Moje przedszkole wrzesień-październik, Logopedia, Logopedia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej
z dzieæmi piêcioletnimi
opracowany na podstawie
Programu wychowania przedszkolnego
„Moje przedszkole”
WRZESIEÑ – PA
´
DZIERNIK
Umieszczone w przewodniku metodycznym piktogramy oznaczaj¹:
– zajêcia wynikaj¹ce z realizacji zadañ programowych
– zajêcia wynikaj¹ce z realizacji treœci wychowania zdrowotnego
3
Treœci
programowe
Temat
tygodnia
Dzieñ
tygodnia
Procedury osi¹gniêcia celów
(aktywnoœæ i dzia³alnoœæ
dziecka)
1
2 3
4
TYDZIEÑ PIERWSZY
Poprawne nazywa-
nie cz³onków najbli¿-
szej rodziny:
– wyjaœnienie pojêæ:
dom, rodzina, cz³onek
rodziny, rodzice, ro-
dzeñstwo, dom ro-
dzinny.
Inspirowanie zabaw
tematycznych doty-
cz¹cych rodziny
i domu:
– odtwarzanie w za-
bawie scenek rodzin-
nych.
Poznanie cech wy-
gl¹du zewnêtrznego:
– poprawne nazywa-
nie poszczególnych
czêœci cia³a i okreœla-
nie ich jakoœci, np.:
ciemne w³osy, niebie-
skie oczy, d³uga szy-
ja, delikatne palce itd.
(Program wychowa-
nia przedszkolnego
„Moje przedszkole”,
MAC
EDUKACJA
S.A.
, Kielce 2002, s.:
3, 9).
To ja
1
• Poznanie siebie – To ja.
• Rysowanie swojej postaci.
2
• S³uchanie wiersza L. Igna-
szewskiego Z jednego pude³-
ka.
• Zabawa dydaktyczna Bawi-
my siê kolorami.
3
• S³uchanie wiersza D. Gellner
Nasz dom.
• Wykonanie domków z karto-
nowych pude³ek.
4
• Wykonanie rysunku Moja
rodzina.
• Zabawy przy piosence Ojciec
Wirgiliusz.
5
• Poznanie zapisu swojego imie-
nia.
4
Cele g³ówne
Cele operacyjne
Ksi¹¿ka Piêciola-
tek. Bawiê siê i uczê,
cz. 1, karty pracy
Zajêcia ruchowe
5
6
7
8
TYDZIEÑ PIERWSZY
–zachêcanie do wy-
powiadania siê na
swój temat
–rozwijanie spraw-
noœci manualnej
Dziecko:
–potrafi okreœliæ
wybrane cechy
swojego wygl¹du
–potrafi narysowaæ
postaæ ludzk¹
s. 3
Literatura:
Æwiczenia po-
ranne – zestaw
I (u³o¿one przez
autora).
–poznanie kolorów
–rozwijanie umiejêt-
noœci liczenia
–rozpoznaje i na-
zywa wiêkszoœæ
kolorów
–liczy w zakresie
piêciu
s. 4-5
Zabawa rucho-
wo-naœladow-
cza Rób tak jak
ja (u³o¿ona przez
autora).
–rozwijanie umiejêt-
noœci opisywania
przedmiotów
–rozwijanie umiejêt-
noœci plastycznych
–wie, jak wygl¹da
jego dom
–potrafi wykonaæ
formê przestrzen-
n¹
nr 1
–okreœlanie wygl¹-
du i stopnia pokre-
wieñstwa cz³on-
ków rodziny
–rozwijanie aktyw-
noœci twórczej
–potrafi wymie-
niæ cz³onków
swojej najbli¿szej
rodziny
–potrafi interpre-
towaæ prosty
tekst gestem
i odpowiedni¹
intonacj¹ g³osu
s. 6
–zainteresowanie
czytaniem i pisa-
niem
–zna graficzny za-
pis swojego imie-
nia (drukiem)
s. 7
5
1
2 3
4
• Ozdabianie ramek wizytówek
z imieniem.
TYDZIEÑ DRUGI
Rozwijanie umiejêt-
noœci zgodnego funk-
cjonowania w grupie:
• niezabieranie innym
zabawek,
• nieprzeszkadzanie
w zabawie,
• kulturalne odnosze-
nie siê dzieci do sie-
bie,
– uznawanie wzajem-
nych praw do uczest-
nictwa w zabawach,
zajêciach, rozmowach
z nauczycielem,
– wspólne rozwi¹zy-
wanie sytuacji kon-
fliktowych,
– opiekowanie siê
dzieæmi wymagaj¹cy-
mi pomocy (Program
wychowania przed-
szkolnego „Moje
przedszkole”, MAC
EDUKACJA S.A.
, Kiel-
ce 2002, s. 15).
Znowu
w przedszkolu
1
• Weso³e zabawy w przedszko-
lu.
• Zwiedzanie pomieszczeñ znaj-
duj¹cych siê w przedszkolu.
2
• Opowiadanie D. Niewoli Ko-
lorowe przedszkole – bajka
nie tylko dla dzieci.
• Wycinanie obrysowywanych
konturów d³oni.
3
• Zabawa dydaktyczna Czy
znasz tê baœñ?.
• Nauka piosenki Podajmy so-
bie rêce.
4
• Æwiczenia wspomagaj¹ce ar-
tykulacjê.
• S³uchanie wiersza I. Sucho-
rzewskiej Obra¿alska.
5
• U³o¿enie kontraktu grupowe-
go.
• Poznajemy figurê geome-
tryczn¹ – ko³o.
6
5
6
7
8
–rozwijanie wyobra-
Ÿni
–potrafi ozdobiæ
dany element
TYDZIEÑ DRUGI
–nazywanie emocji
–poznanie pomiesz-
czeñ znajduj¹cych
siê w przedszkolu
Dziecko:
–potrafi nazwaæ
emocje na twa-
rzach przedsta-
wionych na ob-
razkach
–zna pomieszcze-
nia w przedszko-
lu
s. 8
Literatura:
Æwiczenia po-
ranne – zestaw
II (u³o¿one przez
autora).
Zabawa rucho-
wa rozwijaj¹ca
aktywnoϾ
twórcz¹ Do-
tknij (u³o¿ona
przez autora).
–rozwijanie toleran-
cji
–rozwijanie umiejêt-
noœci wycinania
–potrafi byæ tole-
rancyjne
–potrafi wycinaæ
s. 9
–rozwijanie umiejêt-
noœci ilustrator-
skich
–rozwijanie umiejêt-
noœci wokalnych
–potrafi zilustro-
waæ fragment
wybranej baœni
–potrafi œpiewaæ
piosenkê
s. 10
nr 2
–rozwijanie narz¹-
dów artykulacyj-
nych
–integrowanie dzieci
–mówi wyraŸnie
–czuje siê cz³on-
kiem grupy
s. 11-12
–przestrzeganie
ustalonych norm
i umów
–poznanie figury geo-
metrycznej – ko³a
–potrafi prze-
strzegaæ ustalo-
nych regu³
–rozpoznaje ko³a
wœród innych figur
s. 13
7
[ Pobierz całość w formacie PDF ]