Morskie hydrotech, Uprawnienia budowlane, Ustawy, akty prawne, Rozporządzenia Prawo budwlane

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 1 czerwca 1998 r.
w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich
usytuowanie.
(Dz. U. Nr 101, poz. 645)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996
r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146 poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr
22, poz. 118) zarządza się, co następuje:
Dział I
Przepisy ogólne
§ 1.
1. Rozporządzenie określa warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle
hydrotechniczne, ich usytuowanie na działce budowlanej oraz zagospodarowanie działek, w tym także akwenów i
terenów przeznaczonych pod zabudowę tymi budowlami.
2. Warunki techniczne mają zastosowanie także do poszczególnych elementów konstrukcyjnych stoczniowych
konstrukcji hydrotechnicznych.
3. Przy zachowaniu przepisów Prawa budowlanego oraz odrębnych ustaw i przepisów szczególnych, a także
wymagań Polskich Norm, warunki, o których mowa w ust. 1, zapewniają:
1) bezpieczeństwo konstrukcji w zakresie nośności i stateczności,
2) bezpieczeństwo pożarowe,
3) bezpieczeństwo użytkowania,
4) warunki użytkowe, odpowiednie do przeznaczenia różnych typów budowli.
4. Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o ustawie, rozumie się przez to ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. -
Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr
88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118).
§ 2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) akwatorium - rozumie się przez to zespół wszystkich wydzielonych obszarów akwenów portów albo przystani
morskich otoczonych budowlami morskimi, wraz z awanportem, kanałami i basenami,
2) akwenie - rozumie się przez to wszelki obszar pokryty wodą,
3) analizie nawigacyjnej - rozumie się przez to szczegółową analizę zagadnień manewrowania statkiem podczas
jego podchodzenia i dobijania, a także odchodzenia od budowli morskiej oraz wejścia i wyjścia z basenu
portowego i z portu,
4) awanporcie - rozumie się przez to akwen portowy, znajdujący się wewnątrz portu, oddzielony falochronami od
morza terytorialnego, przeznaczony do wykonywania manewrów przez jednostki pływające wchodzące do portu
i wychodzące z niego, a także do przekształcenia oraz zmniejszenia wysokości i oddziaływania fal morskich,
5) basenie portowym, stoczniowym, remontowym albo wyposażeniowym - rozumie się przez to odpowiednio
akwen portowy, stoczniowy, remontowy lub wyposażeniowy, otoczony nabrzeżami albo innymi budowlami
morskimi, przy których odbywa się postój i przeładunek towarów albo budowa, remont lub wyposażanie statków,
6) morskiej budowli hydrotechnicznej, zwanej dalej "budowlą morską" - rozumie się przez to budowlę nawodną lub
podwodną, wznoszoną:
a) na morzu terytorialnym,
b) na morskich wodach wewnętrznych,
c) na lądzie, lecz w rejonie bezpośredniego kontaktu z akwenami morskimi, czyli w pasie technicznym
nadbrzeżnego pasa wybrzeża morskiego,
d) w portach i przystaniach morskich,
która wraz z instalacjami, urządzeniami budowlanymi związanymi z tą budowlą, urządzeniami technicznymi
oraz innym celowym wyposażeniem niezbędnym do spełniania przeznaczonej mu funkcji stanowi całość
techniczno-użytkową,
7) dalbach oraz samodzielnych urządzeniach cumowniczych, cumowniczo-odbojowych i odbojowych - rozumie się
przez to samodzielne konstrukcje jednopalowe, wielopalowe albo ramowe, zapuszczane w dno akwenu i służące
do przejęcia obciążeń od statku dobijającego lub przycumowanego do budowli morskiej, posadowione poza
zasadniczą konstrukcją budowli morskiej oraz wyposażone w urządzenia cumownicze i odbojowe,
8) falochronie - rozumie się przez to budowlę morską osłaniającą całkowicie lub częściowo akwen przybrzeżny,
głównie w portach i przystaniach morskich, a także brzeg morski przed działaniem fal morskich,
9) jednostce pływającej - rozumie się przez to dowolny statek wodny,
10) kierownicy - rozumie się przez to urządzenia odbojowe służące do ochrony statków wchodzących do wąskich
wejść,
11) linii cumowniczej - rozumie się przez to linię na akwenie, wyznaczającą styk burty jednostki pływającej z
urządzeniami odbojowymi budowli morskiej, przeznaczonej do cumowania jednostek pływających,
12) molo - rozumie się przez to wysunięty w morze, prostopadle albo ukośnie do brzegu, pomost albo nasyp ziemny
obramowany nabrzeżami, przystosowany do obsługi statków oraz ruchu pojazdów albo ruchu pieszego lub do
obsługi jednostek sportowych i statków pasażerskich,
13) nabrzeżu - rozumie się przez to budowlę morską tworzącą obudowę brzegu akwenu portu albo przystani morskiej,
przeznaczoną do postoju i przeładunku jednostek pływających, celów komunikacyjnych, spacerowych,
pasażerskich, przemysłu stoczniowego albo do składowania ładunków,
14) naziomie - rozumie się przez to powierzchnię gruntu przylegającego do konstrukcji budowli morskiej,
15) obrotnicy statków - rozumie się przez to ograniczony akwen żeglugowy, usytuowany na styku basenów i kanałów
portowych lub na torze wodnym, przeznaczony do bezpiecznego wykonywania manewrów statków w celu
wejścia do basenów portowych albo zmiany kursu lub ustawienia statków w porcie, z zastosowaniem własnych
silników albo z pomocą holowników,
16) obrzeżu - rozumie się przez to nabrzeże nie wyposażone w urządzenia cumownicze, tj. nie przystosowane do
obsługi jednostek pływających,
17) okładzinie - rozumie się przez to budowlę ochronną, zabezpieczającą przed rozmywaniem skarpy wydmy,
sztucznego wału brzegowego, łagodnego stoku niskiego klifu albo kanału morskiego,
18) opasce brzegowej - rozumie się przez to budowlę ochronną, posadowioną równolegle do linii brzegowej,
stanowiącą umocnienie brzegu pasa technicznego,
19) opracowaniu analitycznym - rozumie się przez to dokumentację zawierającą szczegółową ocenę zagadnienia i
ustalającą wnioski niezbędne do uwzględnienia w opracowaniu projektowym, wykonaną przez jednostkę
organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, osobę prawną albo osobę fizyczną posiadającą w danej
specjalności odpowiednie uprawnienia,
20) ostrodze brzegowej - rozumie się przez to budowlę ochronną brzegu morskiego, wychodzącą w morze
poprzecznie do linii brzegowej, wykonaną w postaci szczelnej albo ażurowej przegrody, której zadaniem jest
rozproszenie energii fali morskiej oraz wstrzymywanie ruchu rumowiska morskiego,
21) pirsie - rozumie się przez to połączony z brzegiem pomost, usytuowany prostopadle albo ukośnie do tego brzegu,
22) pochłaniaczu fal - rozumie się przez to konstrukcję zapobiegającą tworzeniu się fali odbitej w basenie portowym,
stanowiącą konstrukcję samodzielną lub element konstrukcyjny innej budowli,
23) pomoście - rozumie się przez to budowlę morską, wybudowaną nad akwenem albo skarpą brzegową nie będącą
obudową brzegu i nie przenoszącą naporu gruntu terenu przylegającego do tej budowli,
24) robotach czerpalnych (pogłębiarskich) - rozumie się przez to podwodne roboty ziemne, wykonywane na
akwenach,
25) robotach podwodnych - rozumie się przez to wszelkie roboty wykonywane pod wodą,
26) robotach refulacyjnych - rozumie się przez to roboty polegające na hydraulicznym odprowadzaniu urobku z robót
czerpalnych na ustalone miejsce,
27) stanowisku stacji prób statków na uwięzi - rozumie się przez to budowlę morską wraz z umocnieniem dna,
specjalnie przystosowaną i dopuszczoną do takich prób przez organ specjalistycznego nadzoru budowlanego,
28) statku odlichtowanym - rozumie się przez to statek morski częściowo rozładowany, tj. o zanurzeniu T
zr
celowo
zredukowanym w stosunku do największego dopuszczalnego zanurzenia kadłuba T
c
, określonego zgodnie z
wymaganiami § 22 pkt 4,
29) stoczniowej konstrukcji hydrotechnicznej - rozumie się przez to budowlę specjalnie przystosowaną do obciążeń
oraz technologii procesu budowy, remontu, prób albo konserwacji jednostek pływających,
30) ścieżce cumowniczej - rozumie się przez to pas wolnego przejścia bezpośrednio przyległy do odwodnej krawędzi
budowli morskiej, służący do obsługi manewrów cumowania i odcumowania jednostek pływających; za wolne
powierzchnie tworzące ścieżkę cumowniczą należy uważać płaszczyzny równe, bez uskoków,
31) terminalu - rozumie się przez to specjalistyczny, portowy zespół obiektów budowlanych, przeznaczony do
obsługi pasażerów (nazywany terminalem pasażerskim lub promowym) albo do przeładunku i składowania
określonych towarów, a w szczególności:
a) kontenerów - terminal kontenerowy,
b) ropy naftowej i produktów naftowych - terminal paliwowy,
c) gazów płynnych LPG i LNG - terminal gazowy,
d) paliw i gazów płynnych - terminal paliwowo-gazowy,
e) materiałów masowych i sypkich - terminal przeładunków masowych,
32) terytorium portowym - rozumie się przez to cały teren lądowy portu lub przystani morskiej wraz z jego zabudową,
a w szczególności w postaci placów składowych, dróg, torów kolejowych, sieci różnych mediów, magazynów i
obiektów przemysłu portowego,
33) torze poddźwignicowym - rozumie się przez to tor jezdny dla dźwignic szynowych, posadowiony na
samodzielnym fundamencie albo na konstrukcji budowli morskiej lub na obu tych konstrukcjach jednocześnie,
34) torze wodnym - rozumie się przez to wydzieloną część akwenu, określoną w odrębnych przepisach, utrzymywaną
w stanie zapewniającym bezpieczną żeglugę określonych jednostek pływających; kierunek, kilometraż oraz
oznaczenie stron toru wodnego wyznacza się od strony morza w kierunku portu,
35) torze podejściowym - rozumie się przez to tor wodny prowadzący z morza terytorialnego do portu morskiego albo
przystani morskiej,
36) umocnieniu brzegowym - rozumie się przez to budowlę morską wykonywaną na brzegu polskich obszarów
morskich, służącą do powstrzymania postępu abrazji albo sprzyjającą akumulacji brzegu,
37) urządzeniu technicznym - rozumie się przez to urządzenia techniczne podlegające organom dozoru technicznego
w portach i przystaniach morskich oraz w ciągach technologicznych baz przeładunkowych albo
przeładunkowo-składowych, a także inne urządzenia techniczne zlokalizowane na terenie przeznaczonym do
prac przeładunkowych i innych czynności wchodzących w zakres obsługi żeglugi morskiej, a objęte pełnym,
ograniczonym lub uproszczonym dozorem organu specjalistycznego dozoru technicznego żeglugi morskiej,
38) wysepkach cumowniczych, cumowniczo-odbojowych i odbojowych - rozumie się przez to samodzielne
konstrukcje, usytuowane poza zasadniczą konstrukcją budowli morskiej, osadzone na dnie lub zapuszczone w
dno akwenu, służące do przejęcia obciążeń od statku dobijającego lub przycumowanego do budowli morskiej, a
wyposażone w urządzenia cumownicze i odbojowe,
39) zapleczu nabrzeża - rozumie się przez to naziom bezpośrednio przyległy do konstrukcji nabrzeża, którego
szerokość zależy od przeznaczenia nabrzeża, rodzaju towaru oraz technologii jego przeładunku i składowania.
§ 3.
Budowle morskie i obiekty usytuowane w granicach terytorialnych portów i przystani morskich, na polskich
obszarach morskich, w pasie technicznym oraz na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu
morskiego dzielą się na:
1) budowle portowe, usytuowane na obszarze portów morskich, w szczególności falochrony, łamacze fal, nabrzeża
przeładunkowe i postojowe, wysepki, pochłaniacze fal, bulwary spacerowe,
2) budowle przystani morskich, usytuowane na obszarze przystani morskich, w szczególności wysepki
cumowniczo-przeładunkowe, pomosty przeładunkowe,
3) budowle ochrony brzegów morskich, w szczególności opaski i ostrogi brzegowe, falochrony brzegowe, progi
podwodne, okładziny, wały przeciwsztormowe, zejścia na plażę,
4) konstrukcje stałych morskich znaków nawigacyjnych, w szczególności latarnie i radiolatarnie morskie
usytuowane na lądzie i na akwenach morskich, stawy lądowe i nawodne, nabieżniki i świetlne znaki nawigacyjne,
dalby nawigacyjne,
5) kanały i śluzy morskie,
6) budowle związane z komunikacją lądową, w szczególności kładki dla pieszych nad torami kolejowymi, mosty
portowe, tunele podmorskie,
7) budowle związane z ujęciami morskich wód powierzchniowych, w szczególności czerpnie wody, rurociągi albo
tunele podwodne, zbiorniki magazynowe wody,
8) budowle związane ze zrzutem wód do morza, w szczególności rurociągi podwodne zrzutu ścieków, konstrukcje
zrzutu wody chłodzącej,
9) budowle służące rekreacji plażowej, w szczególności mola spacerowe i zjeżdżalnie wodne,
10) budowle lądowe bezpośrednio związane z żeglugą morską oraz utrzymaniem ruchu i transportu morskiego, w
szczególności tory poddźwignicowe posadowione samodzielnie poza nabrzeżami, hangary i garaże jednostek
pływających, wieże stacji kontroli ruchu statków, wieże obserwacyjne redy, stacje radarowe, budowle
oznakowania nawigacyjnego,
11) obiekty powstałe wskutek wykonywania robót czerpalnych i robót refulacyjnych albo związane z
wykonywaniem tych robót, w szczególności akwatoria portowe i stoczniowe w postaci awanportu i basenów, tory
wodne morskie i zalewowe, tory podejściowe, mijanki statków, pola refulacyjne, przystanie refulacyjne.
§ 4.
1. Przepisy rozporządzenia stosuje się przy projektowaniu i budowie nowych budowli morskich oraz
odbudowie, przebudowie, rozbudowie, nadbudowie, dobudowie, remoncie, modernizacji, adaptacji i zmianie sposobu
użytkowania istniejących budowli morskich, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przy odbudowie, przebudowie, rozbudowie, nadbudowie, dobudowie, remoncie, modernizacji, adaptacji i
zmianie sposobu użytkowania istniejących budowli morskich albo ich części wymagania, o których mowa w § 1 ust. 3
pkt 1-3, mogą być spełnione w sposób inny niż określono w rozporządzeniu w oparciu o wskazania ekspertyz
technicznych jednostek naukowo-badawczych, rzeczoznawców budowlanych oraz rzeczoznawców do spraw
bezpieczeństwa i higieny pracy, właściwych w zakresie budownictwa specjalistycznego gospodarki morskiej.
3. W odniesieniu do budowli morskich i terenów wpisanych do rejestru zabytków lub obszarów objętych ochroną
konserwatorską na podstawie ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ekspertyza, o której
mowa w ust. 2, podlega ponadto uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
4. Budowle morskie wznoszone na obszarach parków narodowych i krajobrazowych podlegają na etapie ich
projektowania uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem przyrody.
§ 5.
Odbudowę, przebudowę, rozbudowę, nadbudowę, dobudowę, remont, modernizację i adaptację istniejących
budowli morskich poprzedza się oceną aktualnego stanu technicznego całej budowli, jak i jej elementów
konstrukcyjnych oraz oceną wpływu wprowadzanych zmian na otoczenie.
§ 6.
1. Zmianę sposobu użytkowania całości lub części istniejących budowli należy poprzedzić ekspertyzą
techniczną sporządzoną przez rzeczoznawcę budowlanego albo opinią techniczną sporządzoną przez uprawnionego
projektanta dopuszczającą dokonanie takiej zmiany oraz określającą warunki jej przeprowadzenia, z uwzględnieniem
stanu podłoża gruntowego.
2. Ekspertyzy i opinie, o których mowa w ust. 1, sporządza się wówczas, gdy zamierza się dokonać zmiany:
1) przeznaczenia budowli morskich,
2) wartości albo układu obciążeń budowli morskich.
§ 7.
Analiza nawigacyjna, o której mowa w § 2 pkt 3, podlega uzgodnieniu z dyrektorem właściwego
terytorialnie urzędu morskiego.
§ 8.
1. Warunki techniczne nie obejmują: obiektów budowlanych oznakowania nawigacyjnego, pól odkładu
urobku z robót czerpalnych oraz baz paliw i gazów płynnych, usytuowanych na polskich obszarach morskich, w
granicach terytorialnych portów i przystani morskich oraz w pasie technicznym.
2. Warunki techniczne obiektów, o których mowa w ust. 1, regulują odrębne przepisy.
§ 9.
Próby silników głównych jednostek pływających mogą się odbywać wyłącznie na specjalnie
przygotowanych stanowiskach stacji prób statków na uwięzi.
§ 10.
Wymiarowanie budowli morskich nie uwzględnia w zwykłej sytuacji obliczeniowej obciążeń od uderzenia
jednostek pływających spowodowanych awarią tych jednostek, niewłaściwym ich manewrowaniem oraz kolizją z
innymi jednostkami.
§ 11.
Opracowania analityczne, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, sporządza się dla określonego
projektu budowlanego w postaci jednego kompleksowego opracowania obejmującego wszystkie rozpatrywane
zagadnienia.
Dział II
Warunki projektowania budowli morskich
Rozdział 1
Poziomy morza
§ 12.
1. Rzędne korony budowli morskich oraz obciążenia hydrostatyczne i hydrodynamiczne tych budowli
ustala się na podstawie poziomów morza, zdefiniowanych w niniejszym rozdziale.
2. Przez poziom morza rozumie się położenie zwierciadła wody w punkcie pomiarowym stanów morza,
usytuowanym jak najbliżej miejsca lokalizacji budowli morskiej.
§ 13.
Polskie obszary morskie traktuje się jako morze bezpływowe.
§ 14.
Przy projektowaniu budowli morskich uwzględnia się siedem podstawowych charakterystycznych
poziomów morza:
1) WWW - najwyższy dotychczas zaobserwowany poziom morza, nazywany "bezwzględnie najwyższym
poziomem morza",
2) WW - najwyższy poziom morza zaobserwowany w określonym czasie, nazywany "najwyższym poziomem
morza",
3) SWW - poziom średni z najwyższych rocznych poziomów morza zaobserwowanych w określonym czasie,
nazywany "wysokim poziomem morza",
4) SW - poziom średni ze wszystkich zaobserwowanych poziomów morza w określonym czasie, nazywany
"średnim poziomem morza",
5) SNW - poziom średni z najniższych rocznych poziomów morza zaobserwowanych w określonym czasie,
nazywany "niskim poziomem morza",
6) NW - najniższy poziom morza zaobserwowany w określonym czasie, nazywany "najniższym poziomem morza",
7) NNW - najniższy dotychczas zaobserwowany poziom morza, nazywany "bezwzględnie najniższym poziomem
morza".
§ 15.
1. Ekstremalne poziomy morza WWW oraz NNW dotyczą całego okresu dokonywania obserwacji stanów
wód w danym punkcie pomiarowym wybrzeża.
2. Poziomy morza, o których mowa w ust. 1, podaje się wraz z datą ich pomiaru.
§ 16.
1. Poziomy morza WW, SWW, SW, SNW i NW określa się dla ostatniego dostępnego dwudziestoletniego
okresu obserwacji, z zastrzeżeniem ust. 4.
2. Poziomy morza, o których mowa w ust. 1, podaje się łącznie z zaznaczeniem w nawiasie okresu ich
obserwacji.
3. Poziomy średnie morza, oznaczone symbolami SWW, SW i SNW, oblicza się jako średnią arytmetyczną z
zaobserwowanych poziomów morza w danym okresie obserwacji.
4. W przypadku braku obserwacji w okresie, o którym mowa w ust. 1, projektant budowli morskiej może na
podstawie analizy uznać za wystarczające z punktu widzenia bezpieczeństwa budowli przyjęcie pomiarów z okresu nie
krótszego niż dziesięć lat.
§ 17.
1. Poziom zerowy morza (Pz) odpowiada zeru amsterdamskiemu (Amst) wodowskazu, położonemu o 16,2
cm wyżej od poziomu średniego Morza Północnego, wyznaczonemu na podstawie obserwacji przeprowadzonych od
1701 do 1871 r. na stacji mareograficznej w Amsterdamie.
2. Poziom zerowy morza (Pz), o którym mowa w ust. 1, podaje się w geodezyjnym systemie odniesienia NN
55
(Normal Null) odpowiadającym zeru głównego reperu wyjściowego dla obszaru Polski, umieszczonemu na Ratuszu
Miejskim w Toruniu i wyznaczonemu na podstawie wyników niwelacji precyzyjnej przeprowadzonej w latach
1955-1957.
3. Poziom zerowy morza (Pz) odniesiony do wodowskazu w porcie morskim Kronsztadt oznacza się jako zero
kronsztadzkie (Kron).
4. Do przeliczania wysokości pomiędzy zerem amsterdamskim (H
Amst.
) oraz zerem kronsztadzkim (H
Kron.
) stosuje
się, wyrażoną w metrach, zależność:
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl