Modernizacja i budowa

Modernizacja i budowa, 4 najlepsze z chomika misdescargas

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
systemy transportowe6/200456Jolanta ŻurowskaModernizacja i budowaukładu kolejowego w obszarzeKraków Muszyna ZakopaneObszar Kraków Muszyna Zakopane ma unikalne waloryprzyrodnicze, turystyczne i uzdrowiskowe. Transportkolejowy, zwłaszcza w obszarach górskich, ma olbrzymišprzewagę nad transportem samochodowym w zakresieochrony rodowiska. Jest on również mniej wrażliwy nawystępujšce w tym rejonie zmienne i trudne warunki atmosferyczne.Przeniesienie przewozów osób i towaróww tym obszarze na kolej zmniejszy koszty zewnętrznetransportu, wypadkowoć w transporcie drogowym orazzwiększy mobilnoć społeczeństwa. Istniejšca infrastrukturakolejowa i jej zły stan techniczny nie pozwalajš wykorzystaćtych walorów. Linie kolejowe wymagajš pilniekapitalnego remontu. Jednak nawet kosztowny remontnie poprawi standardów eksploatacyjnych. Jedynie modernizacjalinii i budowa brakujšcego połšczenia pozwolšna poprawę konkurencyjnoci transportu kolejowego i aktywizacjęprzewozów kolejowych w tym obszarze.Rys historyczny projektów rozbudowy sieci kolejowejna południe od KrakowaInwestycja rozwoju sieci kolejowej z Krakowa na południe Małopolskima już swojš długoletniš historię. Już na poczštku XIX w.Austriacy planowali budowę odcinka Podłęże Piekiełko, skracajšcegolinię kolejowš z Wiednia do Krakowa [9]. Planom tymprzeszkodziła I wojna wiatowa.Dokumenty z okresu międzywojennego wiadczš o dużym zainteresowaniuówczesnych władz powiatu sšdeckiego tym projektem.W publikowanych w latach trzydziestych projektach pojawiłasię koncepcja nowej linii do Zakopanego trasowanej wzdłuż dolinyRaby [6].Po II wojnie wiatowej do projektu rozbudowy sieci kolejowejna południe od Krakowa wrócono na poczštku lat siedemdziesištych.W opracowaniach Centralnego Orodka Badań i RozwojuTechniki Kolejnictwa (COBiRTK, obecne CNTK) w ramach tematunr 3070/16 Studium kierunkowe infrastruktury komunikacyjnej regionuZakopanego przewidywano budowę nowego odcinka jednotorowejlinii, łšczšcego najkrótszš drogš istniejšce linie: KrakówWieliczka i Chabówka Nowy Sšcz na odcinku KasinaWielka Tymbark. Koncepcja ta zakładała rozgałęzienie linii,w rejonie Szczyrzyc i jej połšczenie z istniejšcš liniš ChabówkaNowy Sšcz odcinkiem do Kasiny Wielkiej (kierunek Chabówka)i odcinkiem do Tymbarku (kierunek Nowy Sšcz). Prace studialnezakończyły się opracowaniem Koncepcji rozwoju transportu kolejowegona lata 19761998. Na przełomie lat 70. i 80. dokonanojuż nawet rezerwacji odpowiednich terenów w planach miejscowychgmin ówczesnych województw krakowskiego i nowosšdeckiego.W 1981 r., na zlecenie Południowej DOKP, Biuro ProjektówKolejowych wykonało opracowanie Koncepcja nowej linii kolejowej,odcinek Podłęże Szczyrzyc, z włšczeniem do linii ChabówkaNowy Sšcz, a w 1990 r. opracowanie Podłęże Piekiełko budowaodcinka linii kolejowej studium przewozowo-ekonomiczne.Opracowania te zawierajš warunki techniczno-eksploatacyjnei charakterystyki przewozów na istniejšcych liniach Tarnów Muszyna,Skawina Zakopane i Chabówka Nowy Sšcz, wariantowepropozycje przebiegu projektowanego odcinka Podłęże Piekiełkoz odgałęzieniem do Mszany Dolnej, analizę porównawczš proponowanychwariantów z punktu widzenia skrócenia odległocii czasów jazdy oraz kosztów (na podstawie [8]).W podpisanej 1 lutego 1991 r. w Genewie Umowie o ważniejszychmiędzynarodowych liniach transportu kombinowanegoi obiektach towarzyszšcych (umowa AGTC) oznakowano linię KrakówTymbark Nowy Sšcz Muszyna jako cišg C30/1, czyliodgałęzienie korytarza E 30 Drezno Lwów.Prace nad projektem modernizacji połšczenia Kraków Zakopanenabrały tempa w zwišzku z inicjatywš Zakopanego organizacjiZimowych Igrzysk Olimpijskich, która była wynikiem pochlebnychopinii po zorganizowanej w 1993 r. Zimowej Uniwersjadzie.Powołanie przez gminy: Zakopane, Kraków, Nowy Targ, Szczyrk,Poronin i Kocielisko w 1995 r. na podstawie prawa samorzšdowegoKomitetu Kandydatury pod nazwš Zimowa Olimpiada Zakopane2006, spowodowało zaktywizowanie całego rodowiskatransportowego.W czerwcu 1996 r. Stowarzyszenie Inżynierów i TechnikówKomunikacji (SITK) Oddział w Krakowie zorganizowało konferencjęnaukowo-technicznš Problemy transportowe zwišzane z organizacjš Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2006 r. Materiały z tejkonferencji zawiera Zeszyt Naukowo-Techniczny nr 45 OddziałuSITK w Krakowie. Wygłoszone na konferencji referaty [4, 7, 9, 10]poruszały temat budowy nowego odcinka linii kolejowej skracajšcegotrasę na linii Kraków Zakopane oraz na linii Kraków Krynica(na tym etapie przygotowań brano pod uwagę lokalizację zawodówsaneczkowych w Krynicy).We wrzeniu 1996 r. Dyrekcja Generalna PKP w programiemodernizacji infrastruktury PKP ujęła na lata 20002010 budowęlinii kolejowej Kraków Tymbark, jako fragmentu międzynarodowegocišgu transportu kombinowanego nr C 30/1.W listopadzie 1996 r., na zlecenie Biura Strategii i RestrukturyzacjiDyrekcji Generalnej PKP, zespół pod kierunkiem prof.A. Rudnickiego z Politechniki Krakowskiej opracował Wstępnestudium obsługi transportem kolejowym obszaru cišżšcego dokompleksu miejscowoci potencjalnej zimowej olimpiady ZAKOPANE2006 [8]. W opracowaniu tym scharakteryzowano istniejšcšinfrastrukturę, przewozy osób i towarów oraz zaproponowanodwa warianty rozbudowy sieci kolejowej w tym obszarze: budowęsystemy transportowe6/200457odcinka Wieliczka Mszana Dolna lub Podłęże Piekiełko/MszanaDolna. Załšczono również zestawienie nakładów wraz z harmonogramemrealizacji inwestycji.W 1997 r. w przygotowanym przez Orodek Badawczy EkonomikiTransportu opracowaniu Wstępny program inwestycyjny dlanowych linii PKP cišg transportowy AGTC nr C 30/1: KrakówTymbark Nowy Sšcz Muszyna granica państwa został ujętyw wykazie linii ważnych z punktu widzenia połšczeń międzynarodowychoraz polskich zobowišzań międzynarodowych.W marcu 1998 r. włoska firma TEAM Engineering S.r.I przekazałastronie polskiej wykonany ze rodków finansowych przyznanychprzez Rzšd Republiki Włoskiej Projekt wstępny nowej liniikolejowej Podłęże Piekiełko oraz modernizacji linii ChabówkaMszana Dolna Tymbark [6]. Projekt ten przewiduje budowę nowejlinii Podłęże Szczyrzyc Limanowa z odgałęzieniem SzczyrzycMszana Dolna.Również w 1998 r. zespół pracowników Politechniki Krakowskiejpod kierunkiem prof. W. Czyczuły, na zlecenie Biura Inwestycji,Techniki i Rozwoju Południowej DOKP, opracował Studiumrozpoznawcze ze wstępnym trasowaniem linii kolejowej KrakówTymbark z zapewnieniem warunków umowy AGTC [1]. W opracowaniutym okrelono prognozy potoków pasażerów i ładunków na2005 r. i 2015 r., przestawiono przebieg tras nowych linii (WieliczkaMylenice Mszana Dolna i Podłęże Tymbark/MszanaDolna), oszacowano nakłady inwestycyjne, uogólnione kosztyeksploatacyjne oraz korzyci wraz z podstawowš analizš ekonomicznši finansowš. Do dalszych studiów zarekomendowano korytarzWieliczka Mylenice Mszana Dolna. Dla przejcia naSłowację zaproponowano budowę linii Nowy Targ JurgówPodspady (stacja graniczna) Tatrzańska Dolina Spiska Bela.W sierpniu 1998 r. w siedzibie MKOl w Lozannie zostały złożone3-tomowe Akta Kandydatury Zakopanego jako GospodarzaXX Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2006 r. W tomie III [12],zarówno w rozdziale omawiajšcym Temat 14. Transport, jaki w końcowych wnioskach uwzględniono modernizację i budowęlinii kolejowej w ramach Programu Zrównoważonego RozwojuRegionu. W czerwcu 1999 r., na 109 Sesji MKOl w Seulu, na GospodarzaXX Zimowych Igrzysk Olimpijskich wybrano włoskiemiasto Turyn. Mimo tego historia rozbudowy sieci kolejowej miałacišg dalszy.Opublikowany 15 padziernika 1999 r. Raport Komisji Europejskiejwymienia linię kolejowš Podłęże Nowy Sšcz Muszynajako linię wspomagajšcš europejskš sieć kolejowš. Budowanowej linii została również okrelona zadaniem strategicznymw opracowanej przez MTiGM w 1999 r. Polityce transportowej.7 lipca 2001r. podpisano w Mangalii (Rumunia) Memorandumw sprawie współpracy w celu modernizacji i rozwoju linii kolejowejGdańsk Constanca. Stronami porozumienia byli szefowiekolei Rumunii (CFR), Polski (PKP S.A.), Słowacji (ZSR)i Ukrainy (Uz). Porozumienie to dotyczy zasad rozwoju linii kolejowejGdańsk Warszawa Kraków Muszyna (Polska) PlawecCierna nad Tisou (Słowacja) Czop Djakovo (Ukraina)Halmeu Dej/Oradea Teius Braszow Bukareszt Constanca(Rumunia) majšcego na celu wzrost konkurencyjnychprzewozów pasażerskich i towarowych na osi północpołudnieoraz integrację wymienionej linii łšczšcej Morze Bałtyckie z MorzemCzarnym w ramach paneuropejskiej sieci transportowej.W 2001 r. włoska firma TEAM Engineering S.r.I przekazałastronie polskiej Projekt modernizacji odcinka Piekiełko StarySšcz oraz Stary Sšcz Muszyna, który był kontynuacjš wczeniejopracowanego przez tš firmę Projektu wstępnego nowej liniikolejowej Podłęże Piekiełko oraz modernizacji linii ChabówkaMszana Dolna Tymbark. Wykonanie tego projektu było równieżfinansowane przez Rzšd Republiki Włoskiej [6].W 2001 r. firma GIBB (Polska) opracowała Studium Wykonalnoci modernizacji i uzupełnienia układu kolejowego w obszarze:Kraków Nowy Targ Muszyna Zakopane wraz z przejciem naSłowację [3], które zawiera analizę technicznš, organizacyjnš,finansowš i ekonomicznš usprawnienia infrastruktury kolejowejwraz z ocenš oddzia... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl