model schem1 wo p2005, NAUKA SZKOŁA STUDIA, Arkusze WOS, Klucze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MODEL ODPOWIEDZI I SCHEMAT OCENIANIA
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWI ARKUSZ I
Zadanie 1
(0-1 pkt.)
B.
Zadanie 2
(0-1 pkt.)
C.
Zadanie 3
(0-1 pkt.)
C.
Zadanie 4
(0-1 pkt.)
D.
Zadanie 5
(0-1 pkt.)
D.
Zadanie 6
(0-1 pkt.)
B.
Zadanie 7
(0-3 pkt.
A.
PHARE
B.
ISPA
C.
SAPARD
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za każdą poprawną odpowiedź.
Zadanie 8
(0-4 pkt.)
Wyjaśnienie:
Proces rozwoju miast, wyrażający wzrostem liczby miast, powiększeniem obszarów
miejskich oraz liczby mieszkańców miast.
Przykłady:
1.
Problemy ekologiczne.
2.
Przeludnienie wielkich aglomeracji.
3.
Rozwój przestępczości.
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za wyjaśnienie i każdy prawidłowy przykład.
Zadanie 9
(0-3 pkt.)
Czechy, Niemcy, Rosja.
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za każde poprawne wskazanie.
Zadanie 10
(0-1 pkt.)
C.
Zadanie 11
(0-16 pkt.)
A.
Trójpodział władzy.
Uwaga:
Przyznaje się 1 punkt za prawidłową nazwę.
B.
1. Sejm i Senat, 2. Prezydent i Rada Ministrów, 3. sąd i trybunały.
Uwaga:
Przyznaje się po 1 punkcie za podanie prawidłowych nazw, wystarczy
wymienić po jednym organie a w trzecim sąd.
1
C.
1. Warunek (zasada) dobrowolności i równości.
2.
Warunek (zasada) demokratycznego charakteru partii.
Uwaga:
Przyznaje się po 1 punkcie za podanie prawidłowych warunków.
D.
Np.: W demokratycznym kraju pracownicy mają prawo zakładania związków
zawodowych, gwarantuje to konstytucja.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłowe wyjaśnienie.
E.
Np.:
1. Odwoływanie się do zasad nazizmu.
2.
Odwoływanie się do zasad faszyzmu.
3.
Odwoływanie się do zasad komunizmu.
4.
Odwoływanie się do nienawiści rasowej.
5.
Propagowanie przemocy w zdobyciu władzy.
6.
Utajnienie działalności.
Uwaga:
Przyznaje się po 1 punkcie za podanie prawidłowych przypadków.
F.
Np.:
Decentralizacja władzy publicznej - to przeniesienie części uprawnień władzy
centralnej na organy niższych szczebli w określonych dziedzinach życia publicznego,
ograniczenie lub zniesienie centralizacji.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za podanie poprawnej definicji.
G.
Np.:
1.
Uwzględnienie więzi społecznych.
2.
Zapewnienie zdolności wykonywania zadań jednostkom terytorialnym.
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za podanie każdego z warunków.
Zadanie 12
(0-10 pkt.)
A.
1. Litwa.
2. Słowacja.
3.
Czechy.
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za podanie prawidłowej nazwy każdego z państw.
B.
1. Rosja.
2.
Białoruś.
3.
Ukraina.
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za podanie prawidłowej nazwy każdego z państw.
C.
– Np.: Rozbudowa sieci autostrad zwiększy:
-
atrakcyjność komunikacyjną Polski,
-
ruchu turystyczny,
-
zaktywizuje kontakty gospodarcze.
Uwaga:
Przyznaje się
po 1 punkcie
za każdy logiczny argument
(max 3 pkt.).
.
D.
Zdający powinien podać argument uzasadniający rozwój polskiej gospodarki pod
wpływem rozbudowy sieci autostrad w kraju.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt.
2
Zadanie 13
(0-5 pkt.)
Prawidłowo uzupełniony tekst
.
Prezydent Rosji
Władymir Putin
po zamachu terrorystycznym w
Biesłanie
1 września
2004 roku,
zapowiedział wzmocnienie władzy w państwie
.
Może to oznaczać ograniczenie
lub zahamowanie
demokratycznych
reform w Rosji
.
Do zorganizowania zamachu przyznał
się przywódca czeczeńskich terrorystów
Asłan Maschadow
, który akt terroru uzasadnił walką
o niepodległość
Kałkazu (Czeczenii).
Zamach został potępiony przez międzynarodową opinię
publiczną, głównie za to, że jego ofiarami były
dzieci,
a obiektem
szkoła,
w której doszło do
masakry.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za trzy
prawidłowe uzupełnienia zdań w tekście,
2
punkty
za cztery
, 3 punkty
za pięć
, 4 punkty
za sześć
, 5 punktów
za prawidłowe
uzupełnienie tekstu.
A.
Ponieważ większość społeczeństwa posiada zbyt niskie dochody, a dochodzenie
do bogactwa w Polsce jest wynikiem układów i często łamania prawa, a nie efektem
uczciwej ciężkiej pracy i posiadanych umiejętności.
B.
W społeczeństwie obywatelski i państwie prawa praca i umiejętności powinny decydować
o bogactwie i poziomie życia, ponieważ ta droga zapewniałaby stabilizację obywatelowi
i systematyczny rozwój państwu.
Uwaga:
Przyznaje się po
1 punkcie
za prawidłowe wyjaśnienia.
Zadanie 15
(0-15 pkt.)
A.
PKB w latach 2003 i 2004 systematycznie rósł. W I i II kwartale 2004 roku osiągnął
bardzo wysoki poziom, ponad 6%, co świadczy o dynamicznym rozwoju polskiej
gospodarki.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłowe wyjaśnienie.
B.
Dynamiczny okres rozwoju nastąpił od marca (III) do czerwca (VI) 2004 roku.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłowe wskazanie.
C.
Wzrastający współczynnik inwestycji, informuje o pojawieniu się nowych miejsc pracy,
to w konsekwencji może doprowadzić do zmniejszenia bezrobocia w Polsce. gdy wzrasta,
może w istotny sposób wpłynąć na spadek bezrobocia w Polsce.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłowe wskazanie współczynnika i
1 punkt za
wyjaśnienie jego wpływu na bezrobocie w Polsce.
D.
Np.:
1. Wzrastający PKB świadczy o dobrej koniunkturze w gospodarce.
2.
Wzrastająca konsumpcja podkreśla dobrą sytuację materialną obywateli.
3.
Inwestycje potwierdzają rozwój i stabilizację gospodarczą.
4.
Eksport wzmacnia budżet.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za każdy prawidłowy wniosek.
3
Zadanie 14
(0-2 pkt.)
E.
1. PKB.
2.
Wzrost inwestycji.
3.
Wzrost eksportu.
4.
Konsumpcja indywidualna.
Uwaga:
Przyznaje się po
1 punkcie
za prawidłowe mieszczenie wskaźników.
F.
W I kwartale 2003 roku.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłowe wskazanie.
G.
PKB wzrósł o 6,3%
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłowe wskazanie.
H.
Np.: PKB - to jeden z wskaźników ilustrujących stan gospodarki danego kraju.
Uwaga:
Przyznaje się
1 punkt
za prawidłową definicję.
Zadanie 16
(0-15 pkt.)
Do oceny listu należy zastosować następujące kryteria:
1.
Zastosowanie formalnych wyróżników listu (data, zwrot do adresata, podpis)
3 pkt.
2.
Jasno sformułowane stanowisko.
1 pkt.
3.
Właściwe wykorzystanie źródeł informacji.
2 pkt.
4. Krytyka argumentów zwolenników budowy.
3 pkt.
6. Umiejętność przekonywania (słownictwo, zwroty, siła przekonania).
1 pkt.
7. Kompozycja, logiczność wypowiedzi, język.
2 pkt.
4
5. Podanie argumentów przeciwko budowie.
3 pkt.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]