczniemy od
poznania modułu służącego do modelowania części. Czytelnicy bardziej zaawansowani być może
stwierdzą, że można projektować bezpośrednio w tym oknie. To prawda, lecz uważam, że lepiej
rozpocząć naukę obsługi programu od poznawania jego poszczeglnych części. A zatem klikamy
Start
w grnym menu i wybieramy kolejno
Mechanical Design
i
Part Design
. Po tych zabiegach
zostanie wyświetlone okno dialogowe podobne do poniższego.
3
 Rys. 3
W lewym grnym rogu wyświetlonego okna widoczne jest drzewo.
Rys. 4
Drzewo to składa się z "korzenia" nazwanego
Part1
- jest to nazwa naszej pierwszej części
(oczywiście nazwę części możemy w każdej chwili zmienić). Kolejne gałęzie drzewa zawierają
kolejne płaszczyzny robocze oparte na kartezjańskim układzie wspłrzędnych. Ostatnią pozycją w
drzewie jest składnik o nazwie
PartBody
. Można w skrcie powiedzieć, że jest to modelowana przez
nas część. Wszystkie operacje przeprowadzane na modelu będą podpinane pod "gałąź"
PartBody.
Rys. 5
Kolejnym elementem wartym uwagi jest umieszczona na środku ekranu rża płaszczyzn.
4
Rys. 6
Jest to graficzna reprezentacja płaszczyzn umożliwiająca łatwe ich wybieranie oraz dokonywanie na
nich odpowiednich modyfikacji, takich jak np. przesuwanie płaszczyzny rwnolegle do danej.
Następny interesujący element to tak zwany kompas umieszczony w prawym grnym rogu ekranu.
Rys. 7
Umożliwia on wykonywanie obrotw lub przesunięć elementu względem ktrejś z osi, np.
wskazanie na kompasie osi X i przytrzymanie lewego przycisku myszy umożliwia przesuwanie
elementu względem tej osi.
Rys. 8
Wskazanie na kompasie łuku, np. pomiędzy osiami XY, umożliwia wykonanie obrotu elementu
względem osi Z.
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl