Model procesu komunikacji, socjologia
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Jaki model komunikacji najbardziej ci� zainteresowa� i dlaczego?Model komunikacyjny jest to pewien wzorzec wyja�niaj�cy technik� przenoszenia informacji, ma na celu ukazanie stanu po��danego, w kierunku kt�rego ma by� kszta�towana rzeczywisto��.Model, kt�ry mnie zainteresowa� nale�y do modeli przep�ywu informacji. Stawiaj�c si� w sytuacji kierownika uwa�am, �e najlepszy jest model �uk�ucia podsk�rnego� dzia�aj�cy bezpo�rednio, wywo�uj�c silny efekt i zgodny z zamierzeniami kierownika.Modelem tym zajmowano si� w latach trzydziestych i czterdziestych, nale�y on ju� do modeli klasycznych.Model �uk�ucia podsk�rnego� (hipodermic model) nazywany jest te� modelem zastrzyku (injection model), a tak�e modelem pocisku (bullet model), cho� ta nazwa stosowana jest rzadziej.Teoria opiera si� wp�ywach perswazji na odbiorc�w, a punktem wyj�cia by�a teoria Iwana Paw�owa na temat odruch�w warunkowych. Uwa�a� on, �e odpowiedni bodziec wywo�uje odpowiedni� reakcj�, co przedstawia ten rysunek:MODEL BODZIEC � REAKCJATak wi�c model ten �w obszarze komunikowania masowego wyja�nia, �e media wysy�aj� swoje komunikaty, wp�ywaj� bezpo�rednio na publiczno�� �rodk�w masowego przekazu�. Oznacza to, �e przekaz, czyli bodziec dociera do wszystkich jednostek w spo�ecze�stwie i ka�dy odbiera ten komunikat tak samo, a to wywo�uje mniej wi�cej tak� sam� reakcj�.Je�li jednak przekaz nie dotrze do odbiorcy lub b�dzie nie skuteczny trzeba b�dzie wzmocni� ilo�� przekaz�w, a� do momentu wywo�ania odpowiedniej reakcji.MODEL �UK�UCIA PODSK�RNEGO�Tak wi�c je�li kierownik przeka�e grupie pracownik�w jakie� dyrektywy lub inne informacje to odbierane one b�d� przez wszystkich tak samo i powinny wywo�a� odpowiedni� reakcj�, czyli taka jakiej oczekuje kierownik.W przypadku niesubordynacji pracownika, kierownik odbywa jeszcze jedn� rozmow� z nim zawieraj�c� r�wnie� te informacj�, co doprowadza do spe�nienia wymog�w kierownika przez pracownika.W ten spos�b, czyli za pomoc� modelu �uk�ucia podsk�rnego� mo�na przedstawi� pos�usze�stwo pracownik�w wobec kierownika, co prawda twarde i bezkompromisowe ale d���ce do sukcesu firmy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]