Motywowanie uczniów do nauki - Jere Brophy, oligofrenopedagogika, uczelnia, rok I, dydaktyka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Motywowanie uczni�w do naukiChristianowi Thomasowi SpeierowiU.SI&Hjere BrophyMotywowanieuczni�w do naukiUniwersytecka w Warszawiewiii1DDDMM45DM?��wydawnictwo Naukowe PWNwarszawa 2002D3 SlZ orygina�u:Motivating Students to LearnW.51911*'Copyright � 1998 by The McGraw-Hill Companies, Inc.Ali rights reserved.T�umaczKRZYSZTOF KRUSZEWSKIProjekt graficzny ok�adki Karolina LijklemaRedaktor Barbara DmowskaRedaktor techniczny Teresa SkrzypkowskaKsi��ka dotowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i SportuCopyright � for the Polish edition by Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2002Ali rights reserved.ISBN 83-01-13655-3Spis tre�ciOd t�umacza Przedmowa9 13Rozdzia� 1. Motywacja uczni�w z perspektywy nauczyciela 15Kszta�towanie si� pogl�d�w na motywacj� 17Behawioralne teorie wzmocnienia 17Teorie potrzeb 18Teorie cel�w 19Teorie motywacji wewn�trznej 21Motywacja na lekcji 24Motywacja do uczenia si� jako cel nauczyciela 25Pobudzanie i uspo�ecznianie motywacji do uczenia si� 27Motywacja wed�ug modelu oczekiwanie - warto�� 28Struktura ksi��ki 31Podsumowanie 32Rozdzia� 2. Formowanie wsp�lnoty dydaktycznej 34Nauczaj atrakcyjnie 35Kierowanie autorytatywne i wychowanie uczni�w 36Atrakcyjny spos�b komunikowania 37Skieruj uczni�w na indywidualne i wsp�lne cele uczenia si� 38Ukierunkowanie na nauk� 39Na pierwszym planie cele uczenia si� 39Zastosowanie teorii celu - program TARGET 40Dwie nauczycielki - dwa style motywowania 43Laura Hirsh 43Rachel Dewey 45Por�wnanie 47Nauczaj tego, co istotne; ucz tak, by uczniowie uznali, �e warto si� tego nauczy� 48Planowanie skierowane na cel 48Adaptacja materia��w dydaktycznych 49Pog��bianie idei w�z�owych 50Idee w�z�owe w procesie dydaktycznym 52Rzeczywista aktywno�� 54Uczenie si� ze zrozumieniem 54Podsumowanie 56Rozdzia� 3. Wiara uczni�w we w�asne mo�liwo�ciWczesne badania nad wyborem zada� i stanowieniem cel�w w sytuacjach wykonawczych Wczesne badania nad wyborem cel�wUkryte teorie zdolno�ciAtrybucja przyczynowaPoczucie w�asnej skuteczno�ci Motywacyjne znaczenie oczekiwa� - synteza Potrafi� uczy� si� i nauczy�Program, czyli zaplanowany sukcesNauczanie, czyli uczniowie stanowi� cele, oceniaj� swoje post�py i u�wiadamiaj� sobiezale�no�� praca - wynikOcenianie: sensowna informacja zwrotna zamiast stopni i por�wnywania z kolegami PodsumowanieRozdzia� 4. Zniech�ceni uczniowie: jak przywr�ci� im wiar� w siebie i ch�� do naukiMotywowanie s�abych uczni�wMetody pomagania uczniom s�abymWnioski ze Studium Strategii NauczycielskichS�abi uczniowie - konkluzja Reedukacja uczni�w z syndromem pora�kiMetody pomagania uczniom z syndromem pora�kiWnioski ze Studium Strategii NauczycielskichUczniowie z syndromem pora�ki - konkluzja Odzwyczajanie uczni�w od cel�w popisowych i nadmiernej ochrony dobrego samopoczuciaMetody redukcji zainteresowania ochron� dobrego samopoczuciaUczniowie z potrzeb� ochrony dobrego samopoczucia - konkluzja Reedukacja uczni�w s�abych, cho� pilnychMetody post�powania z pilnymi uczniami bez osi�gni��Wnioski ze Studium Strategii NauczycielskichUczniowie bez osi�gni�� - konkluzja Og�lne wnioski PodsumowanieRozdzia� 5. Zach�ty zewn�trzneMotywacyjne znaczenie warto�ci Nagrody w powszechnym mniemaniu Korzystanie ze �r�de� motywacji zewn�trznej Nagradzanie uczni�w za dobre wynikiKiedy nagradza�Jak nagradza�Skuteczne pochwa�yKieruj uwag� na praktyczn� u�yteczno�� materia�u nauczania Okazjonalnie dopuszczaj do dobrze przemy�lanej rywalizacjiPraca grupowa Og�lne wnioskiPodsumowanie58 59 60 61 63 65 66 68 697075 808283838687889296979899100101102104105106106108 108 109 110 114 115 116 116 119 121 122 124 126Rozdzia� 6. Nawi�zywanie do motywacji wewn�trznej uczni�w 127Poj�cie motywacji wewn�trznej 128Stopniowe nak�adanie motywacji wewn�trznej na zewn�trzne regulatory post�powania 130Autonomia, kompetencja i w��czenie jako fundament motywacji wewn�trznej 131Reakcja na uczniowsk� potrzeb� niezale�no�ciNak�aniaj do samodzielnej naukiPozw�l uczniom wybiera� Reakcja na uczniowsk� potrzeb� kompetencjiAktywno�� i natychmiastowa informacja zwrotnaElementy gry i zabawyZapo�yczenia z bada� nad charakterystykami zawodowymi Reakcja na uczniowsk� potrzeb� w��czeniaWsp�praca mi�dzy uczniamiCzyste formy uczenia si� we wsp�pracy Przystosowanie procesu dydaktycznego do zainteresowa� uczni�w Wzbogacanie tradycyjnych schemat�w dydaktycznych w celu zwi�kszenia �adunku motywacji wewn�trznej Po��czone zasady motywacji wewn�trznejAlfabetyzacja motywacyjnaMetoda projekt�wStrategie motywacyjne z nauczycielskiej praktyki Og�lne wnioski PodsumowanieRozdzia� 7. Wzbudzanie motywacji do naukiMotywacja do naukiPoj�cia pokrewneKszta�towanie motywacji do nauki jako dyspozycji og�lnejNauczyciel jako wz�rKomunikowanie w�a�ciwych oczekiwa� i atrybucjiZmniejszanie napi�ciaPobudzanie motywacji do nauki w konkretnych sytuacjach dydaktycznych Strategie kszta�towania uczniowskich oczekiwa� wobec uczenia si�Zawsze z zapa�emNiekiedy z pasj� Strategie wywo�ywania motywacji do naukiWzbud� zaciekawienie lub wywo�aj napi�cieWzbud� dysonans lub konflikt poznawczyPrzekszta�� materia� abstrakcyjny w osobisty, konkretny, znajomyWzbud� zainteresowanie zadaniem lub przychylno��Sk�o� uczni�w do wytworzenia w�asnej motywacji do nauki Metody dydaktycznego przybli�aniaPodaj cele i organizuj�ce zapowiedziPlanuj lekcje z nastawieniem na idee podstawoweDemonstruj, jak my�li si� nad zadaniem i rozwi�zuje problemyWzbud� �wiadomo�� metapoznawcz� i wywo�aj kontrol� nad strategiami uczenia si�Wyrabiaj umiej�tno�ci samodzielnego uczenia si�Ucz sposob�w kontroli wolicjonalnej Og�lne wnioski PodsumowanieRozdzia� 8. Socjalizacja uczni�w niezainteresowanych i zniech�conychKontrakty i systemy zach�tBliski kontakt z uczniemOdkryj, czym interesuje si� ucze�, i buduj na tymWyrabiaj i podtrzymuj pozytywne postawy wobec nauki szkolnej131 132 132 134 135 136 138 140 141 141 144145 150 150 152 153 157 158160 160 162 166 166 168 169 170 170 170 171 172 173 175 178 180 181 182 183 186 189 189 191 194 196 196198 199 200 202 204�eby uczenie si� dawa�o wi�cej rado�ci i satysfakcji Kszta�towanie motywacji do nauki u uczni�w apatycznych Og�lne wnioski PodsumowanieRozdzia� 9. Uwzgl�dnianie r�nic we wzorcach motywacjiTeorie r�nic grupowych i indywidualnychPrzystosowywanie si� do uczniowskich upodoba�Zale�no�� i niezale�no�� od polaR�nice w stylu uczenia si�Zmiany we wzorcach motywacyjnych uczni�w zale�ne od wiekuKlasy pierwszeZmiany w zainteresowaniachProgram i metody nauczania R�nice zwi�zane z p�ci� R�nice �rodowiskowe Przezwyci�anie presji grupy r�wie�niczej Og�lne wnioski Podsumowanie206 210 214215216 217 218 219 220 225 227 227 228 229 232 236 238 239Rozdzia� 10. Patrz�c przed i za siebie: cele motywacyjnew planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego 241Kategorie systemu TARGET ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]