model teoretyczny 2 florencja

model teoretyczny 2 florencja, MEDYCYNA O, zakaznictwo

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
WYKŁAD:
MODEL TEORETYCZNY PIELĘGNIARSTWA
FLORENCE NIGHTINGALE:
Urodziła się 12 maja 1820 r. W zamożnej arystokratycznej rodzinie angielskiej
Edwarda i Frances Nightingale, w czasie ich podróży po Florencji ( Włochy).
Otrzymała gruntowne i bardzo dobre wykształcenie podstawowe i w wieku 25 lat
podjęła ważną decyzję życiową, aby poświęcić się opiece nad chorymi w szpitalu, o której
później pisała “... pierwszą ideą, jaką pamiętam – a także ostatnią – było pielęgniarstwo”.
Ówcześnie pielęgniarki nie cieszyły się wysokim prestiżem społecznym, dlatego też rodzice
Florence za wszelką cenę starali się odwieść ją od tej decyzji, wysyłając ją w podróż po
Europie. Jednak okazało się to tylko sprzyjające dla jej dążeń, ponieważ mogła zapoznać się z
systemem świadczenia opieki zdrowotnej w Niemczech, Włoszech i Francji.
Wykształcenie pielęgniarskie zdobyła, kończąc 4-miesięczny kurs pielęgnowania w
Kaiserwerth (Niemcy), prowadzony przez pastora protestanckiego, oraz szkolenie w zakresie
opieki nad ciężko chorymi w Paryżu.

Przełożona zakładu dla nauczycielek i innych chorych kobiet (1853r),

Generalna przełożona pielęgniarek szpitali armii brytyjskiej w czasie wojny
krymskiej (1854-1856),

Założycielka pierwszej szkoły pielęgniarskiej przy szpitalu św. Tomasza (4
czerwca 1860r)

Organizatorka opieki nad chorymi i propagatorka idei społecznych (1853-1898)
Swoje poglądy dotyczące opieki społecznej i organizacji szpitali Nightingale zawarła
w wielu publikacjach, listach wystąpieniach. Najważniejsze z nich to :
“ Uwagi o pielęgniarstwie – czym ono jest, a czym nie jest”, ,,Uwagi o sprawach
wpływających na wydajność i administrację szpitala Armii Brytyjskiej”, ,,Uwagi o
szpitalach”, ,,Uwagi wstępne o zakładach położniczych”,
,,Higiena wiejska, szerzenie zasad higieny w miasteczkach i wsiach”
Podstawowe osiągnięcia Nightinglale:

Inicjowanie kształcenia zawodowego pielęgniarek - założenie pierwszej szkoły
zawodowej dla pielęgniarek,

Stworzenie podstaw nauki o pielęgnowaniu – przedstawianie relacji przyczynowo-
skutkowych, np. Pomiędzy warunkami bytowymi człowieka a stanem jego zdrowia z
wykorzystaniem wymiernych wskaźników(wskaźnik śmiertelności)

Określenie wizerunku pielęgniarki – charakteryzowanie pielęgniarki poprzez pryzmat
następujących cech: skromna, dobra, mądra, punktualna, budząca zaufanie,

Zdefiniowanie istoty pielęgnowania - “ pomaganie choremu w tym, aby mógł żyć
lepiej”
Wpływ poglądów F. Nightingale na współczesne pielęgniarstwo wyraża się poprzez:

Kontynuowanie na całym świecie poglądów F. Nightingale dotyczących
funkcjonowania człowieka w pielęgniarstwie oraz w zakresie epidemiologii, ekologii,

Ustanowienie dnia urodzin F. Nightingale – 12 maja- Międzynarodowym Dniem
Pielęgniarki
Aktywność zawodowa F. Nightingale polegała na pełnieniu następujących funkcji:

Powołanie Międzynarodowej Fundacji im. Florence Nightingale,

Wyróżnienie zasłużonych pielęgniarek medalem, ustanowienie symbolu
pielęgniarstwa – lampka Nightingale
F. Nightingale zajęła stanowisko w sprawie polskiej, kierując list do
przewodniczącego mitingu, który odbył się dnia 17 marca 1863r. W ratuszu londyńskim, w
celu złożenia protestu przeciw rządom caratu rosyjskiego w Polsce, pisząc następujące słowa:
,, Mój drogi, jeśli istnieje jakikolwiek fundusz na rzecz chorych i rannych ofiar powstania
polskiego, proszę doń dorzucić tę moją niewielką sumę 10 funtów. Serce w mej piersi płonie
na myśl, że ów dzielny naród znów podniósł broń w walce o wolność. Niech Bóg mu
błogosławi w jego wysiłkach i niech mu dopomoże jak najszczęśliwiej zawinąć do przystani.”
PODSTAWOWE POJĘCIA MODELU TEORETYCZNEGO FLORENCE
NIGHTINGALE:
Podstawowymi elementami teorii F. Nightingale są pojęcia :

osoba pacjenta,

zdrowie,

środowisko,

pielęgniarstwo,
Definiowanie osoby pacjenta zawiera komponenty biologiczne, społeczne i duchowe, które
tworzą niepowtarzalna całość, większą niż suma ich części. (holistyczne postrzeganie osoby).
W wymiarze biologicznym F. Nightingale podkreślała, że:

Człowiek posiada zdolności i możliwości przede wszystkim do takiego kształtowania
środowiska, aby nie powodowało ono zaburzeń funkcjonowania jego organizmu, a
jeżeli już pojawiają się objawy choroby, przeżywania procesu zdrowienia,

Człowiek jest umieszczany w centrum opieki pielęgniarskiej najczęściej jako
pojedyncza osoba, indywidualnie, chociaż okazjonalnie również rodzina pacjenta.

Człowiek jako osoba korzysta z opieki pielęgniarskiej zarówno w sytuacji zdrowia,
jak i choroby,

Mimo biernej roli, jaką przypisuje się człowiekowi w pielęgnowaniu, posiada on
potencjalną zdolność do przeżywania procesu zdrowienia kreowanego przez czynniki
środowiska zewnętrznego.
W wymiarze psychicznym definiowane są elementy postrzegania własnej osoby,
emocjonalne i intelektualne, co może być modyfikowane np. przez ciągłe celowe,
systematyczne zmiany w obrębie środowiska zewnętrznego.
W wymiarze społecznym, najmniej istotnym elemencie w postrzeganiu osoby
ludzkiej, podkreślała, że pacjent nie może być izolowany od innych, czyli dostrzegała
znaczenie kontaktów interpersonalnych w pielęgnowaniu.
Najważniejszym elementem osoby, nadrzędnym w stosunku do pozostałych, jest
element duchowy wraz z praktykowaniem religijnym.
Zdrowie
to nie tylko brak choroby, ale również zdolność do racjonalnego
wykorzystywania tych wszystkich sił, którymi człowiek może dysponować w celu własnego
rozwoju i bycia szczęśliwym.
Zdrowie możliwe jest do osiągnięcia głównie poprzez wprowadzanie zmian w
środowisku – w zakresie czystości otoczenia, czystości wody, prawidłowości odżywiania,
wilgotności i ruchu powietrza, usuwania nieczystości.
Natomiast choroba jest wywołana przez różnorodne braki środowiska
Określiła czynniki determinujące zdrowie i określające obszar pielęgniarstwa.
Nazwała je kanonami pielęgniarstwa.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kazimierz.htw.pl