Modlitwa według Huny, ■ Równowaga ciała i umysłu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Modlitwa według Huny
Praktykując modlitwę Huny musimy zapomnieć o kaŜdej formie modlitwy, która juŜ znamy, której się
nauczyliśmy. Przedmiotem wiary w tejŜe modlitwie jest pozytywne nastawienie do innych, do siebie, do Boga,
poniewaŜ tylko z taką ufnością moŜna się modlić w sposób pozytywny i oczekiwać pozytywnych rezultatów. W
czasie modlitwy następuje pełny, jasny i jednoznaczny kontakt z naszym WyŜszym Ja.
Modlitwa, o której mowa, jest podstawą róŜnych ćwiczeń, rytuałów oraz metod uzdrawiania. Jest to wspaniała
szansa świadomego kształtowania naszego Ŝycia za pomocą własnej ukierunkowanej ,koncentrującej energii
przy udziale opiekuńczej, inspirującej, boskiej Siły WyŜszego Ja. Dzięki modlitwie nasze Ŝycie staje się
duchowe, poniewaŜ pozwalamy, by nas wspierała nasza Nadświadomość. Tego rodzaju modlitwy są
najpotęŜniejszą Siłą na ziemi. Na skutek świadomego wyboru Średniego Ja, które chce się zwrócić ku boskiemu
Światłu i Mądrości WyŜszego Ja zostaje poruszony potęŜny prąd waŜnych zdarzeń.
Popularna modlitwa wygląda w ten sposób, Ŝe ludzie Ŝądają, wymuszają coś na Bogu, albo teŜ wyrzucają z
siebie pokłady skarg, rozczarowań, frustracji, Ŝalów, pretensji, a nawet sformułowania znamionujące namiastki
klątw i złych Ŝyczeń. W ten sposób zostają wzmocnione jedynie zjawiska i kreacje, których za wszelką cenę
właśnie nie chcą. Podczas formułowania modlitwy naleŜy wiedzieć, czego się oczekuje i co chce się wykreować
na planie fizycznym. Trzeba ugruntować w sobie postawę poczucia niewinności oraz bezpieczeństwa, oraz być
przygotowanym na przyjęcie skutków owej kreacji na poziomie świadomym oraz podświadomym. Skuteczność
modlitw zaleŜy od tego, na ile da się przekonać o tym NiŜsze JA. Natomiast przedmiot oraz cel modlitwy
zalecam zbadać w głębokiej medytacji wciąŜ sprawdzając, czy to o co proszę, słuŜy NajwyŜszemu Dobru
mojemu oraz świata i ludzi (m.in., czy cel jest ekologiczny). Kreacje nieczyszczonego umysłu zazwyczaj
potęgują tylko negatywne doświadczenia.
Moje modlitwy do niedawna wyglądały w ten sposób, Ŝe za wszelką cenę próbowałam przekonać Boga, by
zrozumiał wreszcie, o co mi chodzi i by zaczął spełniać moje zachcianki, które wydawały mi się powaŜnymi
celami. Po długim okresie frustracji i badań swej podświadomości zaczęłam spontanicznie poddawać wszystkie
te lęki i opory działaniu WyŜszego Ja. W modlitwie Huny przekonujemy bowiem podświadomość, by
zaakceptowała tzw. Najlepsze Rozwiązania, które pochodzą z poziomu Nadświadomości. Tutaj tkwił mój błąd,
gdyŜ moja podświadomość nie akceptowała doskonałych rozwiązań. Ona chciała faktów spektakularnych
takich z dnia na dzień. Podczas takiej formy współpracy tylko zamykałam się nie dostrzegając subtelnych
odpowiedzi, które wciąŜ nadchodziły.
Akceptacja rozwiązań z poziomu Boskości wiąŜe się z przyswojeniem nauki pokory. Dlatego tak waŜnym jest
okazywanie głębokiej wdzięczności WyŜszej Jaźni za to, Ŝe znalazła najkorzystniejsze rozwiązania i Ŝe je
materializuje w świecie fizycznym.
Zasada bezwzględnej akceptacji wyników modlitwy obowiązuje równieŜ, gdy powierzamy WyŜszemu Ja cudze
sprawy podczas modlitwy wstawienniczej.
Skuteczna prośba
Średnie Ja przekazuje prośbę NiŜszemu Ja. Ono akceptuje ją, nabiera chęci i energii do realizacji i otwiera się
na inspirację oraz przewodnictwo ze strony WyŜszego Ja, to ono nadaje prośbie moc realizacji. Modląc się
zgodnie z zasadami Wiedzy Tajemnej musimy wytworzyć tak wiele pozytywnych odczuć, jak to tylko moŜe być
związane z pragnieniem zmian, o które prosimy. WaŜnym jest równieŜ tzw. podlewanie nasion jest to
konsekwentne i częste powtarzanie utrwalonych słów modlitwy oraz codzienne wysyłanie utrwalonych słów
modlitwy wraz z ładunkiem many. Brak wiary i zwątpienie zatrzymują proces rozwoju, a „nasienie” nie ma
moŜliwości przybrania fizycznej formy.
W skutecznej modlitwie Huny biorą udział wszystkie nasze 3 Jaźnie. KaŜda z nich musi spełniać właściwą sobie
rolę. Oto jak się to dzieje po kolei:
WyŜsze Ja inspiruje
Średnie Ja podejmuje decyzje i ustala program dla NiŜszego Ja, po czym zachęca do jego realizacji
NiŜsze Ja wykonuje zadania zgodnie ze swą najlepszą wiedzą i programem, jaki dostało
WyŜsze Ja wspomaga jego realizację.
Oto schemat skutecznej modlitwy błagalnej stworzonej przez Kahunów, opracowany przez Leszka śądło:
1. Zbadanie problemu, który polega na sprawdzeniu o co mi chodzi? Czy nie jest to wewnętrznie sprzeczne z
tym, o co się juŜ wcześniej modliłam. Czy przypadkiem nie chcę wyrządzić komuś krzywdy. Czy nie chcę
własnej krzywdy?
2. Odpowiedz sobie na pytanie, czy chcesz rozwiązać ten problem. Jeśli masz w głowie bałagan i nie wiesz,
czego chcesz, módl się o uwolnienie od bałaganu i realizację Boskiego Planu.
3. Odpowiedz, jak rozwiązać ów problem. Jeśli widzisz problem jako rozwiązany przez siebie na swój sposób, to
po co się modlić?
4. Przygotowanie formuły modlitwy (prośby). Całą formułę układaj w czasie teraźniejszym. Dla Boga wszystko
jest teraz. Formuła nie moŜe zawierać negatywnych myśli ani o tobie, ani o kimkolwiek innym
5. Naucz się formuły na pamięć, tak byś mógł ją wypowiadać w kaŜdej chwili bezbłędnie. Teraz następuje
właściwa modlitwa.
6. Koncentracja na temacie, relaks i ładowanie się energią przez głębokie oddychanie (zaleca się stosowanie od
3 do 10 głębokich energetyzujących oddechów)
7. Trzykrotne wypowiedzenie formuły bez zmian i poprawek. Dobrze, gdy powtarzaniu tekstu towarzyszy
wizualizacja to przyspiesza realizację
8. ZAWSZE kończ modlitwę formułą: „cokolwiek się stanie, niech słuŜy NajwyŜszemu Dobru mojemu i innych”
9. Podziękowanie za to ,Ŝe juŜ się to stało
10. Wyjście z medytacji
PowyŜszy schemat skutecznej modlitwy w pełni integruje pracę wszystkich 3 Ja, wyznaczając odpowiednie
formy działania dla kaŜdego z nich po kolei.
Rozwiązywanie problemów wg siedmiu zasad Huny
IKE postrzegaj problem jako rozwiązywalny
KALA uwalniaj napięcie z nim związane (relaks ciała, uwolnienie energii, przebaczenie, jedność ze światem)
MAKIA skupiaj się na rozwiązaniach, ich fragmentach lub ogólnej idei rozwiązania
MANAWA bądź wytrwały i obecny w tym, co robisz
ALOHA odczuwaj radość z procesu rozwiązywania
MANA wierz w swoją moc rozwiązania go
PONO działaj i oczekuj rezultatów
Piotr Jaczewski
"Śpiący Niedźwiedź"
Zasady huny
IKE Świat jest taki, jaki myślisz, Ŝe jest
Ale Ŝeby cokolwiek robić musimy wiedzieć jaki on jest. Kluczem do wszelkiej zmiany jest obserwacja i
uznawanie faktów, zauwaŜanie tego co jest, oraz umiejętność dokonywania rozróŜnień w tym co obserwujemy,
określania tego np. określanie, co jest zdarzeniem(wraŜenia zmysłowe), a co nasza interpretacja tegoŜ
zdarzenia(emocje, myśli).
Siedem zasad huny, teoria trzech jaźni powstały z obserwacji świata i ludzkiego działania, z samoobserwacji i
analizy. ZauwaŜ, ze świadomość, nie jest całością istoty, istnieje jeszcze w tobie jakąś "reszta", "Całość"
"świadomość" = nieświadomość, ta nieświadoma reszta to NiŜsze i WyŜsze Ja w głównym modelu huny. NiŜsze
Ja, związane z ciałem, jest składnicą pamięci, ono przechowuje wzory wszystkich twoich reakcji. Czy je znasz?
Kluczem do poznania jest samoobserwacja i analiza, dodatkowym narzędziem jakie daje Huna jest
"telepatyczna" komunikacja z NiŜszym Ja i innymi aspektami nas samych. Czy rozmawiasz z nim? Dialog
wewnętrzny, świadomie prowadzony, jest po części taka rozmową. Dlaczego po części, bo w zasadzie obejmuje
cala nieświadomość: podświadomość i nadświadomość. Dopiero koncentracja uwagi i zaufanie do siebie,
powodują "wybiórczość" kanału dyskusji.
No dobrze, ale o czym rozmawiać z podświadomością, ano o tym co w niej siedzi, po prostu trzeba analizować
wydarzenia i informacje z naszej pamięci (nie wszystko na raz oczywiście), albowiem Ku zazwyczaj
wychowywali inni ludzie, a nie my sami, i tak na prawdę nie wiemy "ki diabeł w nas siedzi".
No i tu jest kwestia priorytetowa w badaniu siebie, bo aby badać potrzebne nam poczucie bezpieczeństwa w
tym badaniu, zaufanie do tego "diabla", a wręcz polubienie go bez przesadnego poddawania się mu. I tu
wkraczamy w dziedzinę WyŜszego Ja, albowiem skoro jesteśmy od niego nieoddzieleni i ono jest gotowe nam
pomagać, to nie mamy czego się bać( o tym trzeba Ku przekonać!). Co więcej Kane WyŜsze ja jest z załoŜenia
wszystkowiedzące, a zatem o ile działamy w celu zharmonizowania siebie to powinniśmy być całkowicie
szczerzy ze sobą, a docelowo(:)) i z innymi istotami. Prawda, moŜe być względna, ale samookłamywanie się
jest jednym ze źródeł wewnętrznego konfliktu.
Nasze zdolności do wmawiania czegoś sobie moŜemy wykorzystać świadomie tworząc sobie załoŜenia zgodnie z
którymi chcemy Ŝyć i ćwiczyć odpowiadające im postawy w procesie zwanym autosugestią.
Wracamy do Obserwacji, aby rzeczywiście przekonać nasza podświadomość, ze chcemy znać prawdę (pomimo
czasami chwilowego bólu jaki ona powoduje) powinniśmy pokazać Ku, ze rzeczywiście tego chcemy, czyli
nauczyć się praktykować samoobserwacje i pozytywne podejście do doświadczanych zdarzeń, nawet kiedy one
są niemile.
I tu mamy nieocenionego pomocnika Relaks, świadome rozluźnianie się z początku w normalnych, a później w
stresujących sytuacjach, pomaga nam zachować "pozytywna samoobserwacje", która pozwala w końcu
otworzyć się na nowe doświadczenia i nowa percepcje.
Co do tego w jaki sposób nasze myślenie tworzy świat, to spójrzmy na to z 4 perspektyw, sposobów
postrzegania:
świat fizyczny wszystko jest oddzielone moŜe i wydarzenia są niezaleŜne od ciebie, ale od ciebie zaleŜy
stosunek do tych wydarzeń i jak się w nich zachowasz.
świat subiektywny wszystko jest połączone wydarzenia są przyciągane przez twoja energie, a ona zaleŜy od
twojego myślenia.
świat symbolicznywszystko jest symboliczne, rzeczywistość jest snem, jednym z wielu dostępnych zresztą,
wydarzenia, zachowania twoje i innych ludzi są bezpośrednim odbiciem Twoich myśli.
świat holistycznywszystko jest jednością Zdarzenia i świat to twoje myśli czy raczej myśli tego
"wewnętrznego Ja" które jest związane ze świadomością wszystkich istot.
KALA Nie ma granic
Wszystkie granice są iluzją. Nie chodzi o to, Ŝe są nierealne o tym, Ŝe są moŜesz się przekonać np. dotykając
ściany. ZałoŜenie to tyczy się związku granic z naszym postrzeganiem rzeczy są, jakie są. Ścisłe ich
rozdzielenie jest iluzjątworem wewnątrz nas samych.
Iluzja ta moŜe być poŜyteczną, kiedy jest wykorzystywana świadomie, Dzięki tej iluzji mamy np. spokojna
przystań dla naszego umysłu ciało. Nie jest to oczywiście jedyna przystań, bo wszystkie części naszego Ja
maja własne "bezpieczne miejsca" przejawiające się w działaniach, uczuciach, przekonaniach i wyobraŜeniach.
Kwestia tego ze zarówno nasza "osobowość", nasze JA i róŜne (w zaleŜności od zdefiniowania) osobowości, Ŝyją
na prawach iluzji odrębności, a takie wycinki Jedności, choć mogą być bardzo rozlegle, maja w ramach tych
iluzji granice funkcjonalności. Skuteczność jest miara prawdy, a zatem one nie są prawdziwe, a raczej nie do
końca, to nasza własna aktywność obserwowana przez nas samych.
A zatem w poszukiwaniu skuteczności lub sensu Ŝycia (prawdy o Ŝyciu) powinna towarzyszyć nam albo jest
warunkiem integracja naszego wnętrza (przekonań naszych i podosobowości, pozbywanie się iluzji separacji
wewnętrznych), oraz pozbycie się iluzji oddzielności naszego wnętrza od świata zewnętrznego. Mowa o pozbyciu
się w sensie uzyskania zdolności dostrzegania i świadomego wykorzystywania tego połączenia dla naszych
potrzeb.
Pamiętaj, zmiana przekonań i postrzegania(IKE) jest narzędziem, ALOHA szczęście wyznacza kierunek do
którego dąŜymy, A skuteczność(PONO) naszych działań w świecie wewnętrznym i zewnętrznym jest
weryfikatorem. Świadomość "odseparowana" jako iluzja, jest pewną formą postrzegania świata, a postrzeganie
moŜemy zmienić w sposób natychmiastowy, przenosząc naszą uwagę na inne sposoby doświadczania(np.
róŜnica miedzy skupieniem na patrzeniu a słuchaniu), kwestia tego, Ŝeby nasze przekonania(nawyki) przestały
nas wytrącać z tej formy postrzegania, a umoŜliwiać zgodne z naszymi potrzebami przełączanie się pomiędzy
róŜnymi formami tej percepcji("Świadomość szamańska"). Z coraz mniejszych granic w świadomości wywodzi
się zresztą koncepcja czterech światów, ale przyjrzyjmy się jeszcze wnioskom, jakie moŜemy wyciągnąć z
zasady KALA w odniesieniu do "czterech światów":
świat fizyczny wszystko jest oddzielone nie ma granic tego co moŜesz osiągnąć
świat subiektywny wszystko jest połączone mamy nieograniczone zasoby energii do dyspozycji
świat symbolicznywszystko jest symbolicznez ludźmi mamy relacje takie jak z samymi sobą i róŜnymi
wewnętrznymi postaciami(np. wewnętrznymi obrazami tych ludzi), stąd konieczność wybaczania i rozwijania
pozytywnego nastawienia, jako elementu wchodzenia w kontakt z samym sobą.
świat holistycznywszystko jest jednością granice czasem się przydają dzięki nim moŜemy doświadczać
Praktyka mocno związaną z zasadą Kala jest wybaczanie(uwalnianie). Wybaczanie oznacza, Ŝe nie utrzymujemy
w sobie napięć związanych z czymś(osobą, tematem, problemem). Wybaczając relaksujemy ciało po to by
nasza energia przepływała swobodnie i harmonizujemy relację z dana osobą(siec aka, światło), symbolicznie
moŜemy drugiej osobie coś podarować w wizji owoc, kwiat lub inny symbol wdzięczności. Jeśli chodzi o osoby
które nas mocno skrzywdziły i nie moŜemy sobie nawet wyobrazić moŜliwości wybaczenia im, pracujemy z Wja
tej osoby, dziękując mu za cięŜką i niewdzięczną rolę uczestnika tej gry(w kata i ofiarę). W tej koncepcji
widzianego z poziom symboliczny, kaŜde wydarzenie jest wynikiem działania pewnej naszej energii(co nie
oznacza naszej winy), stad zaangaŜowanie innych osób w nieprzyjemne role. Wdzięczność jest wynikiem
uznania świata za pełen sensu, Ŝe niezaleŜnie jak cięŜkie byłyby przeŜycia moŜemy wynieść z nich coś
pozytywnego(choć czasem jest to "tylko" wraŜliwość na innych w podobnych sytuacjach). W przypadku pracy z
problemem, komunikujemy się z tą energia w nas samych, która była zaangaŜowana w problem czy sprawę
równieŜ wyraŜamy jej wdzięczność, moŜemy równieŜ od razu poprosić ją aby przejawiała się w bardziej
pozytywny sposób( "wynegocjować" sposoby tego przejawiania).
I wreszcie wybaczanie oznacza uzyskanie zdolności pozostawania w kontakcie nieodrzucania swojej
przeszłości i traktowania siebie i innych z sympatia i współczuciem. Czasem moŜna to uzyskać utoŜsamiając się
z drugą osobą w celu zrozumienia jakim postrzeganiem i świadomością się kierowała w sytuacji, którą
postrzegamy jako konfliktową, czasem zaś pomaga uświadomienie sobie czym i jak kierowaliśmy się w danej
sytuacji my sami.
MAKIA energia podąŜa za uwagą
A uwaga za energią. Kiedy zaczynamy obserwować naszą uwagę, obserwując siebie okazuje się, ze zaprzątnięta
jest ona całym mnóstwem ciągów skojarzeniowych myśli i emocji, niezwiązanych z chwila obecna, ani z tym co
uwaŜamy za cele i wartości. MoŜemy zauwaŜyć jak te myśli i uczucia, oraz nasze reakcje tworzą zestawy
podosobowości, dobijające się do naszej świadomości, walczące o energie uwagi, od których zaleŜy ich Ŝycie.
Lekarstwem na to zamieszanie moŜe być świadome uŜycie uwagi, Średnie Ja musi zacząć wykorzystywać swoje
zdolności. MoŜemy stwierdzić ze są trzy scenariusze świadomego uŜycia uwagi, prowadzące do integracji
naszego ja:
pogłębiające się skupienie czyli umysł skupiony na jest na pojedynczym wraŜeniu, grupie wraŜeń, nie
dopuszczamy do świadomości niczego innego. Ten scenariusz i następny pozwalają wprowadzić i rozwinąć
poŜądane jakości, w naszym umyśle i Ŝyciu. Element na którym się koncentrujemy powoli nabiera znaczenia,
energii w naszej świadomości i powoli przyciąga uwagę naszych pod osobowości, odbierając im energie i
dostrajając je do przedmiotu naszej koncentracji.
luźne skupienie uwagi zawieszonej na celu czyli umysł rejestruje oprócz przedmiotu koncentracji inne
pojawiające się wraŜenia. Pozwala to dodatków oprócz integracji z celem naszej energii, uzyskać dodatkowe
informacje co do obiektu naszego skupienia, lub jak kto woli odnośnie naszych skojarzeń z obiektem skupienia.
Ta metoda koncentracji w połączeniu z pozytywnymi oczekiwaniami stanowi ćwiczenie opisywane w "Szamanie
Miejskim" pod nazwa Nalu.
pogłębiane rozproszeniestabilizacja umysłu, kiedy pozwalamy naszej uwadze poszerzać się w nieograniczony
sposób, nie pozwalając w Ŝadnej treści zdominować pola naszej uwagi. Prowadzi to do poszerzonych stanów
świadomości, realizacji/ uświadomienia ze wszystko jest połączone, my, nasze podosobowości i otaczający nas
świat.
Samoobserwacja bazuje na dwu ostatnich punktach, jest to luźne skupienie umysłu na nas samych, które
pogłębia się w naturalny sposób przechodząc do staniu stabilnego umysłu, w miarę jak integrowane są róŜne
nieświadome treści. Wskaźnikiem gdzie jest nasza "energia" w tych stłumiona jest to co "odrywa" naszą uwagę,
wytracając nas ze zdolności do pozostawania w kontakcie z naszym obserwatorem i powodując, Ŝe
identyfikujemy się z daną rolą.
MANAWA moment Mocy jest teraz
Istnieje tylko teraz, przeszłości juŜ nie ma, a przyszłości jeszcze nie ma, teraz jest momentem w którym moŜna
cokolwiek zrobić, i w którym istnieje moc robienia czegokolwiek. Kiedy zaczynamy siebie obserwować okazuje
się ze niektóre części naszego ja są zafiksowane na przeszłych i przyszłych wydarzeniach, owocuje to
obniŜeniem naszej zdolności podejmowania decyzji, napięciami w ciele i umyśle, obniŜeniem ilości energii jaka
jest dla nas dostępna/ moŜemy przez siebie przepuścić. Zafiksowanie na negatywnych przeszłych wydarzeniach
powoduje utrzymywanie w ciele fizycznym i subtelnych napięcia, takiego jak w chwili tamtych wraŜeń.
Lekarstwem jest na to jest wspominanie przyjemnych chwil w celu stymulacji rozluźnienia oraz uzdrawianie
wspomnień i wzorów z przeszłych sytuacji.
Zafiksowanie na przyszłości, powoduje reakcje na wydarzenia, które jeszcze nie nastąpiły i równieŜ napięcie
mięśniowe, lekarstwem na negatywne wizje przyszłości jest zmiana nastawienia i oczekiwanie przyjemności.
Rozwijajmy zatem bycie w teraz(nie mylić z myśleniem o teraźniejszości). Lecz co to znaczy, w naszym
subiektywnym świecie teraz, to moment funkcjonowania naszej świadomości, a zatem kiedy jesteś skupiony to
jest "teraz", a kiedy nawykowe(KU) myśli lub emocje lub odczucia kierują twoja uwaga i gubisz w nich swoja
przytomność, tracisz teraz i tracisz moc. MoŜemy świadomie powracać do bieŜącej chwili uznając wciąŜ jej
waŜność lub np. traktując kaŜdą sytuacje jako przygodę, w której moŜemy odkryć coś nowego.
ALOHA Kochać znaczy być szczęśliwym z...
Radosne dzielenie się energia oddechu Ŝycia.
Duch Aloha to podstawowa zasada huny, wynika z niej ze kiedy jesteśmy szczęśliwi jest to równoznaczne z
swobodnym przepływem naszej energii, z poczuciem wewnętrznej mocy(zaufania i pewności siebie) i miłości
doświadczanej na dowolnym poziomie. Z punktu widzenia czterech światów Duch Aloha wyraŜa się jako nasze
istnienie(Ŝycie i świadomość) , róŜnorodność zjawisk w świecie fizycznym, w świecie energii jako jej przepływ i
nieustanna "gra energii", w świecie symbolicznym, jako zdolność do reprezentowania jednego elementu przez
drugi, a patrząc perspektywy duchowej(holistycznej) wszystko, co istnieje jest szczęściem, miłością, te cechy są
zawarte w samej świadomości bycia. Jednym z najciekawszych w sposobów wzmacniania tego jest
błogosławienie, wyraŜanie uznania i pomyślnych oczekiwań. Ma ono równieŜ taką zaletę, Ŝe wzmacnia w nas i
naszym świecie cechy, które błogosławimy. Poza tym błogosławienie zakotwicza nas w teraźniejszości i jest
jednym z elementów ułatwiających nam zmiany zaczynają się one od uznania dla tego, co jest, a w przypadku
kiedy to co widzimy nam nie odpowiada uznania moŜliwości dokonania zmiany.
Brak szczęścia(choroba, nieprzyjemne wraŜenia) wiąŜe się z wycofania naszej energii i zaangaŜowania z danej
sytuacji stresem doświadczanym na dowolnym poziomie: długotrwałym stresem fizycznym(napięcia fizyczne
w ciele), emocjonalnym, mentalnym lub duchowym. Szamanizm hawajski podaje 7 głównych przeszkód w Ŝyciu
i w snach, będących zresztą przeciwieństwem pozytywnych mocy wyraŜanych przez zasady szamańskie. Są to:
pouli (ignorancja), haiki (ograniczenie), hokai (zamęt), napa (ociąganie się), inaina (gniew), weli (lęk) i kanalua
(zwątpienie). "Receptą" na uzdrowienie i szczęście jest rozwój pozytywnych zdolności(wartości)
reprezentowanych przez zasady szamańskie: ike (świadomość), kala (wolność), makia (skupienie), manawa
(wytrwałość), Aloha (miłość), mana (pewność), pono (mądrość).
Innym znaczeniem Aloha odnoszącym się juŜ bezpośrednio do świata energii jest "radosne dzielenie się
oddechem Ŝycia", odnosi się to do tego, Ŝe kiedy energia przepływa w dwie strony, rezonując pomiędzy nami a
światem odczuwamy szczęście. To pobudzenie u osób posiadających duŜe wewnętrzne napięcia moŜe
powodować to nieprzyjemne uczucia kiedy pod wpływem wzmocnionego przepływu napięcia te są uwalniane, a
w ekstremalnych sytuacjach huśtawkę emocjonalna. Po prostu bloki zamiast być uwalniane są wzmacniane,
pomóc moŜe wzmoŜona koncentracja na szczęściu , lub bezpośrednia praca nad uwalnianiem(KALA).
MANA Cała moc pochodzi z wnętrza
Podczas samoobserwacji moŜemy się przekonać, Ŝe całość sposobu w jaki postrzegamy świat, źródło ma w
naszym wnętrzu, w sposobie naszego postrzegania. W pewien sposób rzeczywistość wewnętrzna i zewnętrzna
jest ekranem, na który rzutujemy nasze własne treści, niejako rozpoznając je na nowo..
Mechanizm ten jest naturalny, opiera się on na naszej(a w sumie naszego mózgu) zdolności rozróŜniania
aspektów doświadczeń, i zapamiętywania szczegółów oraz uogólnień(powiązań) z nimi związanych. W ten
sposób w naszej pamięci tworzą się mniej lub bardziej połączone wzorywyobraŜenia, z którymi nieustannie
porównujemy to, co mamy przed sobą i wywołujemy dzięki temu kolejne skojarzenia np ruchowe robimy coś.
Proces porównywania dzieje się dzięki aktywności naszej świadomości, sposobu w jaki kierujemy uwagą,
najlepszy przykład to opisujący to proces powstawania złudzeń optycznych przy trójwymiarowych obrazkach
kierujemy na cos uwagę, w określony sposób ustawiając oczy i mamy obraz ...inaczej mówiąc nasza
"podświadomość" w szeregu plamek rozpoznała wykorzystując te wzorce widzenia jakie mamy obraz i pojawił
się przed naszymi oczami(a w praktyce pewnie gdzieś w naszym mózgu) odpowiadający mu obraz. Opisując ten
proces wg perspektywy czterech światów: z całościowego wraŜenia(świat Holistyczny) rozpoznajemy
poszczególne fragmenty (świat symboliczny) i odczuwamy je dzięki temu(świat subiektywny) i to tworzy nasze
rzeczywiste doświadczenia(świat rzeczywisty). Z tym, ze w załoŜeniach szamańskich proces ten odnosi się do
całości naszego świata, sposób w jaki doświadczamy ma związek z tym czego doświadczamy, jakie sytuacje
zewnętrzne są wokół nas. Stąd zmieniając swoje działania, uczucia i przekonania i nastawienie moŜemy zmienić
zdarzenia w naszym Ŝyciu, tyczy się to równieŜ wytworzenia nowych doświadczeń(sytuacji). Zaufanie(pewność)
do tego co się robi i co się dzieje wokół nas, jest naszym kapitałem wzmacniając je stajemy się bardzie pełni
obecni w tym co robimy, uznajemy waŜność pewnych zasad(rzeczy, symboli), ukierunkowujemy swoją uwagę,
uczucie, energie i dajemy sobie moŜliwość działania.
MANA jest słowem oznaczającym moc i najczęściej kojarzonym z bioenergią(załoŜenie z drugiego poziomu),
często słyszy się w hunie, Ŝe do uzdrawiania i modlitwy potrzeba "duŜo energii", kiedy nasza energia jest
wzbudzona(zwiększony przepływ), objawia się to zrelaksowaniem, połączonym z pewną ekscytacją i wyostrzoną
świadomością sensoryczną. Równolegle maleje dialog wewnętrzny i wzrasta obecność i poczucie jedności z tym
czego doświadczamy i na co kierujemy uwagę. Jest to stan intensywnego kontaktu z nasza podświadomością.
Warto wspomnieć, Ŝe w stanie tym wzrasta nasza podatność na sugestie stąd mamy tendencje do urealniania
pewnych przeŜyć zwłaszcza związanych z innymi poziomami doświadczania(np wizje) , tą tendencje
wykorzystuje się w praktyce, by przekonać siebie lub kogoś o czymś(kiedy wierzymy potrafimy być bardziej
przekonujący), lub się czegoś nauczyć np. w grupach poziom energii się podwyŜsza i łatwiej zapamiętujemy
przy takim samym poziomie skupienia.. Niestety ten sam mechanizm nieuświadomiony wykorzystywany jest
jako element "kontroli umysłu" w większości sekt. Druga właściwością tego stanu jest tendencja do łatwiejszego
wczuwania się, jednoczenia z wybranymi obiektami( na które zwracamy uwagę). MoŜna to wykorzystać do
wzmacniania wzorów i zdolności z dowolnego poziomu , natomiast warto równierz pamiętać o tym, Ŝe mamy
wtedy zwiększona tendencje do "brania wszystkiego do siebie" czyli np. słysząc "o tragedii xa" czy o
"cudownym uzdrowieniu ya" odruchowo pojawiają się wyobraŜenia o tym stanie związane z nami( wstawiamy
siebie w miejsce xa czy ya). MoŜna to wykorzystać do zwiększenia swojej motywacji, warto jednak pamiętać,
kiedy spotykamy się z tym sposobem motywowania z zewnątrz, Ŝe sami ustalamy granice tego, co nas dotyczy
i co jest waŜne(w sensie emocjonalnym, ale nie tylko).
Spójrzmy na zastosowanie tej zasady z punktu widzenia czterech światów:
1. Z naszych przekonań i wyobraŜeń czerpiemy moc do działania, sami wewnątrz siebie urealniamy i
odrealniamy przekonania (np. waŜność czy niewaŜność jakiejś idei dla nas).
2. W naszym wnętrzu mamy kontakt, ze źródłem wszelkiej energii. Sami określamy czy i na ile zewnętrzne
energie są dla nas realne. w pewien sposób świat energii jest jednym ze snów o świecie jest ulotna metaforą
symbolem czegoś co się dzieje w nas lub poza nami.
3. Sami interpretujemy to co widzimy, co doświadczamy, w dodatku: wszystko co postrzegamy z perspektywy
wizji (czyli wyobraŜeń) ich treść pochodzi z naszego wnętrza, najlepszy przykład treść snów sny mogą
informować o czymś czego nie znamy, jednak forma pochodzi wyłącznie od nas Sen składa się z elementów
które znamy, nawet jeśli są połączone w niezwykły sposób.
4. W nas samych tkwi zdolność do postrzegania i doświadczania jedności ze światem.
PONO Skuteczność jest miarą prawdy
Rzeczywistość zewnętrzna wynika z wewnętrznych snów to inny sposób wytłumaczenia tej zasady. Wszystko
bierze początek z wewnętrznych wzorów, wizji to one nas motywują do działania, a w szamańskiej wizji świata
są równieŜ czynnikiem pośredniczącym między nami a sytuacjami zewnętrznymi, moŜna to sformułować
inaczej: dzieje się nam to w, co wierzymy Ŝe będzie się dziać. W tej koncepcji subiektywny odbiór świata, jest
taka samą, równouprawnioną z "obiektywną" wizją rzeczywistości. Nie oznacza to, Ŝe przeŜycie wewnętrzne ma
przewagę, czy jest czymś lepszym jest ono narzędziem do podwyŜszania skuteczności naszych działań.,
sposobem na rozwijanie elastyczności w podejściu do spraw codziennych.
Modlitwa huny, róŜne formy wewnętrznego oddziaływania na rzeczywistość (czy to wewnętrzna czy zewnętrzną)
najlepiej traktować jako element uzyskiwania wewnętrznej równowagi i budowania pozytywnego
nastawienia(gotowości do podejmowania działań) np. róŜne formy uzdrawiania wewnętrznego nie zwalniają z
konieczności wizyt u lekarza, czy zasięgnięcia porady u psychologa czy psychoterapeuty, choć efekty jakie
moŜna uzyskać często mogą zadziwić. Według szamanów, zmiany w świecie subiektywnym bezpośrednio
oddziałują na zewnętrzny świat, skuteczność takich działań zaleŜy od poziomu mocy(zaufania) oraz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]